Rachot borceného plechu prořízl ticho na železničním přejezdu po srážce linkového autobusu a vlaku. Tahle středeční srážka a následný zásah záchranářů na michelském Odstavném nádraží Praha – jih byla naštěstí jen fingovaná, ale vycházela z reálných podmínek.
Správa železnic (SŽ) chtěla akcí „Nejdůležitější stop mého profesionálního života“ upozornit na nutnost dbát bezpečnostních pravidel na železničních přejezdech.
Profesionální šofér linkového autobusu vjel navzdory fungujícímu signalizačnímu zařízení na přejezd do cesty přijíždějícímu osobnímu vlaku. Střet je v takovém případě neodvratný. Záchrana života a zdraví pasažérů poté záleží na rychlém a profesionálním zákroku hasičů a zdravotníků.
Simulovaná nehoda na michelském Odstavném nádraží Praha – jih měla před pár dny svůj reálný vzor u Struhařova na Benešovsku. Nerespektovat výstražná varování na přejezdech představuje hazard. Brzdná dráha například čtyřicetitunového nákladního vozidla při rychlosti 80 km/h na suché silnici dosahuje zhruba 130 metrů.
„Vlak který se na regionální trati pohybuje rychlostí 80 kilometrů za hodinu, brzdí přes 400 metrů,“ uvedla Nela Friebová ze SŽ. Rychlík řítící se na koridoru rychlostí 160 kilometrů za hodinu po spuštění všech brzdových systémů ujede až do úplného zastavení dalších 1600 metrů
Na českých železničních přejezdech dochází každoročně zhruba ke 160 střetům, během roku 2019 na křížení silnic a kolejí vyhaslo rekordních 43 životů. Nehoda v Michli a následný zásah hasičů SŽ proběhl v rámci celosvětové kampaně ILCAD. Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech.
„I přes různé osvětové, preventivní a bezpečnostní kampaně počty srážek automobilů na přejezdech, ale hlavně počty usmrcených osob klesají jen pomalu. Kdyby se nám díky této akci podařilo zachránit byť jediný život, bude to mít smysl,“ komentoval akci Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ.