ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

V zahradnictvích teď vedou bylinky i jiné plodiny k jídlu, zákazníků ubylo

  • 2
Venkovní provozovny, které nabízejí sazenice, fungují. Zákazníků jim ale citelně ubylo. A to přesto, že zahradnictví byla v první vlně prodejen, které se mohly po zákazu provozu nepotravinových provozoven znovu otevřít.

Například v zahradnictví Chládek z pražského Veleslavína ale neotevřeli hned první den, kdy to bylo možné. 

„Čekali jsme asi týden, než se trochu uklidní situace, a také jsme připravovali některá opatření, takže jsme otevřeli až v sobotu 21. března. Vstup je samozřejmě možný jen v roušce a u východu máme dezinfekci na ruce,“ říká spolumajitel zahradnictví Jan Chládek. Podle něj jeden zaměstnanec hlídá, aby nakupující dodržovali předepsaná – protinákazová opatření a platby probíhají pouze bezkontaktně. „Lidé jsou ale velmi disciplinovaní, a pro některá omezení mají pochopení,“ dodává zahradník.

Dobrá práce svazů

„To, že jsme mohli otevřít, je určitě dobrá práce Svazu květinářů a floristů i dalších zahradnických svazů. Ani nevím, kdo všechno se na tom podílel, ale apelovali na vládu,“ vysvětluje Chládek. 

V dalším zahradnictví – z pražských Stodůlek uvádějí, že mají oproti běžnému provozu jen asi dvacet procent klientů a situace není ideální ani z dalších důvodů. 

„Kvůli uzavření vysokoškolských kolejí nám ubylo mnoho brigádníků z řad studentů, a tak je nás málo na práci, jsme přetížení a unavení,“ říká Milan Havlis ze zahradnictví Safro, který nevidí výhodu ani v tom, že jsou uzavřené hobbymarkety, které rovněž nabízejí podobný sortiment. 

„My se orientujeme na kvalitu rostlin, k nám nechodí zákazníci pro nízkou cenu,“ dodává Havlis. Podle něj marketingové akce řetězců ovlivňují spíše nákupní apetit na venkově. „Lidé ve větších městech si více váží svých peněz v tom smyslu, že jsou ochotni zaplatit si více za kvalitnější rostliny, které jim vydrží celý život oproti menším městům a venkovu, kde je vidět velké ovlivnění masovou reklamou,“ vysvětluje provozovatel zahradnictví ve Stodůlkách.

Zájem je o tradiční české odrůdy

Podle zahradníka Chládka se letos prodávaný sortiment příliš neliší od minulých let a ve veleslavínské provozovně lidé nakupují hlavně sazenice ovocných keřů a stromů. U jabloní je přitom patrný návrat k tradičním českým odrůdám. To potvrzuje i zahradnice z radotínské Pragoflory. 

„Lidé se ptají hodně na jabloně typu Matčino. Už přišli na to, že pokud si pořídí některé moderní – přešlechtěné odrůdy, tak jim ty stromky moc dlouho nevydrží a kromě jabloní se prodávají například i ostružiníky, maliníky a letos obecně vnímáme, že větší podíl zákazníků si chce vypěstovat něco, co si pak budou mocí sníst. A více oblíbené jsou také bylinky,“ vysvětluje zahradnice Sandra Zimová a spekuluje, že za tímto zájmem může být menší ochota navštěvovat obchody s potravinami.

Podle Chládka se v zahradnictvích mění i styl nakupování - lidé se snaží uskutečnit raději jeden a větší nákup, než několik menších. Patrná je také změna v původu zboží. „Nemůžeme teď dovážet například italské bylinky a více se soustředíme na tuzemské dodavatele. A myslím si, že odklon k českým pěstitelům bude více patrný i do budoucna. A teď se snažíme pěstitele podpořit i na sociálních sítích, aby jim nezbyly žádné neprodané sazenice,“ vysvětluje zahradník z Veleslavína. 

Například pěstitelé letniček a zeleniny se podle něj jinak mohou dostat do problémů.