"Podnětem ke vzniku této výstavy byla otázka, zda a eventuálně jak české umění první třetiny dvacátého století reflektovalo myšlenky přicházející z italského futurismu," vysvětluje autorka výstavy Alena Pomajzlová.
Na výstavě je představen především motiv spjatý s moderní dobou – pohyb a dynamismus.
Téma rostoucí dynamiky moderního života se dostalo do popředí zájmu především u italských futuristů. Od nich se buď přímo, nebo zprostředkovaně rozšířilo i do českého moderního umění.
"Výstava sleduje cesty, jimiž se futuristické principy zhruba v letech 1910 až 1930 do českého umění dostávaly, podoby, jakých zde nabývaly, a významy, jež s nimi autoři spojovali," uvedla Pomajzlová.
Výstava je rozčleněna na sedm oddílů. "Část nazvaná Kouzelné bubny a chronofotografie představuje optické přístroje pracující se sekvencemi rozkreslených pohybových fází. Ukazuje také chronofotografie Étienna-Julese Mareyho snímající pohyb v rychlém, okem nezachytitelném sledu za sebou," říká Pomajzlová.
Dalšími oddíly jsou například Pohyb jako námět, Rytmus a čas nebo Barevné stupnice. Výstava v Masných krámech potrvá do 13. ledna, přístupná je denně kromě pondělí vždy od 10 do 18 hodin.