Eskalátorový tunel je osazen 42 obrazovkami.

Eskalátorový tunel je osazen 42 obrazovkami. | foto: JCDecaux

Ve sporu o reklamu v pražské dopravě to vře. DPP a Rencar se osočují ze lži

  • 2
Společnost Rencar, která se soudí s pražským dopravním podnikem (DPP) o platnost smlouvy na provozování reklamy v MHD, odmítla vyjádření podniku o jeho příjmech za pronájem reklamních ploch Rencaru. Podle ředitele Rencaru firma platila DPP 80 milionů korun ročně, a nikoliv 50 milionů, jak tvrdí podnik. DPP na svém tvrzení trvá.

Mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík na konci března řekl, že podnik v loňském roce utržil 159 milionů korun z pronájmů reklamních ploch, což je trojnásobek oproti částce, kterou získával do roku 2016, kdy vypověděl exkluzivní smlouvu s Rencarem.

Od vypovězení smlouvy, kterou Rencar nikdy neuznal, podnik vypisuje tendry na reklamní plochy po částech. DPP vlastní ve firmě Rencar asi třetinu akcií, zbytek patří mezinárodní skupině JCDecaux.

Reklamní společnost JCDecaux zahájila s Českem arbitrážní spor

Rencar tvrzení podniku o zvýšení výnosů na trojnásobek označil za lživé.

„Je potřeba uvést, že pravidelné roční výnosy DPP od společnosti Rencar se do roku 2016 pohybovaly v částce okolo 80 milionů Kč, přičemž do této částky není započtena hodnota podílu dopravního podniku ve společnosti Rencar. Nyní dosahují výnosy DPP z pronájmu téhož majetku DPP okolo 112 milionů Kč, ale z toho platí asi 13 milionů korun přímo společnost Rencar,“ uvedl ředitel Rencaru a předseda představenstva české pobočky jeho mateřské firmy JCDecaux Pavel Slabý.

Dodal, že rozdíl mezi částkami, které dříve platil Rencar a které DPP dostává nyní, je marginální a že podnik smlouvu v roce 2016 vypověděl proto, aby mohl „umožnit pronájem reklamních ploch předem vybranému subjektu“. 

Dílčí tendry na pronájmy reklamních ploch po roce 2016 byly podle Rencaru ze strany DPP vypsány v rozporu se smlouvou, jejíž neplatnost soud ještě nepotvrdil, a navíc je provázelo „množství netransparentních kroků“ a dalších podle Rencaru podezřelých okolností.

Šikana nebo dezinterpretace?

Dopravní podnik tvrzení Rencaru odmítl a označil je za „šikanózní jednání“ a „šíření lživých informací“. Částky za pronájem reklamních ploch podle DPP dokládá vyúčtování nájemného z roku 2016, které podepsal Slabý.

Z vyúčtování, které má iDNES.cz k dispozici, vyplývá, že Rencar na nájemném zaplatil podniku v daném roce asi 48,5 milionu korun. Na dalších asi 27,4 milionu pak Rencar hodnotil služby, které poskytl DPP, jako byla údržba reklamních nosičů a informačních prvků v metru. Podle podniku je nicméně směrodatné to, kolik peněz obdržel na účet.

Přesoutěžená reklama v metru vydělává DPP třikrát více, uvedl DPP

„Tato částka je nesporná a žádná strana ji nezpochybňuje. Ovšem Dopravní podnik již odmítá počítat další příjem, který plyne ze smlouvy, popřípadě z majetkové účasti ve společnosti Rencar. Například nefinanční plnění, které, jak sám potvrzuje, v roce 2016 činilo 27,4 milionu korun. Jedná se při tom o služby, které si z vlastní vůle DPP objednal a místo nichž by jinak automaticky dostal platbu ve výši 27 milionů korun hotovosti,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí Rencaru Jiří Chvojka.

Dodal, že DPP je 28% vlastníkem společnosti a jako takový má zaručený podíl na zisku ve výši odpovídající výši jeho podílu. Ani to podle něj DPP nezohledňuje.

Dopravnímu podniku nechodí dividenda

Spor mezi oběma společnostmi je i o výplatu dividendy. Rencar uvedl, že podniku jakožto akcionáři poslal asi sedm milionů korun jako dividendu, což byl další příjem DPP. Podle vedoucího odboru marketingu podniku Jiřího Voltra ale firma přestala DPP dividendu počínaje rokem 2016 vyplácet.

Rencar označil za nepravdivou také informaci podniku o tom, že trojnásobné výnosy nyní vykazuje pronájmem třetiny reklamních ploch oproti dřívějšku. I za tím si podnik stojí. Generální ředitel DPP Petr Witowski vyzval skupinu JCDecaux, aby se „ zdržela zveřejňování lživých či účelově zkreslených informací a dalších jednání, které poškozují DPP.“

„Pokud tak neučiní, jsme připraveni se bránit všemi dostupnými právními prostředky, abychom ochránili dobré jméno DPP,“ sdělil ČTK Witowski.

Spor o platnost smlouvy z roku 1997 nepravomocně rozhodl předloni Obvodní soud pro Prahu 9 ve prospěch DPP. Po odvolání Rencaru loni Městský soud v Praze věc vrátil prvoinstančnímu soudu zpět kvůli nejasnostem v původním rozsudku.

Rencar nyní uvedl, že jako svědky přizve k dalšímu jednání řadu lidí včetně šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka, bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO), advokáta dříve působícího v DPP Květoslava Hlínu, ale i současné i bývalé členy vedení DPP či bývalého předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje. JCDecaux také kvůli sporu zahájila s českým státem mezinárodní arbitráž.

Rencar a dopravní podnik

  • Rencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
  • Za běžnou reklamu v MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 70 % do rodiny JCDecaux, zybtek patří DPP.
  • JCDecaux má i smlouvu na provozování přístřešků MHD s magistrátem. Tu minulé vedení Prahy označilo za nevýhodnou a schválilo její neprodloužení po roce 2021, kdy vyprší.
,