Hlavní nádraží v Praze

Hlavní nádraží v Praze | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pražané mohou ovlivnit výstavbu vysokorychlostní tratě pomocí pocitové mapy

  • 0
Správa železnic (SŽ) spustila nový portál, pocitovou mapu, která veřejnosti umožní zapojit se do přípravy výstavby vysokorychlostní trati (VRT) v Praze. V pocitové mapě lidé mohou vyznačit místa, která jsou pro ně hodnotná či naopak problémová a chtějí je změnit. Jejich podněty odborníci zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.

Do mapy lidé mohou zanést například znečištěné životní prostředí, vyloučené lokality, špatnou dopravní dostupnost, nebezpečnou dopravu nebo brownfieldy.

Skrze pocitovou mapu mohou lidé poukázat i na území, která si přejí zachovat nebo posílit. V tomto případě do mapy mohou zaznačit cenné přírodní lokality nebo místa setkávání.

Rychlovlakem z Prahy do Brna za 350 korun. Připlácet se Čechům nechce

Podněty SŽ zohlední při vytváření urbanistické studie a návrhu železničních tratí. Podle SŽ by tedy pocitová mapa měla přispět ke vzniku nových cyklostezek, chodníků nebo hřišť.

Tipy na zajímavé weby: Mapa sleduje pohybu vlaků, jiná čistotu ovzduší

Aktuálně je k dispozici v pilotním provozu pocitová mapa pro úsek VRT mezi Prahou-Vršovicemi a Prahou-Běchovicemi, který naváže na projektovanou VRT Polabí spojující Prahu-Běchovice s Poříčany.

Ta má podle SŽ vlakům umožnit zajíždění do pražského uzlu a obsloužit stávající nádraží. Mapu mohou lidé vyplňovat do konce ledna. SŽ v únoru na stejném odkazu zveřejní vyhodnocení.

Pocitová mapa má představovat nový přístup k projektování VRT. Architekti a urbanisté začnou svoji práci tím, že zmapují vztahy v území spolu s jednotlivými záměry, například výstavby bytů nebo zřízení nového parku.

Kapacity hlavního nádraží v Praze nemusí stačit, ve hře je i podzemní stanice

Následně novou trať zasadí do celkového kontextu. Získané podněty slouží pro lepší pochopení potřeb místních obyvatel. Poté se do práce pustí projektanti. S týmem urbanistů připraví varianty vedení trati tak, aby co nejlépe prošly územím a přinesly i další pozitivní efekty do okolí trati.

,