VIDEO: Za dva měsíce projede nejdelším tunelem v zemi první vlak

  16:30aktualizováno  16:30
V polovině listopadu projede nejdelším železničním tunelem v České republice v Plzni první vlak. V současné době stavbaři dokončují napojení kolejí v jižním tubusu na nově vybudovanou přeložku železniční trati. V příštím roce se budou testovat jízdy rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda řekl, že 4 150 metrů dlouhý tunel u Plzně je první reálnou stavbou, ve které dojde na zkoušky pro vysokorychlostní železnici.

„V letošním roce začnou tunelem jezdit vlaky, v příštím roce se tu budou testovat jízdy rychlostí až 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda.

První vlak by měl jižním tubusem projet 15. listopadu.

V severním tubusu jsou v současné době položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. V něm by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády.

Ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že v tunelu budou vlaky zatím jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

„V současné době je to nejvyšší možná rychlost na české železnici,“ řekl Ťok.

V jižním tunelu technici ještě svařují kolejnice, u stropu jsou už smontované speciální držáky, které budou držet trolej. Ta v tunelu ani v úseku před ním ještě není natažená.

S využitím tunelu se cesta vlakem mezi Plzní a Rokycany zkrátí pro pendolina, tedy vlaky s naklápěcí karoserií, o deset minut. V návrzích jízdních řádů je pro běžné vlaky počítáno s devítiminutovou úsporou času.

Fotogalerie

Oproti současné trase přes Chrást bude nová přeložka tunelem kratší o šest kilometrů. Trať mezi Plzní a Chrástem čeká demontáž, místo ní by měla vzniknout cyklostezka.

Mezi Chrástem a Ejpovicemi zůstane jedna kolej, po které budou jezdit vlaky zajišťující dopravu na lokální trati do Stupna a Radnic.

V tubusech tunelu u Plzně je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

Velký důraz je kladen na zajištění bezpečnosti v tunelech, provoz vlaků zde budou hlídat nejmodernější technologie.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala patnáct měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Premiér Andrej Babiš řekl, že při nedávné návštěvě v Německu mluvil s kancléřkou Angelou Merkelovou o českém prioritním zájmu o budování vysokorychlostních tratí na trasách Praha – Drážďany a Praha – Mnichov.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího železničního tunelu v ČR (3. února 2015)

„Tento tunel u Plzně je první zásadní stavbou na našem území, který je už budovaný právě pro vysokorychlostní železnici. Ještě větší tunel, který má měřit 26 kilometrů, je plánovaný mezi Prahou a Drážďany. Je důležité, aby Česká republika dohnala zpoždění, které máme v porovnání s rychlovlaky, které jezdí na trase Berlín – Mnichov. V plánu je i velice důležitá propojka na trase Bělehrad, Budapešť – Bratislava – Brno – Ostrava – Varšava. To jsou pro nás velice důležité projekty a možná je škoda, že jsme o nich více nemluvili před vstupem do Evropské unie,“ řekl v Plzni Babiš.

Modernizovaný úsek železniční trati mezi Plzní a Rokycany je součástí Transevropské dopravní sítě. Je součástí železničního koridoru Praha – Plzeň – Cheb – Německo.

Náklady na samotnou stavbu jsou kolem pěti miliard korun

Celkové investiční náklady stavby včetně projektů, výkupu pozemků i stavby samotné jsou 6,78 miliardy korun, náklady na samotnou stavbu se pohybují kolem pěti miliard korun. Evropská dotace na železniční koridor mezi Plzní a Rokycany je 3,5 miliardy korun. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Metrostav a Subterra.

Na koridorové trati Cheb – Plzeň stavbaři pracují ještě na přestavbě plzeňského hlavního nádraží, jinak je celý úsek mezi Chebem a Berounem buď hotový, nebo před dokončením.

Problematickým zůstává úsek mezi Berounem a Prahou, kde se trať vesměs kroutí v údolí řeky Berounky. Protože tam už rychlost vlaků zvyšovat příliš nelze, projektanti počítají s více než dvacet kilometrů dlouhým tunelem.

Podle ministra dopravy Ťoka je důležité, aby experti na projektech pracovali a doufá, že tunel skutečně vznikne.

Dělníci při stavbě tunelu použili přes dvě tuny trhaviny (26. října 2015)

Autor:

Nejčtenější

Někteří přijdou s rakovinou penisu pozdě, úd už se rozpadá, říká lékařka

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu

Nádory varlat jsou mnohem nebezpečnější než rakovina prostaty. Karcinom penisu je vysoce agresivní, proto se musí...

Chovanec už nechce být poslancem, vadí mu podpora ČSSD současné vládě

Milan Chovanec (ČSSD)

Bývalý ministr vnitra Milan Chovanec se vzdá poslaneckého mandátu. Ze Sněmovny chce odejít do konce března po sjezdu...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Žena nechala stopaře v autě a odešla nakoupit. Muž mezitím odjel pryč

Zastavit stopaři se řidičce jedoucí ze Svitav do Litomyšle nevyplatilo....

Domažličtí policisté pátrají po stopaři, kterého svezla čtyřicetiletá řidička. Muž zřejmě působil značně věrohodně,...

Inspekce se zastala Vietnamce, kterému neprodali víc zlevněného zboží

Ilustrační snímek

Stížnost Vietnamce na diskriminaci při nákupu většího množství zboží v obchodním řetězci. To byl jeden z...

Další z rubriky

Na silnicích v kraji ubylo mrtvých, počet opilých řidičů ale stoupl

Při nehodě dvou osobních aut u Číhaně na Klatovsku zemřeli dva lidé. Další tři...

Na silnicích Plzeňského kraje loni zemřelo při dopravních nehodách 44 lidí. Je to o devět méně než v roce 2017....

Po nárazu vyletěl z auta motor, řidička vyvázla s lehčím zraněním

Při nehodě na Domažlicku narazila řidička do stromu a z auta vylétl motor. Žena...

Na Domažlicku dopoledne havarovala dvaapadesátiletá žena. Při předjíždění se střetla s kamionem, sjela ze silnice a...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Najdete na iDNES.cz