„Celkem 21,7 kilometru po kostkách, tolik jich už na Tour dlouho nebylo,“ připomíná ředitel závodu Christian Prudhomme. Přesněji: letos jich je nejvíce z posledních pěti exkurzí Tour de France na tento záludný povrch.
Pavé umělo v minulosti srážet a likvidovat favority Tour. Nebo naopak odpálilo Vincenza Nibaliho k pouti za titulem v ročníku 2014, když v dešti a blátu najel na kostkách dvě minuty na největší konkurenty.
V neděli bude platit: Očekávejte cokoliv.
Jede se nejvíce nevypočitatelná etapa letošního ročníku.
„V neděli se Tour odšpuntuje,“ tvrdí Richie Porte z BMC.
„Dojde určitě ke spoustě pádů,“ věští klasikář Sep Vanmarcke z EF Drapac.
Jeho sportovní ředitel Andreas Klier dodává: „Bude to veliký chaos.“ A takřka hororový scénář přináší Matt White, šéf stáje Mitchelton-Scott: „Polovina jezdců pro celkovou klasifikaci bude po neděli mimo hru.“
Eso tohoto týmu Adam Yates se kostek nezakrytě obává: „Všichni lehcí vrchaři, mezi které patřím i já, budou na pavé doslova trpět. Ta etapa bude pro mě o limitování ztrát. V prvních devíti dnech sice nemůžete vyhrát Tour, ale můžete ji ztratit.“
Rovněž Tom Southam, další ze sportovních ředitelů týmu EF Drapac, soudí: „Na cestě do Roubaix mohou mnozí vrchaři klidně ztratit čtyři až pět minut.“
Nebude to rozhodně stejný závod jako Peklo severu a zdaleka nejen proto, že cíl je tentokrát vedle legendárního velodromu a ne na něm.
„Nemůžete porovnávat tuto etapu Tour s Paříž-Roubaix, tohle je úplně jiné cvičení,“ říká Patrick Lefevere, manažer stáje Quick-Step. „Na jaře jde o 260 kilometrů jednodenního závodu, na který se celý týden koncentrujete. Na Tour jde o jeden den z jedenadvaceti.“
Na jaře stojí na startu povětšinou specialisté. Tentokrát jedou „z donucení“ i mnozí cyklisté pro celkovou klasifikaci, kteří se za normálních okolností vyhýbají kostkovým klasikám velkým obloukem.
„Etapa na pavé je na Tour úplně jiná a ještě nervóznější než při Paříž-Roubaix právě proto, že spousta chlapců pro celkovou klasifikaci se bojí, že při ní ztratí dobrou pozici,“ říká John Degenkolb z Treku.
Výrazný rozdíl spočívá i v délce trati: na jezdce nyní čeká 156,5 kilometru místo jarních 259 kilometrů a 15 úseků pavé oproti 29 při Pekle severu.
Největší intenzita kostek nastane mezi 84. a 137. kilometrem, kdy je v itineráři jedenáct jejich úseků, přičemž trať kopíruje trasu Paříž - Roubaix.
Po posledním z těchto sektorů, jedním z nejobtížnějších Camphin-en-Pévele, by však jezdci při Pekle Severu pokračovali na obávanou sekci Carrefour de l’Arbre, zatímco tentokrát zabočí na závěrečné pavé Willemss a Hem.
Po něm následuje osm asfaltových kilometrů do cíle.
Většina týmů nastoupí na speciálních kolech s podhuštěnými širokými pneumatikami. Ovšem i jejich příprava je hledáním kompromisů: méně tlaku je lepší pro kostky, jenže vás zpomalí na asfaltu.
Na startu jsou všichni vítězové Paříž - Roubaix od roku 2014: Niki Terpstra (Quick-Step), John Degenkolb (Trek), Matt Hayman (Mitchelton-Scott), Greg van Avermaet (BMC) a letošní šampoion Peter Sagan (Bora).
Ne každý ze špičkových klasikářů však bude moci jet na sebe. Hayman má jasný úkol provést spletitým předivem kostek Yatese. Vanmarcke se pro změnu musí starat o Kolumbijce Rigoberta Urána a Degenkolb o svého lídra Baukeho Mollemu.
Naopak žlutý muž van Avermaet by měl dostat volné ruce, což potvrdil před startem i lídr jeho stáje BMC Richie Porte: „Greg si plně zasloužil, aby dnes hájil vlastní ambice. Ostatní chlapci z týmu budou okolo mě.“
Také Sagan míní usilovat o etapové vítězství.
„Chceme, aby Peter vyhrál,“ říká sportovní ředitel Bory Patxi Villa. „Ale nemůžeme mu dát na podporu celý náš tým, musíme se postarat i o Rafala Majku.“
Žádné jiné etapě nevěnovali přední stáje při rekognoskaci terénu letošní Tour tolik pozornosti jako té dnešní. Takřka všichni favorité si byli kostkové pasáže deváté etapy na jaře projet, Vincenzo Nibali dokonce dvakrát.
Mnozí vrchaři se oproti běžným zvyklostem zúčastnili též některé z kostkových klasik, proto se například Mikel Landa objevil na E3 Harelbeke, Romain Bardet a Nairo Quintana na Dwars door Vlaanderen a Nibali na Flandrech.
Speciálně sicilský „Žralok“ si věří. Při Tour 2014 se pro něj mokré kostky staly rozdílovou etapou, v níž vydělal čas na úhlavní soky. Tehdy etapu ovládl Lars Boom z Rabobanku a Nibali skončil třetí.
Brent Copeland, boss Bahrainu Merida, poukazuje: „Mnozí chlapci - specialisté, kteří by jindy při klasikách útočili, se budou držet zpět. Pokud se naopak někdo z jezdců pro celkové pořadí bude cítit dobře, může do toho praštit a zaútočit. Vincenzo je připraven to udělat, ale potřebuje i štěstí na své straně.“
Při dosud posledním zařazení pavé do itineráře Tour zvítězil v roce 2015 v etapě Cambrai německý časovkář Tony Martin v barvách Quick-Stepu. Jelo se za sucha a takřka všichni favorité se dokázali udržet pohromadě.
Právě Quick-Step, byť za něj už Tony Martin nezávodí, je považován za největšího mistra jarních kostkových klasik. Letos má v sestavě nejen Terpstru, ale i Philippa Gilberta a Yvese Lampaerta.
„A Bob Jungels, náš lídr pro celkové pořadí, vyhrál kdysi juniorské Roubaix,“ připomíná šéf týmu Lefevere. „Budeme útočit a snažit se eliminovat některé jezdce po celkové pořadí, ať už je to kdokoliv. Další se defekty eliminují sami.“
Jungels, ztrácející celkově jen 22 sekund, bude společně s týmovým kolegou Gilbertem (ztráta 16 sekund) a především s Geraintem Thomasem ze Sky (3 sekundy) velkým konkurentem van Avermaeta v boji o žlutý dres.
Mezi experty se pochopitelně opět rozpoutaly diskuze, zda kostky do itineráře Tour patří, nebo ne.
“Ne!“ říká Matt White z Mitcheltonu. „Kostky nemají na Tour místo.“
„Neměly by tu být,“ soudí i Matteo Tossato, jeden ze sportovních ředitelů Sky. „Jsou příliš nebezpečné. Riziko pádu, velmi často nezaviněného, je na nich mnohem větší než v jiných etapách.“
A názory protitábora?
Můžeme stále zůstat ve Sky.
Dalším sportovním ředitelem této stáje je totiž Servais Knaven, šampion Paříž - Roubaix 2001, a ten tvrdí: „Kostky na Tour jsou v pořádku. Jsme ve Francii, kostky vždy patřily k tomuto závodu. Jsou součástí Francie, součástí historie cyklistiky. Možná by bylo naopak lepší, kdyby patřily na Tour každoročně, spousta jezdců by potom nebyla tolik nervózních, jako když se vracejí po tříleté pauze.“
Rovněž John Degenkolb poukazuje: „Pro cyklistiku je dobré, že Tour je kombinací všeho. My budeme trpět v horách, tak ať si i vrchaři pro změnu užijí kostek.“
Snad největší obavy z pavé panují u lehkých vrchařů stáje Movistar s jejími třemi lídry.
„Náš plán? Zachránit den, jak nejlépe to půjde,“ říká Alejandro Valverde. „Bude to bláznivé a komplikované.“
Sportovní ředitel týmu José Luis Arrieta přiznává: „Pro nás je to nejhorší den na Tour, kostky jsou naše největší nevýhoda. Vždyť Nairo Quintana a Mikel Landa váží jen o něco málo přes 60 kil.“
Každý z lídrů Movistaru dostal přiděleného jednoho osobního bodyguarda na kostky. O Landu se má starat José Joaquin Rojas, osminásobný aktér Paříž - Roubaix, o Quintanu veterán Daniele Bennati a o Valverdeho další zkušený kostkový klasikář Imanol Erviti.
Předpověď počasí je přijatelná, věští sucho, teplotu 28 stupňů, jen později odpoledne menší riziko bouřek. Vítr má mít sílu do 15 kilometrů za hodinu.
„Vyšší a těžší vrchaři jako Nibali a Froome se s kostkami vypořádat docela dobře,“ soudí Lefevere.
Chris Froome dokonce říká: „Jsem rád, že je tato etapa v programu. Mohl bych v ní být silnější než někteří další jezdci pro celkové pořadí. Bude to brutální den, ale každý z nás se na něj připravoval.“
Pomoci mu mají vyhlášení klasikáři Luke Rowe, Gianni Moscon a Michael Kwiatkowski.
Tým Sky zároveň upřesnil, jak to bude s jejich lídry. „Máme na Tour jednoho hlavního lídra Chrise Frooma a jednoho záložního Gerainta Thomase,“ uvedl Knaven. „Pokud Chris bude mít na kostkách problém, ostatní na něj počkají, s výjimkou Gerainta.“
Velká show na silnicích do Roubaix začíná.
Fanoušci jsou nažhavení.
Jezdci nervózní.
Okolo čtvrt na pět budeme znát vítěze i poražené tohoto kamenitého testu.