Lanovka přes Vltavu se měla objevit také v Holešovicích. Projekt ohlásil...

Lanovka přes Vltavu se měla objevit také v Holešovicích. Projekt ohlásil podnikatel Martin Rebstöck na jaře 2017. Mělo se jednat o lanovku z Holešovic podél okraje Stromovky, dál přes jižní část Císařského ostrova až k zoo. Na snímku je vizualizace takové dráhy. | foto: Rebstöck

Podnikatel plánuje lanovku z Holešovic do zoo, platit ji má Praha

  • 77
Podnikatel Martin Rebstöck chystá projekt na stavbu lanové dráhy z pražských Holešovic do zoologické zahrady. Lanovka dlouhá 2,5 kilometru má odlehčit přetížené dopravě. Jeho společnost vyhlásila architektonickou soutěž, platit ani provozovat dráhu však nechce. Podle něj by to mělo zajistit město.

Téměř 1,5 milionu lidí v minulém roce navštívilo pražskou zoologickou zahradu, další statisíce návštěvníků pak zamířily do sousedního Trojského zámku nebo botanické zahrady. Velký zájem veřejnosti však dlouhodobě naráží na problémy se špatným dopravním spojením v celé oblasti Troji.

Kromě neustále přeplněných autobusových linek je sice možné využít přívoz z Podbaby nebo v letní sezoně vyrazit výletním parníkem z centra, efektivní a především kapacitní řešení však stále chybí. Obyvatelé zdejší rezidenční čtvrti si navíc dlouhodobě stěžují na desetitisíce osobních aut, které jim každoročně projedou přímo pod okny.

Do věci se nyní vložil soukromý podnikatel Martin Rebstöck, který přichází s plánem na stavbu lanové dráhy o délce až 2,5 kilometru. Ta by měla zahlcené dopravě výrazně odlehčit a stát se atraktivní a ekologickou alternativou.

Podle jeho představ by spojila zoo s dopravním uzlem u nádraží Holešovice, kde je možnost přestoupit na metro, tramvaj nebo vlak a nachází se zde i záchytné parkoviště P+R.

„Mám malé děti a do zoo jezdíme často. Spojení ale není zrovna ideální a ve špičce je v okolí Troji spousta aut. Procestoval jsem mnoho světových měst a lanovky jsou dlouhodobě trendem, který bych chtěl přenést i do Prahy,“ řekl podnikatel.

Motivace 30 tisíc korun

Jeho společnost Rebstöck Consulting proto nyní vyhlašuje architektonickou soutěž s hlavní cenou 30 tisíc korun, která má určit konkrétní podobu lanovky.

Rebstöck odmítl, že je jeho cílem na projektu profitovat. Považuje se za propagátora řešení, který chce oslovit širokou veřejnost a následně jednat s politickými představiteli. Investorem projektu za stovky milionů korun i následným provozovatelem by podle něj měla být Praha.

První vizualizace už ukazuje návrh trasy, která je vedena z Holešovic podél okraje Stromovky a Vltavu překonává směrem k zoo v oblasti kolem jižní části Císařského ostrova. Plán počítá, že vedení visuté lanovky na sloupech povede nad pozemky v majetku města, státu nebo jim podřízených společností, proto by nemusel nastat obvyklý problém s výkupy pozemků.

Pro hlavní město podobný nápad není úplnou novinkou, s odvážným plánem je ale mnohem opatrnější. Už loni na podzim totiž magistrát zadal organizátorovi hromadné dopravy, společnosti Ropid, aby vypracovala studii právě na stavbu lanovky do zoo. Primárně má ale posoudit možnosti propojení s Podbabou v Praze 6.

Podle vyjádření mluvčího Ropidu Filipa Drápala je cílem ověřit, jestli je stavba vůbec reálná a případně kudy by bylo nejvhodnější její trasování. „Studie má prověřit možnost spojení lanovkou mezi Prahou 6, zoo a Prahou 8 s alternativní odbočkou do oblasti Holešovic,“ připustil Drápal i variantu, kterou nyní prosazuje podnikatel.

Výsledky studie by měly být známy do konce letošního roku, teprve pak bude jasné, kudy by lanovka mohla vést a zda vůbec vznikne.

K variantě Holešovice–zoo se ovšem staví velmi rezervovaně i starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě), přes jejíž území by lanovka z velké části vedla. „Žádný konkrétní návrh jsem zatím neviděl, obecně jsem ale k podobným nápadům skeptický. Obvykle to totiž znamená velký zásah do území a masivní kácení stromů,“ sdělil starosta.

Mnoho povyku, nic reálného

Plánů na vybudování lanové dráhy v Praze se v posledních letech objevilo už několik. Dosud žádný z nich ale realizován nebyl. Ještě před pěti lety vážně uvažovalo vedení Prahy 5, že za 500 milionů korun vybuduje lanovku z Nových Butovic na Barrandov, která by překlenula Prokopské údolí. Současné vedení radnice o tom dnes ale neuvažuje.

„Projekt není v tuto chvíli pro nás jakkoliv aktuální. Snažíme se soustředit na projekty, které přinesou lidem zlepšení v jejich každodenním životě. Místo půl miliardy, kolik měla stát lanovka, dokážeme opravit kilometry chodníků, silnic, postavit dětská hřiště nebo parkoviště,“ vysvětlil místostarosta Prahy 5 Martin Slabý (ANO).

Zatím stále aktuální je naopak loni představený záměr vybudovat kabinovou lanovku z Revoluční ulice na Starém Městě přes Štefánikův most až na Letnou v Praze 7. Skupina investorů zde chce především vybudovat novou atrakci pro návštěvníky Prahy. Otázkou ovšem zůstává, zda se jim podaří získat územní rozhodnutí.

Další z nápadů pak v minulosti počítal se stavbou moderní lanové dráhy od smíchovského lihovaru přes řeku na Pankráckou pláň v Praze 4. Stavba měla být hrazena z rozpočtu magistrátu, nakonec z ní ale také sešlo.