Paní Blanka jezdí hromadnou dopravou v Praze každý den. Když nastane vedro a v tramvajích i autobusech teploty překročí třicítku, už dopředu ví, co přijde.
"To zase bude v tramvaji zpocených spolucestujících," děsí se. Vadí jí, že kromě horka musí často nasávat osobní pach těch, kteří "neviděli deodorant už hodně dlouho".
Podobné pocity zažil v MHD těchto dnů asi každý. "A nejhorší je, když si vedle vás v tramvaji stoupne upocený statný muž jenom tak v tílku. Ve chvíli, kdy se chytne madla nad vámi, dá vyniknout tak nějak všemu. Hlavně tomu nepříjemnému," přidává svůj názor jednadvacetiletá Markéta.
Co v takové situaci dělat? Říci řidiči, aby dotyčného vykázal? Požádat spolucestujícího sám?
"Pokud člověk zápachem svého těla obtěžuje okolí, je to výraz absolutní bezohlednosti," říká odborník na etiketu Ladislav Špaček.
Vyloučit dotyčného z autobusu a tramvaje však prakticky nelze. "Ono se zdá docela jednoduché říct ,Pane, vy smrdíte‘ nebo ,Jděte se převléci‘. Ale to nejde. Nikdo z nás nemá tu veřejnou autoritu, aby mohl peskovat lidi na ulici nebo v tramvaji. Ve vagonu metra nebo tramvaji jsme si všichni rovni," dodává.
Osobní zápach je citlivá věc
Přepravní řád uvádí, že cestujícímu není dovoleno brát do prostředku MHD věci, které by svým zápachem mohly být jiným cestujícím na obtíž, čímž je podle Špačka možné myslet i dotyčnou osobu a její oblečení.
"Ale nezažil jsem a neumím si představit řidiče, který by tak velmi citlivou věc, jako je osobní zápach cestujícího, řešil tak, že by ho vyloučil," pokračuje Špaček.
Podobně hovoří i právnička Jana Vitáková. "Kde je ta rozhodující hodnota zápachu? Kdy ano a kdy už ne? Něco jiného je, když je někdo opilý nebo se chová nepatřičně," říká.
Jak se vám cestuje v MHD v době veder?Podělte se s námi o zážitky na našem Facebooku Praha DNES |
Podle lékařky Jitky Chaloupecké z Laserového centra na Andělu může pocení navodit tělesnou nepohodu, ale je pro tělo nezbytné.
"Někdo může mít dispozice k nadměrnému pocení vrozené. Stejně tak ho mohou spustit určité léky, tělesná námaha či stres," vysvětluje lékařka.
O Češích se v minulosti tvrdilo, že zanedbávají hygienu a tím svou zemi ztrapňují před celým světem. Podle Špačka se však situace v posledních letech zlepšila.
"Souvisí to se zřetelným zlepšením úrovně oblékání, které řeší především ženy. U mužů se to zlepšilo hlavně v manažerských vrstvách," soudí Špaček. "Ale řekněme třetina je těmito pokroky v oblékání, hygieně či používáním deodorantů stále nedotčena," míní. Chaloupecká ho doplňuje.
"Na antiperspiranty nebo deodoranty není ještě zcela zvyklá starší generace. Respektive na to používat je i několikrát denně, a to zejména v letních měsících."
Na jejich slova si jistě vzpomene nejeden cestující také v následujících dnech. Do konce týdne totiž mají podle meteorologů teploty vystoupat až ke 40 stupňů ve stínu.
Vadí vám příliš zpocení cestující v MHD?
Projekt provoněných autobusů se neosvědčil
Pravidla slušného oblékání a hygieny by pak měla platit i pro řidiče jednotlivých spojů.
Zatímco šoférům pražského Dopravnho podniku zaměstnavatel zajišťuje letní variantu uniformy, na příměstských linkách se cestující stále ještě setkávají s řidiči v tílkách. "Tohle oblečení není zcela vhodné. Měli by nosit alespoň košile s krátkým rukávem, které fasují," uvedl dispečer ČSAD Kladno Pavel Bartoš.
Zlepšit komfort cestujících v horkých letních dnech se před dvěma lety pokusil Dopravní podnik. Interiér vybraných autobusových spojů plánoval osvěžit vonnými esencemi. Ty měly tlumit nepříjemné pachy.
Projekt ale vyvolal rozporuplné reakce. "Ve stížnostech převážily negativní reakce, proto jsme se v něm rozhodli nepokračovat," uvedl mluvčí DP Petr Vorlíček.
Magistrát vymýšlí, co udělat s nemytými bezdomovci
Na problém se zápachem ve veřejné dopravě se nedávno zaměřil i pražský magistrát. Vzal si na mušku hlavně bezdomovce. Zřídil zvláštní tým, který má často špinavé a zapáchající černé pasažéry vykázat z autobusů a tramvají.
Podle primátora Tomáše Hudečka však musí být vyvážena represe a motivace k tomu, aby bezdomovci MHD nejezdili nebo se v sociálních centrech myli a převlékali.
"Nebude to levné, ale vycházíme z toho, že je to sociopatologický jev, který měl být řešen již dávno," uvedl Hudeček. Pracovní skupina má nyní vypracovat plán a říci, kolik bude zapotřebí streetworkerů a strážníků a jak budou postupovat.
Zatím je zřejmé to, že v prostředcích MHD přibude strážníků. V případě, že narazí na bezdomovce, by měli přivolat streetworkera, který začne problém řešit. Opatření by se podle primátora mělo projevit již letos v zimě (více o záměru čtěte zde).