„V rámci prvního kola výběrového řízení, kdy se posuzují kvalifikační předpoklady, se přihlásil pouze jeden účastník řízení, který požadované kvalifikační předpoklady stanovené v zadávací dokumentaci nesplnil,“ uvedla mluvčí Technické správa komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Tendr firma podle věstníku veřejných zakázek vypsala v květnu. Nyní chce TSK vypsat tendr takzvanou metodou Design & Build.
„To zjednodušeně znamená, že zhotovitel stavby je současně jeho projektantem,“ vysvětlila Lišková.
Soutěž bude vypsána nejen na opravu mostu přes Vltavu, ale i na další mosty, které na něj navazují a tvoří libeňské soumostí. Tam by se měl podle Liškové co nejvíce využít původní projekt bourání mostu, který stávající vedení magistrátu zrušilo a ke kterému už existují platná stavební povolení.
Podle náměstka Scheinherra město v původním tendru nastavilo podmínky poměrně přísně, takže z osmi firem, které projevily zájem, nakonec nabídku podal pouze Pragoprojekt. Ani ten však nesplnil podmínky, které zahrnovaly zkušenost firmy i hlavního projektanta se stavbou nebo kompletní rekonstrukcí podobně rozsáhlého mostu přes řeku.
Metoda Design & Build, známá také jako žlutý fidic, bude mít podle náměstka výhodu v kratším čase i v tom, že projektanti budou moci přímo při přípravě konzultovat postup se stavebníky. Město plánuje koncem září zahájit tzv. tržní konzultace, které slouží ke zmapování situace na trhu. Osloví největší stavební firmy a další se budou moci samy přihlásit.
„Následně by se někdy po Novém roce vyhlásila veřejná zakázka a odhaduji, že v polovině roku by měla být vysoutěžena,“ uvedl náměstek. Dodal, že do zakázky budou nově zahrnuty i úpravy předpolí mostu u Rohanského ostrova, které se původně měly řešit jako samostatný projekt.
Minulá politická reprezentace počítala s tím, že most s kubistickými prvky nechá nahradit novým, který bude zároveň širší. Nová koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) to odmítla a zvolila cestu rekonstrukce. Měla by trvat od září 2022 do dubna 2025 a vyjít na 560 milionů korun.
Zvolená varianta opravy zvýší podle odborníků životnost konstrukce nejméně o 50 let. Řešení spočívá zejména ve výměně konstrukcí předpolí mostu, které jsou kvůli korozi ve špatném stavu, a zesílení obloukové části. Podle závěrů Kloknerova ústavu ČVUT jde o kompromisní řešení z hlediska nákladů, doby nutného uzavření mostu a dopravní kapacity. Opravená konstrukce bude schopna unést obousměrný tramvajový provoz, osobní auta i nákladní vozy do 32 tun.
Libeňský most musel být loni kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřen pro auta i MHD. Nejde o jediný pražský most, který je ve špatné kondici, na začátku prosince 2017 dokonce spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Ve špatném stavu je několik mostů přes Vltavu, mezi nimi například Libeňský a Hlávkův, most Legií nebo Palackého most. Město prostřednictvím TSK zahájilo jejich diagnostiku, stejně jako například lanového mostu na Jižní spojce. Připravuje se také diagnostika a rekonstrukce Barrandovského mostu.