Na videozáznamu je vidět, že dveře posledního vagonu se pomalu zavírají, až když vlak dávno opustil zastávku. Přitom první tři vozy už jsou předpisově zavřené.
"Jak je možné, že vlak vyjede ze stanice, aniž by měl všechny dveře zavřené? Vždyť je to nebezpečné. Co kdyby někdo z vozu vypadl?" děsí se čtenář iDNES.cz, který záběry natočil minulý týden o státním svátku. Tvrdí, že podobnou scénu v Modřanech neviděl poprvé.
Podle Českých drah k takovým situacím může v soupravách na takzvaném Posázavském pacifiku docházet. Zmíněné soupravy nasazují na trať z Prahy na Čerčany pouze o víkendech a svátcích jako posilové spoje v době zvýšeného počtu cestujících, hlavně turistů nebo chatařů z údolí Vltavy a Sázavy.
Dveře se zavírají samy při rychlosti vyšší než 5 km/h
Dveře soupravy sice centrálně uzavírá průvodčí, ale ten má zároveň možnost nechat je v jednom vagonu otevřené, aby se mohl vyklonit a dávat strojvedoucímu pokyn k odjezdu, sledovat okolí vozu a dohlížet na bezpečnost lidí pohybujících se v blízkosti vagonu.
"Dveře se zavírají nižší rychlostí, plynule a to z důvodu bezpečnosti. Při prudkém rázu by mohlo dojít k úrazu osoby, která by měla například ruku nebo prsty v prostoru mezi dveřmi. Dveře jsou ovládány pneumaticky stlačeným vzduchem. Za jízdy jsou pak blokované," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dodal, že centrální zavírání dveří je navíc doplněno systémem automatického zavírání při rychlosti vyšší než 5 kilometrů v hodině. "To je patrné i z videa. Vlak se sice rozjel s otevřenými dveřmi, ale po překročení určité rychlosti se začaly dveře zavírat a v závěru videa je patrné, že dveře jsou již zavřené," dodal.
Ze záznamu není patrné, zda je personál právě u otevřených dveří a situaci má pod kontrolou. Mluvčí drah přiznal, že vlaky by měly vyjíždět ze stanice s již zavřenými dveřmi.
"Necháme prověřit technický stav příslušného vozu. Zároveň upozorníme personál, aby věnoval zvýšenou pozornost podobným situacím při rozjezdu vlaku, pokud však sám ve dveřích nestojí a nesleduje bezpečnost cestujících a osob na nástupišti při odjezdu. Pak se dveře uzavřou až za pohybu vlaku automaticky."
Vozy z východního Německa jsou staré 40 let
Dvoupatrové vagony řady Bmto vyrobila v 70. letech vagonka v někdejší NDR. Přestože měly centrální zavírání a blokování dveří, bylo toto zařízení v následujících letech demontováno.
"Vozy na Posázavském pacifiku skutečně jezdily často s otevřenými dveřmi. Týkalo se to již starších typů vozů a pak těchto vozů někdy na přelomu 80. a 90. let a patřilo to ke koloritu této trampské dráhy," dodal Šťáhlavský. Poté se ale blokovací zařízení do vozů vrátilo.
V současné době jezdí coby víkendové posily na trati Praha - Čerčany tři takovéto soupravy. Jedna pak ještě pokračuje do Světlé nad Sázavou. "Týdně ujedou asi tři sta kilometrů," řekl Štáhlavský. Celkově mají dráhy devatenáct těchto vozů.
Vozy bez blokování dveří dráhy postupně vyřazují
České dráhy mají ve svém parku ještě několik typů vozů bez blokování dveří. Jde hlavně o starší vagony z bývalé NDR nebo vozy domácí výroby ze začátku 90. let, které jsou vybaveny tzv. lámacími dveřmi.
"Všechny tyto vozy a jejich dveře jsou však označeny příslušným varováním před nebezpečným a riskantním chováním a otevíráním dveří za jízdy. Tyto vozy však postupně vyřazujeme, třeba v březnu jich bylo vyřazeno 34, v dubnu dalších šest. Nebo je modernizujeme," uzavřel mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.