Auta překážející v jízdě tramvajím, chodci jen velmi nejistě našlapující do vozovky. Tak vypadá ve všední dny křižovatka ulic Bělohorská a Pod Královkou u zastávky Malovanka, kde semafory od září pouze oranžově blikají.
„Máme pocit, jako by se někdo definitivně zbláznil. Je to tam extrémně frekventované a nebezpečné a oni vypnou světla,“ nechápe Klára Havelková z Břevnova.
Nad nápadem vyzkoušet, zda by šlo nechat křižovatku do budoucna zcela neřízenou, si klepou na čelo i další místní. Hlavně ti, jejichž děti tudy chodí každý den do školy. Radnice si přitom od novinky slibovala zklidnění a zlepšení plynulosti provozu.
„Po zkušenosti, kdy nás na přechodu pustilo až páté auto, nebo nás řidič přehlédl, už děti na kroužky nepouštím bez doprovodu. Je to velice nebezpečné pro všechny,“ napsala na portál Chodci sobě přispěvatelka Ingrid.
Nejen podle starostlivých rodičů se provoz na křižovatce hlavně ráno podstatně zhoršil. Místní ve svém rozčarování zavalili radnici stížnostmi.
„Tohle byl jeden z prvních testovacích kroků, jsou na to ale negativní ohlasy, pro chodce je dost obtížné přecházet bez ochrany, na základě reakcí už jsme požádali o opětovné zapnutí, tohle není bezpečná situace,“ řekl iDNES.cz radní Prahy 6 pro dopravu Martin Polách (ANO).
Spustit znovu semafory ještě potrvá
Na křížení u hotelu Pyramida semafory původně instalovali v roce 2010, když místem vedla objízdná trasa během stavby tunelu Blanka. Mělo jít o dočasné opatření, nicméně signalizace nakonec zůstala v provozu i po opětovném zprůjezdnění mimoúrovňové křižovatky Malovanka.
„Křižovatku na Bělohorské tehdy zkapacitnili, zvýšili počet odbočovacích pruhů, přechody jsou tudíž delší a přecházení složitější. Od té doby se mohl zvýšit provoz a spoustě šoférů se zkrátka asi vyplatí jet raději tudy než po výpadovce v Patočkově ulici,“ nastínil Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat možné důvody toho, proč se k dřívějšímu stavu nelze tak jednoduše vrátit.
Aby bylo možné nechat křížení neřízené, museli by jej podle jeho názoru projektanti zase překreslit a ubrat na kapacitě. „Ve chvíli, kdy je místo dlouhodobě problémové, spolu s vypnutím signalizace se pro zranitelné chodce - především děti či seniory - stane ještě skokově horším,“ doplnil.
Policisté v místě od září řešili dvakrát ťukanec dvou aut, kolizi s chodcem žádnou. Ze záběrů, které na místě pořídil štáb iDNES.tv, je však zřejmé, že i během krátkého pozorování lze spatřit hned několik nebezpečných situací.
Institut plánování a rozvoje (IPR) již zpracoval studii, která poslouží jako podklad pro projekt rekonstrukce celé Bělohorské ulice, která má začít v roce 2018. Navržené jsou mimo jiné třeba právě nové přechody pro chodce a další úpravy (více jsme psali zde).
Přestože radnice už požádala magistrát o svolení s opětovným zapnutím signalizace, její zprovoznění může podle šéfa odboru dopravních agend magistrátu Jana Heroudka trvat ještě i dva měsíce. Odbor vyzval Technickou správu komunikací (TSK), aby u vjezdu do křižovatky upravila značení, než světla zase zapne.
VIZUALIZACE: Návrhy změn Bělohorské ulice |
„TSK musí nyní navrhnout úpravu, kterou následně ještě my musíme schválit. Doufám, že to stihneme vyřešit do Vánoc. Do té doby by si nikdo neměl troufnout semafory znovu zapnout,“ uvedl Heroudek.
Problém je podle něj nynější způsob zakončení parkování u semaforů.
Jak rychle bude schopná zmiňovaný podnět magistrátu vyřešit, se Technická správa komunikací zatím nevyjádřila. Podle mluvčí TSK Barbory Liškové však ani samotné zapnutí semaforů není jen tak, pověřený pracovník musí znovu nastavit například preference a podobně.
„Radnice akceptuje, že vypnout semafory není nejlepší řešení. Slibovali si zklidnění a omezení dopravy, že tudy řidiči nebudou tolik jezdit na Strahov, v podstatě ale nemají jinou možnost,“ uzavřel Heroudek, jehož odbor by měl poslední slovo i v otázce trvalého vypnutí semaforů, kdyby od něj radnice nakonec sama neupustila.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz