Jana Brejchová a Vlastimil Brodský ve filmu Noc na Karlštejně (1973)

Jana Brejchová a Vlastimil Brodský ve filmu Noc na Karlštejně (1973) | foto: © Filmové Studio Barrandov

Slavné české filmové páry: Bróďa s českou Bardotkou

  • 10
V životě okaté krásky, která se stala hvězdou filmu, bylo hned několik osudových mužů. Pouze s Vlastimilem Brodským však Jana Brejchová vytvořila nezaměnitelně se doplňující pár jak v soukromí, tak na stříbrném plátně.

Oslnivý start kariéry mezinárodní filmové star zažila Jana Brejchová díky roli ve Vlčí jámě, slavném snímku oceněném na festivalu v Benátkách v roce 1958. Bulvár ji pak často přezdíval českou Bardotkou. Osudové setkání s Vlastimilem Brodským přišlo později. 

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

„Oldřich Lipský mě pozval do filmového klubu na nějaký film, který se pak neuskutečnil, a přišel tam pan Brodský. Nabídl mi, abych se šla podívat do vinohradského divadla na Válku s mloky, čímž mě také trošku podtrhl nohy, protože se mi v tom šíleně líbil,“ vzpomínala po letech herečka Jana Brejchová na první společné setkání. Tehdy začal příběh jejich velké lásky.

Vzali se o pátku třináctého v roce 1964, oba už tehdy patřili mezi herecké špičky. Brejchová byla tou dobou navíc už dávno známou i za hranicemi země. Ve dvaceti letech získala například za roli v dramatu Vyšší princip mezinárodní cenu na prestižním festivalu v Locarnu. 

Brodský měl za sebou tehdy desítky filmových rolí, mnoho zásadních hereckých úloh ho však ještě čekalo. Například legendární Světáky či Rozmarné léto natočil až v době manželství s Janou Brejchovou. 

Ani jeden z nich nenosil na ruce kroužek poprvé. První manželkou Vlastimila Brodského se stala tanečnice a baletka Božena Křepelková, s níž zplodil syna Marka. Ještě před ní se však málem oženil s herečkou Jiřinou Jiráskovou – pozdější největší kamarádkou Brejchové. Z plánovaného sňatku nakonec vycouval. Až okouzlující blondýnka, které filmový svět ležel u nohou, se stala jeho životní láskou, ačkoli jejich manželství o šestnáct let později skončilo poněkud hořce. Ale to předbíháme.

Tatínkovy rady mi hodně chybí, přiznává Tereza Brodská

Pro Janu Brejchovou představoval sňatek s hereckým kolegou s podmanivým pohledem a velkým tanečním talentem už třetí svatební pokus. Jak se ukázalo, šlo o mnohem šťastnější volbu než v předchozích dvou případech.

Do prvního manželství s tehdy ještě neznámým Milošem Formanem skočila jako osmnáctiletá zamilovaná dívka. Jejich vztah však po čtyřech letech rázně ukončila kvůli Formanovu vzplanutí k jisté baletce. Následovala rychlá svatba s německým hercem Ulrichem Teinem. Pouhý rok nato ovšem bylo i toto manželství minulostí. 

S Brodským to bylo něco jiného. Přestože povahami byli zcela odlišní a jejich vztah postihla nejednou krize, svým způsobem k sobě skvěle ladili, což rozhodně platilo i po herecké stránce.

Jana Brejchová a Vlastimil Brodský ve filmu Hodíme se k sobě, miláčku...? (1974)

„Myslím, že se skvěle doplňovali. Maminka je velmi emotivní, tatínek byl velmi intelektuálně zaměřený, takže si myslím, že to do sebe skvěle zapadalo. Jako dítě mám vzpomínky na maminku, která byla neustále v kuchyni, a na tatínka, který byl zavřený v pracovně. Slýchala jsem často: ‚Ticho, Terezko, ticho, tatínek pracuje.‘ Kdežto maminka se učila dialogy, zatímco míchala omáčky a vařila polévky,“ vzpomínala před lety jejich dcera Tereza Brodská.

KVÍZ: Rumburak, Xénie i Fantomas. Jak znáte pohádkový seriál Arabela?

Na filmovém plátně fungovala vzájemná chemie nejlépe. Jen stěží by se v české kinematografii hledal reálný pár, který by vytvořil povedenou filmovou dvojici tolikrát jako Brejchová s Brodským. Důkazem jsou snímky Ženu ani květinou neuhodíš či kultovní komedie Hodíme se k sobě, miláčku?.

V případě dalšího snímku Ďábelské líbánky byla Brejchová dokonce autorkou námětu a společně s Brodským spolupracovali na scénáři. V roce 1973 přišel obrovský úspěch v jejich společné filmografii, muzikál s hudbou Karla Svobody Noc na Karlštejně. V roli Elišky Pomořanské nedala totiž Brejchová spát pouze Karlu IV., jehož hrál její manžel, ale zřejmě také Jaromíru Hanzlíkovi, který ve slavném filmu rovněž zazářil. Energický Hanzlík byl naprostým opakem svého přemýšlivého hereckého kolegy.

Brejchová jeho kouzlu naprosto podlehla, a byť Brodský dlouho věřil, že jeho ženu náhlé vzplanutí opustí, nestalo se. V roce 1980 přišel rozvod. „Rozešli jsme se po vzájemné dohodě. Oba jsme pochopili, že ona mě nemůže vystát,“ uvedl později Vlastimil Brodský. Královský pár ve slavném seriálu Arabela tak už ztvárnili jako dva rozvádějící se lidé v témže roce.

20. července 2020