Pražské tramvaje nemají záchranné tlačítko. Jedou, i když řidič zkolabuje

  10:32
Tragické srážce dvou tramvají, při které minulé pondělí v Praze 5 zemřel jeden z řidičů, bylo možné předejít. Kdyby byly tramvaje, stejně jako vlaky, vybaveny takzvaným tlačítkem bdělosti. To musí strojvedoucí lokomotivy čas od času zmáčknout, jinak se stroj sám zastaví. Nic takového ale ve většině tramvají není.

Dvě tramvaje se srazily mezi stanicemi Kotlářka a Kavalírka v Praze. (19. září 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Tragická nehoda tak minulý týden ukázala, že ve starších typech tramvají cestující nejsou chráněni v situaci, kdy řidič zkolabuje a souprava se dál nekontrolovaně řítí vpřed.

Šoféra ranní tramvaje postihla náhlá indispozice a nikým neovládaná souprava se řítila 65 kilometrovou rychlostí pražskou ulicí. Po téměř kilometru a půl divoké jízdy narazila do tramvaje před sebou. V brzké ranní hodině byly oba vozy naštěstí prázdné. Řidič však na místě zemřel (více čtěte zde).

Dvě tramvaje se srazily mezi stanicemi Kotlářka a Kavalírka v Praze. (19. září

Přitom možná mohl žít, kdyby řídil tramvaj vybavenou systémem pro kontrolu bdělosti řidiče. Ten dokáže tramvaj sám zastavit, pokud řidič ztratí nad vozem vládu.

V Praze je však tímto systémem vybavena jen přibližně desetina tramvají, a to výhradně nových typů. A i u nich je funkčnost diskutabilní, protože zastaví až po bezmála dvou minutách nečinnosti řidiče. To v Brně instaluje dopravce sofistikovanější systém i do starších vozů, které rekonstruuje. "Aktuálně je touto funkcí vybaveno 60 procent našich tramvají," vyčísluje mluvčí podniku Linda Škrancová.

Systém funguje tak, že pokud řidič sundá ruku z páky, kterou tramvaj řídí, v kabině se rozezní alarm. Pokud řidič ruku na takzvaný řadič nevrátí, za další tři vteřiny začne souprava sama brzdit.

Až nyní chystá pražský dopravní podnik projekt, který má chabé zabezpečení vozů zvýšit. "Jeho součástí bude funkce, která dokáže vůz zastavit ve chvíli, kdy řidič například projede zastávkou bez zastavení," uvádí Milan Slunečko z dopravního podniku.

Iniciativa se líbí i drážní inspekci, která vyšetřuje pražskou nehodu. "Je možné, že dopravcům na základě vyšetřování doporučíme, aby do starších typů tramvají nainstalovali lepší zabezpečení," říká Martin Drápal z inspekce.

Ve vlacích zachraňuje "živák"

Cestující v tramvaji má sice k dispozici záchrannou brzdu, ale jede-li například ve druhém voze soupravy, nemusí vůbec zpozorovat, že se s řidičem něco děje.

Z ostatních dopravních prostředků se nejbezpečněji mohou cítit cestující na železnici. Strojvůdce, ať už řídí silnou lokomotivu či malý motorák, musí neustále v intervalu několika málo vteřin tisknout tlačítko, kterému železničáři slangově říkají "živák".

Živák funguje podobně jako u brněnských tramvají. "Jistě mnohokrát zabránil nehodě. I mně se několikrát stalo, že pokud jsem jel ve tři čtyři hodiny ráno, padla mi hlava. Ostrý zvuk zabezpečovače pak způsobí, že se vám pak nechce spát ještě hodně dlouho," popisuje strojvůdce Jindřich Hlas.

Největší nebezpečí představuje jízda autobusem

Nejkomplikovaněji jde při kolapsu řidiče ochránit cestující autobusů. "Vždyť ani osobní auta zatím nemají autopilota, který by řidiče nahradil ve všech krizových situacích," říká ředitel výrobce autobusů společnosti Iveco Pavel Pachovský. Konstruktéři proto alespoň vyvíjejí systémy, které riziko nehody při indispozici řidiče sníží.

"Patří mezi ně například tempomat, který autobusu hlídá vzdálenost od vozidel před ním, a pokud se příliš přiblíží, automaticky zabrzdí. Dalším mechanismem je hlídání jízdy v pruhu. Začne-li například řidič klimbat a autobus se blíží k čáře, rozvibruje se mu sedadlo," popisuje Pavel Kouba z koncernu Daimler, výrobce autobusů Mercedes.

Firma Volvo zase vyvíjí systém, který by rychlost vozu reguloval na základě pohybu zornic řidiče.

Tyto systémy se však zatím používají jen v zájezdových autobusech, do městských se nemontují. "Důvodem je samozřejmě vyšší cena. Žádný dopravce u nás zatím nic takového nepoptával," říká Jindřich Chudý z firmy SOR, která dodává autobusy dopravním podnikům.

Autoři:

U Votic se srazila tři auta, ženu transportoval vrtulník

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Exprezident Václav Klaus se vrátil na vrchol Blaníku. Rytíři z hory nevyrazili

30. dubna 2024  19:28

Přibližně tři stovky euroskeptiků, někteří nesoucí státní vlajky, v úterý odpoledne netrpělivě...

Opilý řidič kličkoval Brandýsem. Čtyři tisíce pro každého, uplácel pak policisty

30. dubna 2024  17:03

V druhé polovině dubna zastavila policejní hlídka kličkující a pomalu jedoucí auto. Cizinec, který...

Došla na Majálesu voda? Odmítáme to, říká pořadatel. GIBS prověřuje zásah

30. dubna 2024  13:56,  aktualizováno  16:57

Na sobotním festivalu Majáles v pražských Letňanech nebyl problém pouze s vracením peněz za zálohy...

Vzniká unikátní prostor. Nová Spirála na Výstavišti přivítá diváky už na podzim

30. dubna 2024  14:56

Hudební show Spirála Vzkříšení, činohra Madisonské mosty nebo třeba varietní představení The Saturn...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...