Semafory řídící kyvadlový provoz na Strakonické.

Semafory řídící kyvadlový provoz na Strakonické. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Na Strakonické se opakuje loňský model omezení, opravy zpomalí jízdu i jinde

  • 15
Nelze čekat na dostavbu dálnice, do té doby by se silnice rozpadla. Tak ospravedlňuje ministerstvo dopravy další rekonstrukci vytíženého tahu I/4 mezi Chrašticemi a křižovatkou Lety na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje. Pro řidiče to ale znamená problém na celé jaro a většinu léta. Konec prací totiž resort předpokládá v první polovině září.

Opravovat vozovku tam Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo před dvěma týdny. Z dosavadních zkušeností motoristů vyplývá, že je třeba počítat se zdržením až desítky minut. Záleží na aktuální frekvenci dopravy. Auta tam stojí v kolonách hned dvakrát, vždy u světelné signalizace. „Ve středu před Velikonocemi jsme čekali zhruba třicet minut. Druhý semafor jsme už ale projeli plynuleji. Čekání je každopádně nepříjemné,“ líčí čerstvou zkušenost řidička, která po trase mezi Prahou a jihočeským Pískem projíždí i několikrát do měsíce.

Podobně jako další šoféři k situaci na Strakonické připomíná, že z jednoho směru bývá výrazně volněji, zatímco z opačného se tvoří dlouhá fronta. Takové připomínky měli řidiči ke kyvadlovému provozu už loni, kdy silničáři opravovali úsek mezi Milínem u Příbrami a Chrašticemi. „Situace, kdy se vytvoří kolona a řidiči musí čekat několik intervalů, samozřejmě budí emoce. Naprosto to chápu. Ale jde s tím něco dělat jen částečně, muži s vysílačkami tam nemohou být neustále. Prosíme proto řidiče o trpělivost,“ reagoval na upozornění šoférů mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na dálnici D10 začala stavební sezona, dělníci zbourali most u Kosmonos

Také letos se prý silničáři pokusí projíždějícím zajistit co nejplynulejší cestu. „O Velikonocích jsme zavedli režim 1 + 1, abychom maximálně uvolnili provoz. Vše ale při dodržení rychlosti nejvýše 50 kilometrů v hodině. Vždy záleží na tom, na čem právě děláme. Pokud dané práce umožní lepší průjezd, určitě to řidičům ulehčíme,“ vysvětluje za ŘSD rovněž Martin Buček

Na silnici I/4 však toto omezení není jedinou nástrahou, která může motoristy potkat. Naplno se totiž rozjely práce na dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4. Od už zmiňovaného Milína je třeba počítat s několika místy, odkud na silnici vjíždí stavební technika, a na řadě míst je kvůli stavbě silnice zúžená. „Omezení po celou stavební sezonu bude u Milína, kde je již zúžená silnice I/4. Dílčí omezení provozu v řádu několika dní si pak opakovaně vyžádají další práce na různých místech v celé délce stavby,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Silničáři strhli několik mostů

Trpělivostí se musí obrnit i řidiči směřující po silnici I/18 na Sedlčany či Votice. Do téměř identické rekonstrukce jako v roce 2021 se ŘSD pustilo u Obor na Příbramsku. Opět kompletně vymění most, ale tentokrát o něco dál od obce. Konstrukci z roku 1938, která se klene nad potokem Strupina, nahradí novým přemostěním. Od minulého týdne lze staveništěm projet jedním jízdním pruhem, dopravu řídí semafory. Úsek má být znovu plně průjezdný koncem letních prázdnin.

A do třetice silnice první třídy, tentokrát I/12 u Českého Brodu, kde začala oprava mostu přes říčku Šemberu. Se zdržením tam musí řidiči počítat kvůli průjezdu po provizorní 140 metrů dlouhé náhradní cestě. „Její součástí je i provizorní lávka, bude sloužit po dobu demolice,“ upřesňuje Martin Buček. 

Trpělivost a poslech zelené vlny

Zmiňované opravy patří k těm, které aktuálně nejvíce omezují průjezd krajem. V dalších měsících má ale ŘSD v plánu rozjet další desítky projektů. Budou se týkat dalších míst na silnicích I. tříd a stranou nezůstanou ani dálnice. Po dokončených úpravách na dálnici D7 lze čekat omezení také na D5 a D6.

Při cestách po středních Čechách je dobré sledovat dopravní zpravodajství, případně i webové stránky ŘSD. „A hlavně nikam nespěchat a nevymýšlet narychlo vlastní objížďky. Málokdy se to vyplatí,“ opakuje pravidelné předsezonní doporučení středočeský koordinátor BESIP Miroslav Polách.