Stavba druhé lávky, která má spojovat pražskou čtvrť Troja a Císařský ostrov, začala před rokem. Na začátku června dělníci usadili její hlavní část.
75 metrů dlouhé a 90 tun vážící prostřední pole mostu pomáhaly přesunout dva jeřáby. Na stavbě za 135 milionů korun by se první chodci měli projít už v říjnu.
Zatěžkávací zkouška dnes probíhá od 7. do 22. hodin. Na část lávky vždy najedou auta a následné se vyhodnocuje zatížení. Další na řadě bude dynamická zkouška, která potrvá následující tři dny.
„Jsem moc rád, že otevření Trojské lávky veřejnosti se už nezadržitelně blíží a hbitě tak napravujeme chyby předešlého pražského vedení, které ji nechalo spadnout. Věřím, že novou lávku ocení nejen obyvatelé Prahy 7 a Troji v každodenním životě, ale i všichni ostatní,“ uvedl primátor Prahy Zdeněk Hřib.
Zatímco lávka je již usazená, budou ještě probíhat dokončeovací práce na obou předpolích lávky, jako jsou terénní úpravy, umístění osvětlení a úprava cest.
„Nová lávka je už nyní usazena o jeden a půl metru výše než byla původně, aby se předešlo jejímu poškození v případě povodní. Je také širší a tedy kapacitnější, takže se pohodlně vejdou chodci i cyklisté, kteří už nebudou muset sesedat, a v případě potřeby bude moci přejet po lávce i sanitka,“ dodal starota Prahy 7 Jan Čižinský.
Původní lávka se zřítila v roce 2017. Za její pád je obžalovaný její autor Jiří Stráský a bývalý šéf oddělení mostů TSK Antonín Semecký. Stráského obžaloba viní z nedostatečného dozoru nad stavbou lávky a z technických chyb při jejím projektování. Případ nyní řeší soud.
Obvodní soud pro Prahu 7 požadoval po autorovi lávky a bývalém šéfovi správy komunikací 8,2 milionu korun, které byly vynaloženy na odstranění zřícené konstrukce. Další dva miliony si nárokují pojišťovny, peníze požadují i dva zranění. Pád lávky zranil celkem čtyři lidi, dva lehce a dva těžce.
Nová lávka bude čtyři metry široká a v případě nutnosti po ní bude moci řeku překonat i sanitka. Životnost je plánovaná na sto let, základem bude ocelová vyztužená konstrukce. Oproti předešlé železobetonové konstrukci bude u nové lávky snadnější kontrolovat její stav. Lávka bude mít také sklopná zábradlí, aby při povodních netvořila v proudu bariéru.