Budova hlavního nádraží slouží 145 let, stanici přezdívali „zámecká“

  8:28aktualizováno  8:28
Na stavbu jižní tratě z Prahy na Vídeň dlouho nebyly peníze. Premiérový vlak přisupěl na parostrojní stanici Františka Josefa 14. prosince 1871, ale stačilo pár desetiletí a nádraží přestalo kapacitně stačit. Tak se novorenesanční budova dočkala začátkem 20. století secesní přestavby.

Historická budova hlavního nádraží v Praze na dobové fotografii | foto: Grandi Stazioni

Devět pasažérů dorazilo na zbrusu nové nádraží Františka Josefa prvním spojem 14. prosince 1871. Nebylo jich tak málo proto, že by se Pražanům „parostrojní stanice“, třetí v české královské metropoli, nelíbila. Naopak jí přezdívali pro její vzhled „zámecká“ a cestujících na Dráze císaře Františka Josefa (KFJB) utěšeně přibývalo.

Novorenesanční budova nádraží se stala nepřehlédnutelnou dominantou na pomezí Nového Města pražského a Vinohrad poblíž míst, kudy vedly hradby a kde stály městské fortny. Za jejím projektem stál známý architekt Ignác Ullmann, tvůrce budovy techniky (dnes ČVUT) na Karlově náměstí nebo Letenského zámečku.

„Tím se ale podstatná část jeho životního díla uzavřela. Žádné významné stavební zakázky již neobdržel a byl nucen věnovat se pouze náhrobkům a pomníkům,“ uvedl k Ullmannově práci historik František Morkes. Na projektu se podílel též Antonín Barvitius, autor smíchovského svatováclavského kostela či Gröbeho vily na Vinohradech.

Fotogalerie

O spojení Prahy s Vídní přes Benešov a jižní Čechy se debatovalo už na počátku 40. let 19. století. Přednost však dostala první stavba tratě z dnešního Masarykova nádraží do Olomouce. Zájem o stavbu dráhy přes jižní Čechy však trval. „Problém představovaly obrovské sumy, které železniční investice stály, a nebylo je snadné zajistit. Až zájem jednoho z největších pozemkových vlastníků Jana Adolfa ze Schwarzenbergu stavbu umožnil,“ konstatoval historik Miroslav Kunt.

Aristokrat měl zkušenosti z velkých dopravních staveb v Lombardii a Benátsku. V roce 1864 vzniklo konsorcium pro stavbu KFJB a finanční krytí nabídl c. k. privilegovaný rakouský úvěrní ústav Creditanstalt, za nímž stáli slavní Rotschildové. Stavbu jižní tratě z Prahy na Vídeň dlouhá léta prosazovali i poslanci zemského sněmu či obce, které chtěly, aby vedla právě jejich katastrem. „Neblahými poměry posledních let klesl průmysl a obchod našeho okresu tak hluboko, že veškerá zřídla výživy zmizela,“ uvádí třeba petice benešovského okresního zastupitelstva z konce 60. let 19. století.

Zrod pražského uzlu

Technicko-policejní zkouška, kolaudace tratě, mezi Cmuntem (dnes Českými Velenicemi) a Čerčany se odehrála v srpnu 1871. Stejná procedura proběhla na čtyřicetikilometrovém úseku z Prahy do Čerčan 11. prosince 1871, o tři dny později tudy projel první osobní vlak. Nádraží Františka Josefa záhy srostlo s vedlejší stanicí na nové turnovskokralupské dráze.

V roce 1872 první soupravy projely také po pražské spojovací dráze ze smíchovského Západního nádraží, přes stanici Františka Josefa na Hrabovku. To znamenalo propojení s Rakouskou severozápadní dráhou. Propojily se tak čtyři drážní společnosti.

Už po pár desetiletích přestalo ale hlavní nádraží kapacitně stačit, v roce 1901 tak začala jeho secesní přestavba podle plánů Josefa Fanty. „Pojal ji v duchu velkolepých nádraží tehdejší Evropy,“ uvedl historik Emanuel Poche.

Nádraží se stalo v historii dějištěm proslulých ceremonií, i těch funerálních. V létě 1875 zde naposledy své Čechy opustil oblíbený poslední korunovaný král Ferdinand V., pohřební kondukt z Prahy zamířil do Vídně, do Kapucínské krypty. V září 1937 odtud vyjel pohřební vlak T. G. Masaryka do Lán. Z hlavního nádraží vyrážel i pohřební průvod Reinharda Heydricha do Berlína v červnu 1942.

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Dukla - Sparta 2:3, hosté vedli jen jednou, v závěru rozhodl Tetteh

Benjamin Tetteh se raduje z třetího gólu Sparty proti Dukle.

Sparťanští fotbalisté dvakrát prohrávali, ale silou vůle zápas na hřišti posledního mužstva ligy otočili. V dohrávce...

Jágr se vrátil na led. Nebodoval, ale jeho Kladno vyhrálo v Havířově

Jaromír Jágr po sezonní premiéře za Kladno v Havířově

Sedmačtyřicetiletý Jaromír Jágr odehrál svůj úvodní zápas v této sezoně první hokejové ligy. Nebodoval, ale jeho Kladno...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Další z rubriky

Cizinec se postřelil při manipulaci se zbraní. Zabývá se tím policie

V domě na Rohanském nábřeží v Praze se v neděli postřelil při neopatrné...

V neděli krátce po poledni vyjížděli záchranáři k postřelenému cizinci na Rohanské nábřeží v Praze. Podle prvotních...

Před 30 lety motivovaly k sňatku státní půjčky, mladí se seznamovali u bigbítu

Mladí měli být podle představ oficiálních míst hlavně organizovaní, jako...

Sňatky a porodnost podporoval stát půjčkami s jednoduchými podmínkami a výhodným úrokem. Statistiky z konce 80. let...

Kraj nechal za milion ve svých kancelářích hledat „štěnice“, výsledky tají

Mezi pomůckami soukromého očka nesmí chybět štěnice. Na snímku je její starý...

Vedení Středočeského kraje nechalo v posledním půlroce prohlédnout tři desítky kanceláří firmou specializovanou na...

S2 TF drapák
S2 TF drapák

r.v. 2002, naj. 9 658 km, diesel
966 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz