Když se bikeři ve středu vydali na trať, na střelnici právě končil trénink mužské skupiny biatlonistů, jež vede uznávaný kouč Ondřej Rybář. Biatlonisté si dopolední přípravu načasovali ideálně. Jen na závěrečný výklus jim začalo pršet.
Zato cyklisté většinu úvodního tréninku, jímž odstartovali třídenní soustředění před domácím mistrovstvím světa, prožili v mokru a dešti. Počasí se ale neptá.
Už za třináct dní odstartuje na atraktivní novoměstské trati světový šampionát horských kol a čeští závodníci musí být připraveni na každé podmínky. Biker Jan Škarnitzl usoudí: „Je dobré si to vyzkoušet v mokru a dešti, aspoň nebudeme překvapení. Myslím si ale, že při závodech bude spíš sucho.“
Úvodní trénink se nesl v duchu veskrze seznamovacím. Tedy ne že by se trať příliš měnila, jsou tam jen nepatrné změny, ale osvěžit si v paměti i v reálu zákeřné kořeny a překážky, to není na škodu.
Formát tréninku byl prakticky celou hodinu totožný. Reprezentanti přijeli s koučem Viktorem Zapletalem ke každé technické překážce, zastavili se, trenér ukázal, přes který kamen bude jízda nejlepší a snad i nejrychlejší, a následně si to všichni vyzkoušeli. Jedním z těžkých úseků je překážka Rock’n’roll. Když se přes ni přehnal skoro vražedným tempem jeden z mladých závodníků, trenér Zapletal slovně varoval: „To je o defekt, dej si pozor.“
Záhy projela na několikátý pokus přes tutéž překážku Tereza Huříková a kouč chválil: „To je ono, Terko, krásně jsi to projela!“
Občas to ale po mokrých kamenech někomu uklouzne, proto většina jezdí dost opatrně. Zranit se ani ne dva týdny před domácím šampionátem by bylo zdrcující.
Při tréninku se stávají všemožné věci. V jeden moment přijde za Zapletalem jeden z mladíků a říká mu: „Trenére, praskl mi rám.“ Jezdit se s tím ještě dá, prasklina totiž není nijak veliká, nicméně servis si hned na začátku soustředění jedno z kol určitě zaslouží.
A jak vlastně biker reaguje na deštivé podmínky? Mluví o tom Jan Škarnitzl: „Na tuhle trať nejsou potřeba vyloženě hrubé pneumatiky, protože i za deště nebývá trať zabahněná. Spíš pokud mají někteří bikeři pneumatiky s měkčí směsí, tak pak je to výhoda.“
On sám má v plánu při druhém dni pohrát si s tlakem v pneumatikách. „A taky bych si druhý den chtěl zkusit zajet třeba tři okruhy závodní intenzitou, abych si vyzkoušel, jak budu schopen se vypořádat s tratí,“ povídá Škarnitzl.
Zkrátka bude to ještě pořádná alchymie.