Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

„Údržbář“ Blanky spotřebuje na čištění tunelů dva miliony litrů vody ročně

  18:41aktualizováno  18:41
Technická správa komunikací vypsala zakázku v hodnotě 600 milionů na firmu, která bude zajišťovat údržbu tunelového komplexu Blanka. Firma bude potřebovat například na čištění tunelů 80 lidí a ročně dva miliony litrů vody.

Je přesně rok a sedm měsíců od doby, co byl otevřen tunelový komplex Blanka. Minulý měsíc, konkrétně 11. dubna, jím projelo již padesát milionů vozidel. I kvůli tomu se tunel postupně opotřebovává a je nutné jej pravidelně čistit a udržovat.

Praha, potažmo Technická správa komunikací (TSK), kvůli tomu vypsala zakázku v předpokládané hodnotě 600 milionů korun na pětileté služby dodavatelské firmy, která má údržbu tunelu se svými subdodavateli převzít ve chvíli, kdy přestanou platit smlouvy se společností SATRA.

Vítěz soutěže bude mít na starosti pravidelnou údržbu, drobné opravy, předepsané revize tunelu i čištění prostor tunelu, jako jsou chodby, rozvodny či kanály.

Zodpovídat bude i za řídicí systém tunelu včetně softwarového a hardwarového vybavení. Správcem tunelu stále zůstane TSK a vybraná firma pro ni bude údržbu pouze zajišťovat.

„Je to podobné jako se zimní údržbou ulic a chodníků. TSK také nevlastní sypače, a proto vysoutěžila Pražské služby jako dodavatele. My provádíme supervizi, tedy kontrolujeme dodavatele a dáváme jim pokyny,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková. Údržba Blanky stojí měsíčně asi 16 milionů korun a další 4 miliony město zaplatí za energie.

Jde o největší městský tunel v Evropě, z čehož plyne i velký objem prací, který se s jeho údržbou pojí. „Údržbu a čištění zajišťuje přibližně 80 lidí. Záleží na tom, jestli probíhají zrovna práce v tunelu, nebo jen kontroly,“ říká Lišková. Pod pojmem údržba se podle ní skrývá vše od pravidelných kontrol technologií, jako jsou třeba kamery, po kompletní čištění tunelu.

K němu dochází třikrát do roka a Blankou během něj postupně projíždějí desítky mycích vozidel. Jsou mezi nimi speciální čisticí soupravy pro vozovky a ostění tunelu, kropicí vozy, zvedací plošiny, metací stroje, nákladní vozidla s nádržemi pro ruční mytí přístrojů či vysokotlaké čističe kanalizace. Ročně se na čištění tunelu spotřebují těžko představitelné dva miliony litrů vody.

Stále ve zkušebním provozu

Správu tunelu měla původně na starosti firma ČKD Praha DIZ. Ta ale loni v květnu vypověděla Praze smlouvu kvůli nezaplaceným pohledávkám v hodnotě stovek milionů korun, kterých se neúspěšně domáhala u arbitrážního soudu. Správu Blanky proto převzala TSK, která se stará i o další pražské tunely, a hlavním dodavatelem zajištění provozu tunelu se stala firma SATRA, která Blanku projektovala.

Dopady otevření tunelového komplexu Blanka

Dopady otevření tunelového komplexu Blanka

Náklady na provoz tunelu ovlivňuje i skutečnost, že je stále ve zkušebním provozu. Ve stavebním povolení je totiž podmínka, že může být v plném provozu až po dokončení severozápadní části obchvatu. A to se v nejbližších letech nestane.

Součástí zkušebního provozu je i měření dopadů, které má otevření komplexu na okolí. Jeho výsledky jsou na webu tunelblanka.info. „Zatím je z nich ale možné vyvodit jen dílčí závěry. V létě bude dopracována hluková studie a do konce prázdnin i studie imisní. Na jejich základě bude možné vliv komplexu hodnotit,“ říká výrobní ředitel firmy SATRA Alexandr Butovič. Dosavadní údaje ale potvrzují, že tunel odvedl nejvíce aut z Prahy 7, naopak nejvíce přivedl do Prahy 8, konkrétně do ulice V Holešovičkách.

Za rok a půl postihly Blanku jen dvě významnější závady. Loni v květnu měřily tamní radary špatně rychlost a Praha musela téměř čtyřem tisícům řidičů vrátit celkem 2,4 milionu korun za vybrané pokuty. V lednu byl pak uzavřen jeden jízdní pruh u vjezdu do tunelu v Troji, když se kvůli závadě spáry u jeho stropu vytvořil rampouch (psali jsme zde).

Ač je Blanka bezpečnější než ulice na povrchu, ani jí se nevyhýbají dopravní nehody. Do konce dubna se jich v tunelu odehrálo 109. Jen při šesti z nich byl však někdo zraněn. „Řidiči ale příliš nerespektují dopravní značení. Už přerazili deset závor sloužících k uzavření tunelu,“ říká Lišková. Častým problémem jsou podle ní i vozy, kterým v Blance dojdou pohonné hmoty.

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě autobusů v Praze se zranilo 18 lidí, ve voze MHD jela školka

V Praze na Chodově se ráno srazily dva autobusy. Podle prvotních informací záchranářů se mohly zranit až tři desítky...

Dortmund - Slavia 2:1, favorit vydřel postup, hosté hodně vzdorovali

Zase soupeře trápili do poslední vteřiny, výkonem bavili a potěšili, ale opět nemají ani bod. Slávističtí fotbalisté ve...

Premium

Blíží se oprava Barrandovského mostu. Čekají se mnohakilometrové kolony

Měří asi jen 350 metrů, ale kvůli jeho obnově nejspíš zkolabuje doprava v půlce Prahy. Na čtyři roky. Oprava vrchní...

Konflikt v metru se na Floře přesunul k nákupnímu centru, skončil pobodáním

Pobodáním skončil ve čtvrtek kolem šesté hodiny večer konflikt v pražském obchodním centru na Floře. Policie útočníka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

Zastupitelé pražských Řeporyjí odsouhlasili stavbu pietního místa vlasovcům

Zastupitelé pražských Řeporyjí jednohlasně schválili výstavbu pietního místa věnovaného členům Ruské osvobozenecké...

V Brdech začne od ledna fungovat soukromá horská služba

Od ledna začne v Chráněné krajinné oblasti Brdy fungovat soukromá horská služba. Takzvaná záchranná skupina bude...

Ztracený chlapec běžel za tramvají, rodiče mu pomohl najít řidič dalšího vozu

O šťastný návrat dítěte k rodičům se v pondělí odpoledne postaral řidič pražské tramvaje, který zastavil mimo zastávku,...

Na jednání o pomníku vlasovcům jiskřily emoce, na jiná veřejnost nechodí

Jednání řeporyjských zastupitelů o pomníku vlasovcům vyvolalo emoce i mezi tamními občany. Jak pravil jeden z nich, na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz