Zájem o sdílení kol v Plzni stále roste. Aktuálně je zaregistrovaných 2 100 uživatelů.

Zájem o sdílení kol v Plzni stále roste. Aktuálně je zaregistrovaných 2 100 uživatelů. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Lidé chtějí sdílená auta, kola, byty. V Plzni se nabízí desítky noclehů

  • 1
V západočeské metropoli se stále více prosazuje moderní trend sdílených kol, aut a bytů. Aktuálně je ve městě k dispozici 157 bytů. Možnost vypůjčit si kolo využívá 2 100 uživatelů. Bicyklů je momentálně k mání osmdesát.

„Až zase pojedu do Plzně, Standův apartmán je jasná volba. Ubytování lepší než na fotkách, kde vypadá báječně. Komunikace neměla chybu. Hostitel podal spoustu užitečných tipů a informací, které se hodí každému, kdo cestuje do cizího města,“ vzkázal nedávno jeden z návštěvníků Plzně na webu Airbnb svému hostiteli.

Ten poskytl nocleh v centru města v ceně 1 245 korun za noc, a to za byt s třemi ložnicemi a pěti lůžky. K mání jsou ale i byty třeba za 750 korun za noc pro pět osob.

Hoteliéři v Plzni zatím vůči sdílení ubytování žádnou zášť necítí. Šéf hotelu Plzeň Pavel Martínek si myslí, že Airbnb je pro jinou skupinu lidí než pro zájemce o hotelové služby.

„Hotely jsou designové, krásné, lidé chtějí mít v hotelu absolutní servis. Když něco chtějí, zavolají si obsluhu, to v Airbnb nemohou. Nikdo jim nepřinese snídani, večeři, nemají hned vedle wellness. Když hotel pracuje dobře, není pro něj Airbnb konkurence,“ popsal Martínek.

„A pokud se snaží o nekalou konkurenci tím, že neplatí daně, je to otázka finanční správy. Protože jestliže někomu chodí peníze na účet, tak je příjem viditelný a nezdanění je podvod. Kdybych byl na finanční správě, zaregistroval bych se na Airbnb a za měsíc bych měl neplatiče pod kontrolou,“ poznamenal Martínek.

Finanční úřad pro Plzeňský kraj podle své mluvčí Michaely Hošťálkové kontroluje zdanění sdílené ekonomiky, a to včetně Airbnb. „V současné době probíhá v Plzeňském kraji prověřování zdanění příjmů z Airbnb za zdaňovací období let 2015 až 2017. Ke kontrole zdanění využíváme různé zdroje informací a analytické nástroje,“ sdělila.

Michal Šimoník z první české carsharingové firmy Autonapul, což je jedna ze tří takových českých firem, uvedl, že příští týden by měl přebírat třetí auto pro Plzeň, kde se o vozy dělí desítky lidí. Na západ Čech auto poputuje kvůli zvýšené poptávce zákazníků.

Zájem o sdílení aut podle Šimoníka výrazně vzrostl v Praze, když město umožnilo carsharingovým firmám parkovat v placených zónách zadarmo.

Plzeň má 80 sdílených kol, potřebuje jich ale více

V jiném městě zatím tato možnost není. „Chystáme se jednat i se zástupci Plzně. Pro město to pak má tu výhodu, že automobilový provoz není tak zahuštěný, když se sdílí,“ dodal Šimoník z firmy, která má v deseti českých městech 80 vozidel, z toho nejvíc v Praze.

Plzeň je podle něj prvním městem, kde bude carsharing nabízet městská firma. Sdílení aut totiž hodlají spustit i Plzeňské městské dopravní podniky.

„Předpokladem toho, aby vedle sebe mohly bezproblémově fungovat městské a soukromé firmy, jsou nutné rovné podmínky. Aby třeba městská auta neměla parkování zdarma, a soukromníkům to umožněno nebylo,“ dodal Šimoník.

V západočeské metropoli se zvyšuje i zájem o sdílení jízdních kol. „Za první ani ne dva měsíce provozu vidíme nárůst výpůjček ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Aktuálně máme zaregistrovaných 2100 uživatelů,“ uvedl předseda spolku Kolemplzne.cz Hynek Horák.

Po Plzni jezdí nyní 80 kol. Aby se docházková vzdálenost k tomu nejbližšímu zkrátila, což je předpoklad pro zvyšování zájmu, mělo by být kol o několik desítek víc. Je to ale nezisková činnost, takže rychlost nárůstu počtu kol bude závislý i na příspěvcích od města, které firmu dlouhodobě podporuje.

„Jsme rádi, že se hlásí i sponzoři. Někteří to dělají třeba i kvůli svým zaměstnancům, kteří naše kola využívají,“ sdělil Horák.

Výhodou výpůjčkového systému podle něj je, že je jednoduchý a neodradí ty, kteří k moderním technologiím nemají úplně kladný vztah.