Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Na trati z Polabí do Prahy pojedou vlaky rychlé jako formule 1

  7:11
Řítit se do Prahy či ven z metropole vlakem rychlostí až 350 kilometrů za hodinu? Realitou se to může stát po vybudování sítě vysokorychlostních tratí (VRT). Jedna z projektovaných větví nese označení „Polabí“ a směřovat má z pražských Běchovic do Poříčan na Českobrodsku.
První větev budoucí sítě vysokorychlostních tratí by měla vést z Prahy na Kolínsko. Odborníci nyní rozhodují, zda po ní pojedou vlaky rychlostí 250, 300 nebo až 350 kilometrů za hodinu. Na snímku je japonský rychlovlak.

První větev budoucí sítě vysokorychlostních tratí by měla vést z Prahy na Kolínsko. Odborníci nyní rozhodují, zda po ní pojedou vlaky rychlostí 250, 300 nebo až 350 kilometrů za hodinu. Na snímku je japonský rychlovlak. | foto: Profimedia.cz

Do Prahy by měla VRT v budoucnu vstoupit i ze tří dalších směrů.

„Nová vysokorychlostní infrastruktura zvýší kapacitu železnice. Tím se zlepší spolehlivost dopravy. Současně dojde ke zrychlení vlaků, když odpadne předjíždění spojů různých kategorií nebo umělé prodlužování jízdních dob vlivem vysokého obsazení trati,“ uvedl Pavel Tesař, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Tisíce lidí denně dojíždějí do hlavního města vlaky ze středních Čech, železnice představuje alternativu k ucpaným silnicím. K nejvytíženějším tratím nejen v metropoli, ale v rámci celé ČR náleží úsek z Běchovic na hranice hlavního města a dál směrem na Kolín. 

„Kapacita je v celém úseku již vyčerpaná. Alarmující stav se projevuje třeba v nepravidelnosti příměstské železniční dopravy,“ upozorňují dopravní experti. Pomoci může nová VRT, která výrazně usnadní cestu do Prahy z Kolínska a Kutnohorska.

Kdy se první pasažéři svezou na rychlotratích, není jasné, ale dříve než za deset let to asi nebude. Ještě letos na podzim chce SŽDC řešit spolu s příslušnými úřady umístění tratí.

Pokud se to podaří, mohou příští rok správci železnice zpracovat dokumentaci pro vydání rozhodnutí o umístění stavby. Poté by nastal čas na posouzení vlivu vysokorychlostních tratí na životní prostředí, na takzvaný proces EIA. 

Odborníci aktuálně rozhodují mezi třemi rychlostními úrovněmi nové tratě. Vlaky by po ní mohly jezdit rychlostí 250, 300 či dokonce 350 kilometrů v hodině. Pro srovnání: 350 kilometrů v hodině dosahují nejvýkonnější vozy F1 na světově nejrychlejším okruhu v italské Monze.

Rychlá a metropolitní

S rychlotratěmi počítá také analýza rozvoje pražské metropolitní železnice. Nová větev zmíněné VRT „Polabí“ by mohla vést od nynější zastávky Běchovice-střed severovýchodním směrem na hranice Prahy a poté dále do Poříčan podél dálnice D11.

Přestavba podle smělých plánů výrazně vylepší i regionální dopravu, například ve směru z Prahy na Kolín interval vlaků ve špičce klesne na deset minut, navazovat na ně mohou spoje dál na Čáslav a Kutnou Horu. Na Nymburk vlaky pojedou každých patnác minut.

Napojení linky VRT poblíž Běchovic na stávající trať směrem na Úvaly a Kolín by odborníci vyřešili mimoúrovňovým způsobem podobně, jako se napojuje vedlejší silnice na dálnici. A stavět by se měly také související stavby.

V Běchovicích by proto mělo vyrůst depo pro odstavení železničních vozidel. Rozšířit by se měla také trať z Libně do Běchovic na čtyři koleje. Další související stavbu představuje takzvaný Libeňský přesmyk, tedy rozšíření kapacity tamního nádraží a jeho modernizace.

Východní „běchovická“ linka tvoří v dopravních projektech jednu z větví sítě VRT, která v budoucnu spojí hlavní město s ostatními částmi země. VRT by do Prahy měla mít i severní vstup, odborníci ho plánují přes vysočanské nádraží. Poslouží pro regionální dopravu do Prahy z Mělnicka a Mladoboleslavska. Se severním vstupem také souvisí další stavební akce, jde například o úpravu vysočanského nádraží anebo rozšíření kapacity železničního uzlu Balabenka. To umožní zkrátit intervaly spojů na Odolenu Vodu, Mělník či Starou Boleslav na 15 minut.

Další vstupy do metropole

Vysokorychlostní vlaky by mohly do Prahy zajíždět ze západu tunelovým koridorem. Tato linka má dvě varianty, jedna počítá s podzemní trasou z Berouna. Druhá, jižní, končí v Radotíně a poté pokračuje na Smíchov po klasické železnici.

Západní linka předpokládá podle dopravních inženýrů přestavbu smíchovského a radotínského nádraží a rozšíření kapacity tratě do Berouna a Jižní nákladní spojky. Od Berouna by pak vlaky mohly ve špičce jezdit každých 15 minut.

Vzniknout má i vysokorychlostní trať z Prahy jižním směrem. Z metropole bude směřovat přes Zahradní Město. Od Benešova by tímto vstupem osobní vlaky jezdily každou čtvrthodinu, od Sázavy každých 30 minut.

Nápad na stavbu vysokorychlostních tratí není nový, objevil se již v 70. letech. „Motivován byl především nedostatečnou kapacitou stávajících tratí využívaných nákladní dopravou,“ vysvětlili odborníci. V 80. letech ministerstvo dopravy vytvořilo několik studií, ale stavět se nezačalo. Nově se k tématu vrátili v polovině 90. let.

Autor:
  • Nejčtenější

Na pražské trhy zamířily davy lidí, magistrát doporučil jejich zrušení

Na farmářských trzích na pražské náplavce se v sobotu dopoledne sešly stovky lidí. Farmářské trhy mohou podle vládních...

Odpůrci vládních opatření se sejdou 28. října, omezení počtu na sto neřeší

V centru Prahy se na 28. října chystá další shromáždění kritiků vládních opatření proti šíření koronaviru. A to v době,...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

Plameny zničily vzácný dřevěný kostel v Praze ze 17. století. Zřítila se věž

Pražští hasiči zasahovali v zahradě Kinských na Praze 5, kde hořel pravoslavný dřevěný kostel sv. Michala. Na místo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prasaty jsem narážel na Mynářovu zabijačku, říká Hřib a jde pomáhat nemocným

Pražský primátor Zdeněk Hřib odmítl kritiku od hradního kancléře Vratislava Mynáře, že urazil všechny lidi, kterým se...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Revizoři v pražské MHD zůstávají, během pandemie přibylo neplatičů

Pražský dopravní podnik neuvažuje o stažení revizorů z vozů MHD, jako tomu bylo v případě jarního uzamčení ekonomiky....

Denní provoz pražské hromadné dopravy bude od pondělí končit ve 22 hodin

Denní provoz pražské integrované dopravy bude od pondělí 2. listopadu končit už ve 22 hodin. Důvodem je zákaz vycházení...

V Tursku u Prahy zničil dům výbuch plynu, čtyři lidé byli zraněni

V Tursku u Prahy vybuchl v bytovém domě plyn. Celkem se zranili čtyři lidé, jeden z nich těžce, další středně těžce. V...

Festival světla rozzářil novou trojskou lávku v barvách trikolory, oslavil tak svátek

K výročí vzniku samostatného státu se dnes večer v barvách trikolory rozsvítila trojská lávka v Praze. Postarali se o...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...