Francouzský cyklista Aurélien Paret-Peintre projíždí vítězně cílem 4. etapy Gira. | foto: Reuters

První horská zkouška pro Paret-Peintrea. Evenepoel přišel o růžový dres

  • 26
Poprvé v tomto ročníku Gira d’Italia viděli diváci úspěšný únik. Ze sedmičlenné skupiny uprchlíků se na závěrečném stoupání oddělila dvojice Aurélien Paret-Peintre (AG2R) a Andreas Leknessund (DSM). Francouzský cyklista v následném spurtu urval nejcennější vítězství své kariéry, zatímco Leknessund svlékl Remca Evenepoela z růžového dresu, a je novým lídrem italské Grand Tour.

Když se po zběsilých osmdesáti kilometrech od startu konečně vytvořila na čele skupina uprchlíků, bylo jasné, že právě z ní vzejde vítěz čtvrté etapy.

Otázkou zůstávalo: kdo jím bude a zda zůstane uprchlíkům dostatečně velký náskok na posun do čela celkového pořadí.

Čtvrtá etapa Gira d’Italia

Podrobná reportáž

Už v sobotu totiž Evenepoel (Quick-Step) hlásil, že růžový dres nejspíš v úterý někomu přenechá.

A dlouho se zdálo, že by vítězství i vedení závodu mohl získat jeden muž – Nor Leknessund.

Skvělý vrchař stáje DSM má za sebou velké úniky na Tour de France nebo Kolem Švýcarska. A z osmnáctého místa průběžného pořadí ztrácel na první místo pouze minutu a čtyřicet sekund.

„Jde mi hlavně o vítězství v etapě,“ uklidňoval však novináře a možná také sám sebe na startu čtvrté etapy.

Od začátku dne byl aktivní, a nakonec se mu podařilo dostat do rozhodujícího úniku. Skupina sedmi závodníků vzorně spolupracovala až pod závěrečný výšlap na Colle Mollela.

V prudkých pasážích stoupání začali uprchlíci nastupovat a ztrácet síly, až zbyli na čele tři: Leknessund, Paret-Peintre a Amanuel Ghebreigzabhier (Trek-Segafredo).

Následně za to pořádně zabral i Leknessund. Odpáral Ghebreigzabhiera. Zabral znovu a vzdálil se i Francouzovi. Jenže když se sklon zmírnil, Paret-Peintre se dotáhl k Norovi zpět, a ten už neměl síly na další útok.

Navíc mu ubíhal čas. Peloton byl vzdálen pouhé dvě a tři čtvrtě minuty a náskok dál klesal. Na špici tak dovedl Paret-Peintrea do cílové rovinky k Lago Lacene a už neměl síly zareagovat na Francouzův vítězný nástup.

„Giro je mým hlavním letošním cílem. Tolik jsem pro ty tři týdny a pro tento den trénoval,“ radoval se Paret-Peintre v televizním rozhovoru. „Věděli jsme, že dnes je den pro únik a bylo opravdu těžké se do něj dostat, ale pak už mi vše skvěle vycházelo,“ líčil spokojeně.

Naopak Leknessund hledal důvod svého druhého místa. „Zaútočil jsem jednou a úplně naplno,“ smutnil. Skutečnost, které se před startem etapy vyhýbal, ho tak na jejím konci mohla alespoň trochu potěšit: skutečně získal růžový dres.

Andreas Leknessund v dresu pro lídra průběžného pořadí na italském Giru

Ačkoliv peloton aktivitou stáje Ineos v závěrečných kilometrech výhodu úniku mohutně stahoval, Evenepoelovi první místo o 28 sekund uniklo. Belgičan ztráty růžového dresu nejspíš litovat nebude, ostatně si takový průběh závodu sám plánoval.

I když čtvrtá etapa nabídla první horské menu, v poli favoritů vládl po celý den až překvapivý klid.

Velký kus práce pro Evenepoela dnes odvedli oba Češi v barvách Quick-Stepu. Josef Černý neúnavně určoval tempo pelotonu v druhé polovině závodu, zatímco Jan Hirt se staral o pozici svého lídra v závěrečném stoupání.

Hirt dorazil do cíle na 85. místě a v celkovém pořadí má na 76. příčce ztrátu přes šestnáct minut. Černý proťal pásku jako 122. a celkově už ztrácí čtyřicet minut.

Karel Vacek (Corratec) strávil čtvrtou etapu mimo hledáček televizních kamer a Lago Lacene přijel na 132. příčce. Mladému Čechovi patří v celkovém pořadí 154. místo.

Jak se vše odehrálo

Premiéra pro Venosu. Startovní město Venosa se objevilo v itineráři Gira vůbec poprvé v historii. Závodníky přivítalo zataženou oblohou a vyhlídkou na 175 kilometrů v sedle.

Neúnavní McNulty a Healy. Hned po startu podle očekávání začaly první pokusy o únik. Některé nevydržely ani pár metrů, někteří závodníci před pelotonem nějakou dobu šlapaly, ale Quick-Step nebyl dlouho se složením úniku spokojený. Téměř v každé odjeté skupince se objevili skvělí vrchaři Brandon McNulty (UAE) a Ben Healy (EF). K jejich smůle byl ale peloton odhodlán je mezi uprchlíky nepustit.

První odstoupení. Zvlněný úvod závodu, který se jel ve zběsilé rychlosti přes 44 km/h, nechutnal především sprinterům, kteří rychle odpadávali z hlavního pole. Nejvíc ale trpěl nemocný Paul Lapeira. Jezdec týmu AG2R strávil mezi doprovodnými auty 57 kilometrů, než růžový závod definitivně opustil.

Déšť a Pinot. Při výšlapu na první klasifikované stoupaní dne – Passo delle Crocelle – ještě stále nevznikl únik dne, zato se na závodníky spustil hustý déšť a vrchol zahalila hustá mlha. Poprvé během dne se do čela pelotonu posunul Thibaut Pinot (FDJ), jenž si jel pro další body do vrchařské soutěže, kterou po třetí etapě vedl. V posledních metrech stoupání nastoupil a vítězstvím na prémii druhé kategorie posílil svůj náskok v čele hodnocení.

Konečně únik. V nebezpečně kluzkém a dlouhém sjezdu z Passo delle Crocelle se odtrhla sedmička závodníků, která rychle sbírala sekundu za sekundou a na konci klesání měla už dvě minuty náskoku. Po osmdesáti kilometrech neustálých nástupů se tak konečně mohla situace v závodě uklidnit.

V zemi nikoho. Skupinu na čele tvořil Warren Barguil (Arkéa Samsic), Leknessund, Vincenzo Albanese (Eolo-Kometa), Nicola Conci (Alpecin), Paret-Peintre a dvojice závodníku Treku Toms Skujinš a Ghebreigzabhier. K nim se ještě snažil dotáhnout Bruno Armirail (FDJ), ale na rovinatém úseku neměl proti spolupracující sedmičce šanci, peloton se však zároveň nikam nehnal. Nešťastný Francouz tak dlouhou dobu zůstával na území nikoho mezi únikem a hlavním polem.

Klid ve sprintu i v kopci. Následnou sprinterskou prémií projeli uprchlíci v poklidu, body za první místo si zapsal Albanese. Protože únik vybral veškeré body, které prémie nabízela, i peloton absolvoval průjezd městem Muro Lucano bez většího stresu. Stejně klidně proběhl výšlap i na další vrchařskou prémii dne druhé kategorie. Pro osmnáct bodů si dojel Ghebreigzabhier, peloton se průsmykem u Monte Carruozzo protáhl o více než tři minuty později.

Jeďte si pro růžovou. Pokud uprchlíci pochybovali, jestli jim dá hlavní pole zelenou pro bitvu o etapové vítězství, na metě padesáti kilometrů už bylo jasno. Náskok uprchlíků se rychle zvyšoval od tří a půl minut až k téměř šesti minutám. Pro Leknessunda to navíc znamenalo, že růžový dres má už na dosah.

Rychle do cíle. Leknessund se pro jistotu protáhl na první místo při průjezdu bonifikační prémií, a získal tak tři vteřinky k dobru. Jenže jak se blížil cíl, výhoda sedmičky se zase začala zmenšovat a na úpatí závěrečného stoupání Colle Mollela už měl únik k dobru méně než čtyři a půl minuty.

Dnes ještě ne. Zatímco se Leknessund s Paret-Peintreou řítili do cíle, očekávalo se první testování favoritů na celkové pořadí. Prudké pasáže Colle Mollela byly k ozkoušení formy soupeřů ideální příležitostí. Superfavorit Evenepoel navíc zůstal v jednu chvíli zcela bez domestiků. Jenže jeho nejbližší soupeři Joao Almeida (UAE) a Primož Roglič (Jumbo-Visma) takové šance nevyužili. Navíc brzy nasadili ostré tempo jezdci Ineosu, a podmínky k nástupu se zhoršily. První měření sil v horách se tak odkládá.

Giro d’Italia – 4. etapa

Venosa – Lago Laceno, 175 km:

1. Paret-Peintre (Fr./AG2R-Citroën) 4:16:04, 2. Leknessund (Nor./DSM) -2, 3. Skujinš (Lot./Trek-Segafredo), 4. Albanese (It./EOLO-Kometa) oba -57, 5. Conci (It./Alpecin-Deceuninck) -1:02, 6. Gehbreigzabhier (Erit./Trek-Segafredo) -1:07, ...85. Hirt -12:38, 122. Černý (oba ČR/Soudal-Quick-Step) -22:40, 132. K. Vacek (ČR/Corratec-Selle Italia) -24:38.

Průběžné pořadí: 1. Leknessund 14:35:44, 2. Evenepoel (Belg./Soudal-Quick-Step) -28, 3. Paret-Peintre -30, 4. Almeida (Portug./SAE Team Emirates) -1:00, 5. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma) -1:12, 6. Thomas (Brit./Ineos Grenadiers) -1:26, ...76. Hirt -16:41, 122. Černý -40:15, 154. K. Vacek -42:47.