Magistrát představil prototyp nové zastávky MHD. (29. listopadu 2019)

Magistrát představil prototyp nové zastávky MHD. (29. listopadu 2019) | foto: IPR Praha

Město versus trh. Radní rozhodnou, kdo se bude starat o přístřešky MHD

  • 2
Pražští radní by měli v pondělí rozhodnout o tom, co se stane s přístřešky MHD poté, co skončí smlouva na provoz těch stávajících firmě JCDecaux. Vedení města podle návrhu usnesení, který má redakce iDNES.cz k dispozici, zvažuje, že si město přístřešky za 325 milionů korun koupí samo. To však kritizují někteří členové expertní komise i reklamní firmy. Podle nich to není standardní postup.

Nyní jsou přístřešky na zastávkách pražských tramvají a autobusů ve vlastnictví francouzské firmy JCDecaux, která má s městem smlouvu do poloviny roku 2021.

Její počátky sahají až do roku 1994 a minulé vedení magistrátu ji označilo za nevýhodnou a neprodloužilo ji. Zároveň schválilo, že magistrát vypíše koncesní řízení na provozovatele zastávek na podobném principu, jako byl ten dosavadní.

Tedy, že mobiliář pořídí a starat se o něj bude soukromá firma, která bude platit městu nájem a zároveň bude plochy využívat jako reklamní nosiče. Tato varianta také počítá s tím, že přístřešky po skončení smlouvy zůstanou ve vlastnictví města.

Nové vedení magistrátu na začátku rovněž mluvilo o vypsání koncesního řízení, komise pro mobiliář však nakonec doporučila, aby si město přístřešky pořídilo samo. Magistrát nyní na Palackého náměstí testuje prototyp přístřešku. Celkem by jich podle návrhu mělo být 930. Původně se hovořilo o tom, že by jich bylo 2230.

Názory na to, kdo by měl pražský mobiliář vlastnit a spravovat se liší v opozici i koalici. Podle primátora Zdeňka Hřiba je koncese v délce trvání 15 let problematická kvůli nemožnosti regulovat počet nosičů pro tuto dobu, vyplývá ze zápisu z komise, kterou má redakce iDNES.cz k dispozici. Hřib se v něm kloní právě k tomu, aby si město město mobiliář provozovalo samo. 

Radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09) uvedl, že sám preferoval cestu koncese, ale i možnost pořízení mobiliáře městem považuje za schůdnou. Naopak předseda pražské ODS, opoziční zastupitel a člen komise pro mobiliář Tomáš Portlík považuje za efektivnější, aby mobiliář koupil soukromník. „Myslím si, že tyto věci by měl řešit trh,“ uvedl Portlík. 

Smlouvy municipalit se soukromými firmami ohledně provozu městského mobiliáře jsou podle Portlíka například v Berlíně, Paříži, Londýně, Barceloně, Madridu nebo Curychu. 

Praha chce být jako západní metropole. Na mobiliáři však tratí

Podle analýzy poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC), která porovnávala odvody reklamních společností na přístřešcích MHD v evropských metropolích, by Praha v případě vhodného výběru soukromníka mohla na odvodech z reklamy získávat více. 

Při přepočtu na obyvatele je Praha nyní na jedné dvacetině průměru srovnávaných měst, ten činí 8,5 milionu eur (v přepočtu 220 milionů korun). Z dokumentu PwC, který má redakce iDNES.cz k dispozici, vyplývá, že půl milionu eur (necelých 13 milionů korun) představuje jen zlomek toho, co za obdobné služby dostávají jiné evropské metropole. V průměru to činí pouhých 2,8 procenta.

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat firmou CS-PROJECT, patří mezi slabé stránky vlastního nákupu nutnost velké vstupní investice a také zodpovědnost za provozování a údržbu mobiliáře. Studie upozornila rovněž na možnost korupce. Problematický může být i přechod od současného provozovatele. Naopak hlavní výhodou by byla přímá kontrola města nad mobiliářem.

Soukromníci chtějí mobiliář pro město provozovat sami

Do dříve zvažovaného tendru se chtěly kromě JCDecaux přihlásit i firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor, která zatím na českém trhu nepůsobí. Podle zástupců firem městu schází expertíza, kterou má komerční sektor. 

„Měst, které provozují městský mobiliář ve vlastní režii, najdete ve světě jen několik, a málokde se tento model udržel dlouho. Je to drahé a města na to nemají potřebné know-how ani kapacity,“ uvedl mediální zástupce JCDecaux Martin Lánský. 

Podobně se vyjádřila mluvčí firmy BigBoard Pavlína Stránská. „Tvrdě koncipovaná smlouva zaručí, že budou přístřešky postaveny řádně a včas, a to bez nároků na lidské kapacity města,“ uvedla.

Lánský dodal, že magistrát nemá žádný reálný plán pro demontáž současných zastávek ani pro výrobu a instalaci nových. Taktéž v pátek řekl, že firma JCDecaux v pondělí přijde s návrhem řešení, které „bude pro hlavní město Prahu a jeho občany mimořádně výhodné.“

Před záměr převést přístřešky na město, které by se o ně následně muselo starat, varoval i provozování Ředitel pro rozvoj a inovace Clear Channel Outdoor Mats Lundquist. „Řídit město jako firmu se neúspěšně pokoušeli i v jiných zemích, ale neúspěšně. Historicky to zvažovali například v Curychu nebo ve Vilniusu, ale města nakonec tato řešení vyhodnotila jako nevýhodné a neefektivní,“ řekl Lundquist, který již delší dobu uvažuje o vstup na český trh. 

Podle Lundquista lze předpokládat, že magistrát stejně nakonec rozhodne o koncesi. Existuje však riziko, že město následně nestihne zpracovat výběrové řízení na koncesionáře a lidé mohou zůstat bez přístřešků. 

Video: Praha představila prototyp nového přístřešku na zastávkách MHD:

,