Druhá část obchvatu Klatov za stamiliony není třeba, říkají architekti

  18:41aktualizováno  18:41
Nedokončovat druhou část západního obchvatu Klatov a tím ušetřit až stovky milionů korun z rozpočtu Plzeňského kraje. To je přelomová varianta řešení dopravy v Klatovech, která se objevila v návrhu nového územního plánu. Schvalovat by se měl letos na podzim.

Podle architektů by druhá část západního okruhu odřízla město neprostupnou hradbou od krajiny. | foto: Plzeňský kraj

Tým architektů ateliéru Aulík Fišer říká, že městu této velikosti jeden obchvat stačí. "Pokud stát vybuduje plánovaný východní obchvat, město by mělo být dopravně dostatečně obsloužené," uvedl Jakub Fišer.

Podle něj by druhá část západního okruhu odřízla město neprostupnou hradbou od krajiny, kde jsou například cenné pískovny, které by se daly využít k rekreaci Klatovanů. Architekti navrhují, aby zde vznikla takzvaná městská humna protkaná turistickými i cyklistickými trasami.

Město se dá podle architektů na západě objet po stávajících komunikacích, stačilo by pouze dokončit na jihu za Soběticemi a Luby kratší propojení.

"Tak vznikne uzavřený systém komunikací, kterými jde město objet a řidiči by jeli jen o sedm minut déle," podotkl Fišer s tím, že je navíc zbytek západního okruhu technicky dost náročný, a proto drahý.

"Ve chvíli, kdy se podaří dokončit státní obchvat, navržené nedokončení okruhu město nijak neohrozí," uvedl starosta Klatov Rudolf Salvetr.

Dalším přelomovým návrhem je odklonění dopravy z Plzeňské a Tyršovy ulice, která necitlivě protíná město napůl a vede centrem přímo vedle historického jádra.

"Kromě čekání na státní investici do východního obchvatu by bylo možné již dnes několika způsoby tranzitní nákladní dopravu odsunout od centra. Doprava by mohla být vedena v podstatě tak, jak je tomu při dnešních uzavírkách Plzeňské ulice, tedy mimo centrum," přiblížil Jakub Fišer.

Tento princip architekti nazývají transformační osou. "Díky menší dopravní zátěži by pak například nebyl nutný podchod na Plzeňské ulici, prostor kolem kaple Chaloupka by mohl být upraven, aby se dalo projít pěšky i na kole po obou stranách ulice i kolem hradeb v celém jejich obvodu," uvedl Fišer.

Nevýhodou takzvané transformační osy, která odklání dopravu z historického jádra, podle architektů je, že vede z velké části při Drnovém potoce a po Tylově nábřeží.

To jsou části, které by se podle Fišera měly v budoucnu spíše zklidnit a proměnit v příjemné městské bulváry. Proto ateliér navrhuje alternativní trasu pro tranzitní dopravu, která by z velké části vedla ve městě průmyslovým areálem při železnici.

"Pro veřejnost je důležité znát pohledy odborné veřejnosti, byť se s tím nemusíme hned ztotožnit. Abychom protáhli silnici průmyslovým areálem, na to město sílu nemá," uvedl starosta Salvetr, který však souhlasí s vytvořením objížďkové průtahové komunikace vedené po stávajících cestách tak, aby se ulevilo Plzeňské a Tyršově ulici.

Pro stavby je možné využívat i proluky ve městě

Tato průtahová komunikace, kterou dnes jezdí většina tranzitní dopravy, by se pak podle Fišera mohla zúžit a v zabraném prostoru po obvodu historického jádra by vznikla parkovací místa tak, aby třeba turisté zaparkovali a z různých stran do centra mohli dojít pěšky. "Mohla by tak vzniknout klatovská ringstrasse nezatížená dopravou," podotkl Fišer.

Architekti navrhují další rozvoj města zahušťováním stávající zástavby a naopak odmítají rozrůstání města do šířky.

Podle starosty nyní klesá i boom staveb rodinných domů z doby před dvaceti lety a připomněl, že je možné využívat i proluk přímo na území města, které je možné postupně dostavovat.

Ve městě jsou i prostory bývalých vojenských areálů, které se postupně dostavují a zaplňují. Příkladem je Plánické předměstí.

Územní plán Klatov není podle starosty pouze nějakou akademickou debatou, ale vedla se o něm rozsáhlá veřejná diskuse.

Nejčtenější

Plzeň - Sparta 4:0, úřadující mistr dominoval a odložil oslavy Slavie

Plzeňský Jan Kopic slaví svůj gól proti Spartě.

Nejvyšší porážka Sparty v historii samostatné české ligy. Na půdě Plzně prohrála ve 3. kole nadstavbové části skupiny o...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Straka vzpomíná: Na Dopitu jsem neměl, nejchytřejší byl ale Alby

Martin Straka v diskuzi s Jiřím Dopitou

Jako centr se na buly extrémně zaměřoval. Moc dobře věděl, jak důležitá herní situace to v hokeji je. Právě úspěšnost...

Měla Plzeň kopat na Slavii penaltu? Nešlo o tak závažný zákrok, řekl sudí

Fotbalový sudí Miroslav Zelinka během ligového utkání Slavie proti Plzni.

Plzeňský stoper Jakub Brabec klečel na zemi a zoufale gestikuloval. „Faul, vždyť mě zezadu stáhl.“ Jeho spoluhráči se...

Puštík zaútočil na běžce v lese, sova muži podrápala hlavu

V Plzni na Borských polích zaútočil na muže puštík. Sova se zřejmě bála o...

Na muže, který si šel zaběhat do lesa na Borských polích v Plzni, zaútočil puštík. Bojovná sova svému nepříteli, který...

Další z rubriky

Je tu svátek gurmánů, plzeňský festival nabídne šneky i mečouna

Na Bosch Fresh festivalu mohli labužníci ochutnat ledasco od burgeru až po...

Mořští ježci, šneci po toskánsku, bizoní burger nebo nadívaná holoubata. To je několik specialit, na kterých si...

Zloděj vezl auto přes hranici obsazenou policií, naboural další tři vozy

Muž ukradl v Německu BMW a ujížděl s ním do České republiky. Policisté ho...

Špatný den na krádež auta si vybral třiadvacetiletý cizinec. V Německu odcizil BMW a ujížděl před policisty do Čech. Na...

Smrt pacientky při nehodě opilý řidič sanitky nezavinil, rozepnula si pás

Nepřipoutaná žena zemřela v sanitce, řidič nadýchal

Opilý řidič sanitky, který před rokem havaroval u Kralovic na Plzeňsku, dostal u soudu za řízení pod vlivem návykové...

Najdete na iDNES.cz