Plán otevřít Blanku v roce 2011 byl šibeniční termín, tvrdí dnes firmy

  19:53aktualizováno  19:53
Otevírat tunel Blanka v původním termínu slibovaném politiky, tedy před čtyřmi lety, by bylo na hraně. Ale dalo se to stihnout. Tvrdí to s odstupem času stavební firmy. Vše nakonec zbrzdila chybějící stavební povolení. V dalších letech se k tomu přidaly další problémy, naposledy výměna vlhkých kabelů.

Když přišlo na sliby ohledně otevírání Blanky, připomínali v posledních letech pražští radní spíše karbaníky, kteří hrají ruletu, než skutečné politiky. Co slib, to sázka na červenou, po které se však pomyslná kulička naneštěstí vždy skutálela pod černé číslo.

Těsně před posledními volbami to dokonce vypadalo, že bývalé vedení v čele s tehdejším primátorem Tomášem Hudečkem (zvolen za TOP 09) spoléhá na to, že černá barva padla tolikrát po sobě, že z hlediska pravděpodobnosti už zkrátka musí padnout červená.

Bývalé vedení vsadilo na září, na říjen, následně na prosinec 2014.

Co se nyní děje v Blance

  • V sobotu se tunelový komplex Blanka otevře. Do té doby je uvnitř třeba provést ještě řadu opatření. Nejdůležitější jsou bezpečnostní testy. Pokud by nedopadly dobře, tunel by město nemohlo otevřít. Hasiči už potvrdili, že vše uvnitř komplexu funguje tak, jak má. Uspořádali proto také speciální cvičení, kterého se účastnily i další složky Integrovaného záchranného systému.
  • Aktuálně stavební firmy předávají městu jednotlivé části stavby. Dosud takto město převzalo přibližně 600 stavebních objektů tunelového komplexu. Celkem jich je necelých sedm set.
  • Poslední zkoušky v Blance proběhnou v noci na zítřek. V sobotu 19. září plánuje vedení metropole tunel slavnostně otevřít. Řidiči by se měli Blankou poprvé projekt okolo 15. hodiny.
  • Na otevření se již připravují kromě dispečerů, kteří budou řídit provoz z dispečinku na Strahově a v ulici Na Bojišti, také policisté. Ti budou na provoz v tunelu dohlížet v prvních dnech, kdy bude na místě doprava nejrizikovější.

V kuloárech si mezitím zastupitelé vzájemně recitovali básničku: „Blanka k volbám schůdeček, s úctou Tomáš Hudeček.“ Jenže ani jedna sázka nevyšla a TOP 09 odešla po volbách do opozice.

První slib, který nevyšel, dal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), a to v roce 2009. Tehdy Inženýring dopravních staveb, který stavbu řídil, přiznal, že na podzim 2011 se tunel řidičům neotevře.

„Termín 2011 byl poměrně na krev. Ale stihli bychom to. Problém byl, že se na některé úseky nepodařilo získat stavební povolení,“ říká mluvčí společnosti Metrostav František Polák.

Kvůli stavebním povolením tak například se zpožděním odstartovala stavba v úseku Myslbekova a Pelc-Tyrolka, kde stavěla společnost Eurovia. Město mělo navíc na některých místech potíže s výkupem pozemků.

Nově se tak měla Blanka otevřít v prosinci 2012. To byla pozitivní zpráva především pro stavitele komplexu, kteří se museli vypořádat se třemi propady půdy a změnit kvůli nim technologii výstavby.

Krize a nedostatek peněz

Zatímco první nedodržení termínu se dá přičíst úředníkům a nedostatečné přípravě projektu, za druhým již stojí politici. V srpnu 2011 prohlásil tehdejší náměstek primátora Karel Březina (ČSSD), že se Blanka otevře až na jaře roku 2014.

Magistrát totiž neměl dostatek peněz na to, aby stavebním společnostem proplácel práce v plné výši. „Stavba se tak zpomalila,“ vysvětluje Polák, proč najednou firmy přeřadily na půl plynu.

Práce na tunelu stagnovaly, a to až do doby, než je Metrostav 7. prosince 2013 kompletně zastavil. Praha totiž společnosti přestala platit. Tentokrát však ne proto, že by nebyly peníze, ale kvůli takzvaným vícepracím.

Tehdejší radní se báli, že když společnosti zaplatí za práce navíc, které tunel prodraží, mohou tím porušit zákon o zadávání veřejných zakázek. Podobně jako v případě Opencard by tak následně museli čelit obžalobě.

O tom, že skutečně mohou firmě práce proplatit, tak nakonec musela rozhodnout arbitráž. Ta však trvala téměř pět měsíců a po celou tuto dobu práce na tunelu stály. Paradoxně to však nakonec nebyl Metrostav, na koho se při dokončování Blanky čekalo.

Město totiž příliš dlouho vyčkávalo se schválením materiálu na technologické vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu Blanka. A loni v létě pak dodavatel technologií, společnost ČKD Praha DIZ, uvedl, že se Blanka otevře přibližně v dubnu 2015. Hned po provedení technologických zkoušek.

Jeden slib a dost

Chvíli to vypadalo, že se celou věc povede urychlit a tunel se otevře ještě na svátek Blanky, tedy 2. prosince 2014. Právě komplexní zkoušky ale ukázaly, a MF DNES o tom informovala první, že voda v Blance poškodila zhruba 300 kusů kabelů. A právě to byl důvod, proč u „rulety“ napoprvé neuspěla ani tou dobou čerstvě zvolená primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Ta následně prohlásila, že za projektem stojí „asi nějaký debil“. Právě tímto výrokem skončila éra věčného slibování a město vyčkávalo, až bude mít jistotu, že lze Blanku otevřít.

Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) se nakonec rozhodl čekat až do poslední chvíle. Termín slíbil týden před otevřením.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Kvůli demonstraci a oslavám Praha o víkendu posílí metro a omezí tramvaje

Pražský dopravní podnik v sobotu kvůli demonstraci na Letné posílí provoz metra. V neděli pak v době oslav třicátého...

Němci za posprejování Karlova mostu dostali podmínku a 100 tisíc pokuty

Za posprejování Karlova mostu uložil Obvodní soud pro Prahu 1 třiadvacetiletému Niclasi Steigerovi a jeho o sedm let...

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Přizpůsobit by se měla auta, nikoliv lidé, říká architekt nového Václaváku

Pocit bezpečí ve městě podle architekta Jakuba Ciglera často narušuje doprava, které se město přizpůsobuje více než...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz