Řada jezdců i šéfů týmů se shodla, že tato etapa přes zasněženou Gavii a Stelvio byla hazardem se zdravím cyklistů.
"Organizátoři podlehli diktátu televize. Bylo to bláznivé! Ohrozili naše životy," rozčiloval se například Tom Stamsnijder z Giantu, zatímco Roberto Amadio, manažer Cannondalu, označil sjezd ze Stelvia za "naprostou hranu cyklistiky".
Právě tento sjezd způsobil konflikt na nejvyšší úrovni. Půl kilometru od středečního startu v Sarnonicu, na asfaltu u hospodářské usedlosti, se potom konala "schůze krizového štábu".
Bizarní scéna. Poblíž traktorů, fošen a posekaného dříví se tu hádali sportovní ředitelé a manažeři všech 22 stájí i vedení Gira. Téma? Proč šest jezdců v čele s Nairem Quintanou při sjezdu ze Stelvia útočilo, když podle původní informace v Rádiu Gira měl být z bezpečnostních důvodů neutralizován.
Ještě kdosi na tento krizový štáb dorazil: ruský milionář Oleg Tinkov, majitel týmu Tinkoff-Saxo. Přijel jako jediný na kole a v dresu stáje, kterou vlastní. Jeho hlas zněl zprvu nejhlasitěji. Načež demonstrativně odjel. "Bohaté a velké firmy, jako je ta moje, přestanou do cyklistiky sypat peníze, když bude dál tak neprofesionálně vedená," sdělil reportérům a ukazoval na logo své banky Tinkoff. "Co se v úterý stalo, je nepřípustné. Jeden velký chaos! Jestli se cyklistika nezmění, nepřežije."
Kvůli útoku Quintany a spol. žádal Tinkov anulování časových odstupů z úterní etapy. "Zaútočil, zatímco se jiní převlékali, protože si mysleli, že je sjezd zneutralizovaný. Já to viděl! Já na vrcholu Stelvia byl."
Jenže sjezd údajně oficiálně zneutralizovaný nebyl, tvrdí Mauro Vegni, ředitel Gira. "Rádio Giro jen nepřesně interpretovalo naši informaci, že prvních 1 500 metrů sjezdu je nebezpečných a že jimi každou skupinu cyklistů provede motorka s červenou vlajkou."
Rovněž informaci o motorce však slyšely (chtěly slyšet?) pouze některé týmy. "Náš sportovní ředitel mi na Stelviu řekl, že sjezd bude kontrolován motorkou, oblékal jsem si tedy v klidu suchou bundu. Ale najednou jsem dostal informaci, že Quintana mezitím ujel o minutu," říkal Rigoberto Urán z týmu Omega, svlečený z růžového trikotu. Stejně hovořil také Polák Rafal Majka z týmu Tinkoff-Saxo.
"Šestce ze Stelvia" vévodili jezdci Movistaru a Europcaru a byl v ní též Hesjedal z Garminu. Ti pak na sebe po etapě vzájemně "házeli", kdo vlastně útočil. "Nešla mi vysílačka. Neslyšel jsem nic o neutralizaci sjezdu. Jen jsem jel opatrně dolů, za Quintanou. Jenže Movistar pak začal navyšovat tempo. Tak jsme se jich drželi," říkal Rolland. "Já jen následoval útok Rollanda a Hesjedala. Chtěl jsem útočit až při stoupání do Val Martella," uvedl naopak Quintana.
Rolland později podotkl: "Když tu etapu chtěli zrušit, tak to měli udělat na startu. Ale ne až potom, co nás nechají vyšplhat na Gavii a Stelvio!"
Patrick Lefevere, manažer poškozeného týmu Omega, ve středu dopoledne obvinil Eusebia Unzueho, šéfa Movistaru, z komplotu za účelem zvýhodnění Quintany ("Víme, že není čestným člověkem.") a vyzval ředitele závodu Vegniho k rezignaci. Týmy Omega, Astana a Tinkoff dokonce hrozily bojkotem středeční etapy. Po setkání se šéfy Mezinárodní cyklistické unie UCI se jelo, během dne však delegace týmů předložila UCI požadavek, aby "šestce ze Stelvia" bylo z náskoku, získaného při sjezdu, umazáno 55 vteřin.
Funkcionáři UCI tento návrh zamítli. Ve výsledkové listině tak má Quintana stále náskok 1:41 minuty.
Bitva o titul se ve čtvrtek v Dolomitech opět rozhoří. Ale ať už bude vítězem Gira v neděli v Terstu kdokoliv, pochybnosti zůstanou. Protože úterý bylo hazardem se zdravím i s důvěryhodností pořadí.