Blanka změní provoz v Praze, někde se bojí nárůstu o desítky tisíc aut

  14:54aktualizováno  14:54
Silničáři i experti se shodují: tunel Blanka změní dopravu v Praze. Ne vždy to však bude k lepšímu. „Je třeba počítat s nárůstem dopravy na příjezdových komunikacích, jako je například Strahovský tunel, Svatovítská, Generála Píky či Povltavská,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Závěrečné komplexní zkoušky v tunelu Blanka jen několik dní před jeho otevřením. Zkoušky prováděla firma ČKD Praha DIZ, která má na starosti dodávku technologií do tunelu. | foto: Jakub Karlíček (SATRA)

Pondělí ráno. Řidiči, kteří jsou zvyklí kvůli kolonám do práce vyjíždět s půlhodinovou rezervou, projedou vyprázdněnou Patočkovou. Dokonce ani v ulici Milady Horákové nebudou muset popojíždět k semaforům v koloně. Všude tam bude volno a řidiči nebudou muset stále sešlapávat spojku.

Tak nějak by to mohlo v ideálním případě vypadat už příští pondělí, první pracovní den poté, co se v sobotu 19. září otevře řidičům tunel Blanka.

Tunel se hned auty nezaplní

Vůbec nejvíce aut by Blanka měla přitáhnout do Strahovského tunelu. Zatímco dnes jím za den projede asi 45 tisíc aut, po zprovoznění Blanky by to mohlo být až 70 tisíc. Paradoxně tak bude Strahovský tunel ze začátku vytíženější než samotná Blanka.

Klady a zápory tunelu Blanka

„Blanka je stavěná tak, aby mohla pojmout 80 tisíc aut. Předpokládá se však, že ze začátku jí bude denně projíždět zhruba 45 tisíc vozidel. Zatím jde ale o odhad,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák s tím, že praxe může být jiná.

Do budoucna by však mělo aut v Blance přibývat. „Strahovským tunelem ze začátku jezdilo také jen 15 tisíc aut za den,“ připomíná.

Vrcholu, co se týká hustoty dopravy, by měl tunelový komplex dosáhnout ve chvíli, kdy bude dokončen vnitřní okruh kolem Prahy. Podle prognóz pak denně tunelem projede 70 tisíc vozidel.

„Pokud bude Městský okruh skutečně dokončen, tak naopak výrazně ubude tranzitních proudů v centru města. Dá se očekávat zklidnění. Už i Blanka ale přinese výrazné zlepšení v povrchové dopravě. Na některých místech bude ovšem situace komplikovanější, příkladem je ulice V Holešovičkách,“ vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Právě obyvatelé ulice V Holešovičkách s napětím očekávají, jak zprovoznění Blanky ovlivní dopravu pod jejich okny. Zatímco TSK předpokládá minimální nárůst, a to v řádu maximálně jednotek tisíc aut, černé scénáře uvádějí, že ulicí nově projede za den až 90 tisíc automobilů.

Právě z tohoto důvodu Praha 8 požaduje co nejrychlejší zahloubení ulice pod zem. Podle Moose však situaci V Holešovičkách vyřeší až dokončení Městského okruhu.

Zatím bez dalších opatření

Kromě ulice V Holešovičkách očekávají silničáři po otevření Blanky nárůst dopravy také v ulicích Plzeňská a Bělohorská.

Fotogalerie

Podle některých by město mohlo nárůstu dopravy v některých ulicích předejít tím, kdyby bezprostředně po zprovoznění Blanky přistoupilo k takzvaným doprovodným opatřením. Jedná se o soubor omezení na povrchu, která by řidiče donutila jet právě Blankou. S těmi sice vedení metropole počítá, přistoupí k nim však později, až vyhodnotí, jak zprovoznění Blanky změnilo situaci na povrchu.

„Město mělo připravovat omezení a udělat je alespoň provizorním řešením. S otevřením Blanky se zvýší kapacita pražských silnic a přibude aut. Poté bude těžší přicházet s omezením,“ kritizuje to Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Také některé městské části volají po opatřeních (psali jsme zde). Stejný postoj jako vedení metropole má právě expert Petr Moos.

Podle něj je lepší vyčkat, jak Blanka ovlivní dopravu v Praze, a až poté omezovat provoz na povrchu. Odborníci navíc upozorňují, že dopravní situace se po otevření Blanky nezmění ze dne na den. Řidiči si podle nich budou na nový tunel nějaký čas zvykat, a hustota dopravy tak může být v počátcích v dotčených ulicích nestálá.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky
Premium

Přizpůsobit by se měla auta, nikoliv lidé, říká architekt nového Václaváku

Pocit bezpečí ve městě podle architekta Jakuba Ciglera často narušuje doprava, které se město přizpůsobuje více než...

Policie stíhá devět lidí z pražského magistrátu kvůli dotacím na sport

Policie obvinila devět lidí z pražského magistrátu v souvislosti s dotacemi pro sport. Kauza souvisí s loňským zásahem...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

Na záchrance musí být radost pracovat, systém je špatně nastavený, říká šéf

Po roce působení na pozici šéfa středočeských záchranářů vidí Jiří Knor problém v systému, který zdravotníky dostatečně...

Najdete na iDNES.cz