Čtvrtek 9. února 2023, svátek má Apolena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. února 2023 Apolena

Komplikace pro historické vlaky, do nového tunelu nesmí parní lokomotivy

  12:17
Do nejdelšího železničního tunelu v České republice u Plzně nesmí historické parní lokomotivy. Členové plzeňského Iron Monument klubu budou muset pro parní Šlechtičnu sehnat jinou lokomotivu, která ji tunelem protáhne. Tím bude historická jízda nákladnější a časově náročnější.
Roztopená Šlechtična do nového železničního tunelu v Plzni nesmí.

Roztopená Šlechtična do nového železničního tunelu v Plzni nesmí. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

V polovině listopadu projede nejdelším železničním tunelem v České republice první vlak. Cestující to jistě ocení, protože souprava zdolá trasu z Plzně do Rokycan až o deset minut dřív než nyní.

Těžkou hlavu z nového tunelu ale mají nadšenci, kteří v Plzni udržují při životě historické parní lokomotivy. Podle nejnovějšího rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty nesmí vjet do tunelu u Plzně roztopená parní lokomotiva, která vlastní silou táhne vlak.

„Parní lokomotiva s provozuschopným kotlem a ohněm na roštu smí do tunelu vjet pouze za podmínky, že nebude vyvíjet tažnou sílu,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová. Rozhodnutí je součástí i oficiálního platného dokumentu Prohlášení o dráze celostátní a regionální.

Zbyněk Mikudík je topičem historické parní rychlíkové lokomotivy s přezdívkou Šlechtična, kterou opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument klubu.

„Pokud nebudeme smět vlastní silou projet tunelem, bude to pro parní historické vlaky velká komplikace. Budeme si muset pronajímat dieselovou nebo elektrickou lokomotivu, která vlak vedený parním strojem tunelem protáhne. Připojení a odpojení další lokomotivy od historické soupravy může znamenat při jedné cestě až hodinové zdržení a navíc budeme platit za pronájem pomocné lokomotivy a jejího strojvůdce. Jízdy historických vlaků z Plzně na Prahu, kam jezdíme často, budou o tisíce korun nákladnější,“ popsal Mikudík.

Historici ve svých sbírkách nemají žádnou vlastní dieselelektrickou nebo elektrickou lokomotivu, která by parní vlak tunelem protáhla. Navíc parní vlak není možné jen připojit k jinému běžnému vlaku, který bude tunelem pravidelně jezdit.

Protože po zprovoznění obou tubusů 4 150 metrů dlouhého tunelu u Plzně stavbaři vytrhají koleje na současné trati mezi Plzní a Chrástem, nebude pro parní lokomotivy k dispozici nejjednodušší náhradní trasa pro objetí tunelu.

„Musíme brát v úvahu, že Šlechtična je velká rychlíková parní lokomotiva. Po kolejích je teoreticky nejkratší možná alternativa pro cestu z Plzně do Rokycan mimo tunel jízda z krajské metropole do Nezvěstic a pak po lokální trati přes Mirošov do Rokycan. Jenže na lokální trať Šlechtična nemůže, jsou tam velké výškové rozdíly i malé poloměry oblouků, na které není stavěná. Neprojela by je,“ krčí rameny Zdeněk Mikudík.

Zatím do všech železničních tunelů v České republice parní lokomotivy mohou jezdit vlastní silou. Dokonce i do tunelů takzvaného Nového spojení v Praze, nebo i do tunelu u Hořovic na trati Praha – Plzeň.

Nadšenci se chlubí lokomotivou, kterou roztápí osm hodin (9. 5. 2010)

12. května 2010

„Mrzí nás, že nikdo při projektu tunelu nevzal parní lokomotivy v úvahu. Probíhalo sice připomínkové řízení, do něhož jsme však nevstupovali, neboť jsme po celou dobu stavby tunelu byli informováni, že bude parním lokomotivám umožněn průjezd sníženým výkonem a rychlostí. Nyní bylo bohužel rozhodnuto projíždění parních lokomotiv vlastní silou neumožnit,“ řekl Mikudík.

Správa železniční dopravní cesty uvedla, že historici od nich dostávali informace, jaká omezení budou platit pro parní vlaky v novém tunelu. Radka Pistoriusová řekla, že teprve až po zprovoznění obou tubusů budou moci v tunelu u Plzně prověřovat možnost jízdy činné parní lokomotivy.

„Je to s ohledem na veškerá protipožární opatření v tunelu, v němž budou bezpečnost hlídat i čidla a kamery. První prověřování se připravuje do tunelu u Plzně na začátek příštího roku,“ vysvětlila Pistoriusová.

Nadšenci do záchrany parních lokomotiv nechtějí podle svých slov připravit veřejnost o atraktivní jízdy historických vlaků. Teď propočítávají, o kolik se prodlouží a prodraží tradiční jízdy vlaků s parní lokomotivou z Plzně na Karlštejn nebo Křivoklát, když budou potřebovat k průjezdu tunelem ještě jednu lokomotivu navíc pro protažení parního vlaku.

„Když pojede Mikulášský vlak z Plzně do Holoubkova, podle hrubých odhadů se jízda protáhne asi o dvě hodiny a náklady budou minimálně o 15 tisíc korun navíc, jestli to bude vůbec stačit,“ zhruba odhaduje Mikudík.

Omezení pro parní lokomotivy ale není jediná věc, se kterou musejí dopravci ve čtyřkilometrovém tunelu mezi Kyšicemi a Plzní počítat. Z prohlášení o dráze vyplývá, že do tunelu budou smět vjíždět vlaky osobní dopravy jen s vozy, které mají uzavřený systém WC.

V případě průjezdu vlaku se staršími vagony, kde jsou odpady z toalet otevřené a exkrementy padají přímo do kolejiště, budou muset osádky vlaků zaručit, že po dobu jízdy tunelem nebudou cestující používat sociální zařízení.

První vlak s cestujícími by měl jižním tubusem tunelu projet 15. listopadu. Oba tubusy začnou vlaky využívat nejpozději od 9. prosince, kdy začne v České republice platit nový jízdní řád.

Prošli jsme nejdelší železniční tunel v Česku (21. září 2018) 

21. září 2018

Autor:
  • Nejčtenější

Policie už zadržela téměř všechny migranty z Bálkové, na útěku zůstává jeden

Ze záchytného zařízení pro migranty v Bálkové u Žihle na Plzeňsku uprchlo v úterý večer 13 migrantů. Šest z nich se ...

Senior měl doma 600 zbraní, přišlo se na to až po jeho smrti

Velkou sbírku střelných zbraní čítající stovky pistolí, pušek a revolverů našli policisté v bytě a ve sklepě staršího...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyhrocený duel pro Spartu, slaví i Kladno a Kometa. Dominance Pardubic trvá

Mnoho branek a pouze jeden úspěch hostů nabídlo 44. kolo hokejové extraligy. Připsala si ho Sparta, která díky otočce...

Brno - Plzeň 1:3, mistr otočil výsledek třemi góly po půli, krásně se trefil Kopic

Plzeňští fotbalisté v poločase prohrávali, ale nakonec utkání 18. kola Fortuna ligy v Brně vyhráli 3:1. Na vedoucí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Columbo by u nás nedostal za mříže jediného padoucha, říká policista

Premium Při výsleších proti nim seděly desítky vrahů. Společně s dalšími členy vyšetřovacích týmů ověřovali spousty pravdivých...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

Mladík na nádraží vyhrožoval muži, že ho nakazí žloutenkou. Chtěl jeho boty

Nepříjemný zážitek má za sebou muž, kterému v Plzni na vlakovém nádraží vyhrožoval mladík s injekční stříkačkou v ruce....

Vlivem nehody skončilo auto v kolejišti, kde do něj najel rychlík

U železničního přejezdu v Chodové Plané na Tachovsku ráno narazil rychlík do osobního auta. Podle policie řidička...

Požár skladu se škodou 60 milionů zavinil zaměstnanec, z nudy škrtal zapalovačem

Kriminalisté vypátrali viníka požáru velkoskladu potravin v plzeňské Rokycanské ulici, ke kterému došlo předloni na...

Podnikatelem roku v Plzeňském kraji je největší český výrobce atypických palet

Podnikatelem roku 2022 v Plzeňském kraji se stal Marcel Klaus, majitel společnosti Klaus Timber. Firma každoročně...

Nedělají jen kosmetiku: Ochutnaly jsme sypané čaje od Manufaktury
Nedělají jen kosmetiku: Ochutnaly jsme sypané čaje od Manufaktury

Svěží limonády jsou doslova k nezaplacení v horkém létě, ale právě teď v zimě vás krásně zahřeje teplý šálek dobrého čaje. Čajová sezóna je na...

Z jídelníčku vyřadila zánětlivé potraviny. Za půl roku zhubla 9 kilo

Paní Petra byla vždy sportovně založená. Problém přišel po operaci nohou, kdy musela omezit sport, což se projevilo na...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Kořen měl 46 autonehod. Zatáčce, kde havaroval třikrát, přezdívají podle něj

Televizní moderátor a popularizátor vědy Vladimír Kořen (49) byl do roku 2020 i starostou Říčan. Nyní učí fyziku,...