Proti plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který počítá s demolicí mostu a nahradit ho kopií, se už nyní staví památkáři.
„Jsme absolutně proti bourání. Jde o hodnotnou kulturní a technickou památku. Sejmutí památkové ochrany by byl precedens do budoucna,“ říká mluvčí Národního památkového ústavu v Praze Andrea Holasová. Ve středu nechtěla instituce situaci komentovat, nyní je už s plánem SŽDC blíže seznámená.
Pro bourání musí SŽDC nejdříve docílit sejmutí památkové ochrany z mostu. Což může udělat jen ministerstvo kultury.
„Jelikož jsme zatím nedostali takovou žádost, nemůžeme se k tématu vyjadřovat,“ uvádí mluvčí resortu Simona Cigánková.
Obrat po dvou letech
Magistrátní památkáře, kteří by se k věci při jejím projednávání měli také vyjádřit, současný projekt železničářů zaskočil.
„Před dvěma lety nám při jednání říkali, že bude most opraven na třicet let. Teď přichází s něčím novým a my budeme chtít záměr prozkoumat,“ říká ředitel magistrátních památkářů Jiří Skalický.
KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají |
Odbor památkové péče města podle něj bude po SŽDC požadovat další nezávislý posudek stavu železničního mostu, jeho statiky a kondice konstrukce. Podklady k rozhodnutí by měl podle Skalického dodat Kloknerův ústav, jenž dělal posudek i pro Libeňský most, o jehož zbourání uvažuje hlavní město.
Správa tratí zároveň nepočítá s tím, že by přes nový most vedly tři koleje, jak požaduje magistrát. Přitom už dříve společnost uvedla, že současné dvě koleje přes most jsou plně vytížené.
15. prosince 2017 |