Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

VIDEO: Za dva měsíce projede nejdelším tunelem v zemi první vlak

  16:30aktualizováno  16:30
V polovině listopadu projede nejdelším železničním tunelem v České republice v Plzni první vlak. V současné době stavbaři dokončují napojení kolejí v jižním tubusu na nově vybudovanou přeložku železniční trati. V příštím roce se budou testovat jízdy rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda řekl, že 4 150 metrů dlouhý tunel u Plzně je první reálnou stavbou, ve které dojde na zkoušky pro vysokorychlostní železnici.

„V letošním roce začnou tunelem jezdit vlaky, v příštím roce se tu budou testovat jízdy rychlostí až 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda.

První vlak by měl jižním tubusem projet 15. listopadu.

V severním tubusu jsou v současné době položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. V něm by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády.

Ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že v tunelu budou vlaky zatím jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

„V současné době je to nejvyšší možná rychlost na české železnici,“ řekl Ťok.

V jižním tunelu technici ještě svařují kolejnice, u stropu jsou už smontované speciální držáky, které budou držet trolej. Ta v tunelu ani v úseku před ním ještě není natažená.

S využitím tunelu se cesta vlakem mezi Plzní a Rokycany zkrátí pro pendolina, tedy vlaky s naklápěcí karoserií, o deset minut. V návrzích jízdních řádů je pro běžné vlaky počítáno s devítiminutovou úsporou času.

Fotogalerie

Oproti současné trase přes Chrást bude nová přeložka tunelem kratší o šest kilometrů. Trať mezi Plzní a Chrástem čeká demontáž, místo ní by měla vzniknout cyklostezka.

Mezi Chrástem a Ejpovicemi zůstane jedna kolej, po které budou jezdit vlaky zajišťující dopravu na lokální trati do Stupna a Radnic.

V tubusech tunelu u Plzně je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

Velký důraz je kladen na zajištění bezpečnosti v tunelech, provoz vlaků zde budou hlídat nejmodernější technologie.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala patnáct měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Premiér Andrej Babiš řekl, že při nedávné návštěvě v Německu mluvil s kancléřkou Angelou Merkelovou o českém prioritním zájmu o budování vysokorychlostních tratí na trasách Praha – Drážďany a Praha – Mnichov.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího železničního tunelu v ČR (3. února 2015)

„Tento tunel u Plzně je první zásadní stavbou na našem území, který je už budovaný právě pro vysokorychlostní železnici. Ještě větší tunel, který má měřit 26 kilometrů, je plánovaný mezi Prahou a Drážďany. Je důležité, aby Česká republika dohnala zpoždění, které máme v porovnání s rychlovlaky, které jezdí na trase Berlín – Mnichov. V plánu je i velice důležitá propojka na trase Bělehrad, Budapešť – Bratislava – Brno – Ostrava – Varšava. To jsou pro nás velice důležité projekty a možná je škoda, že jsme o nich více nemluvili před vstupem do Evropské unie,“ řekl v Plzni Babiš.

Modernizovaný úsek železniční trati mezi Plzní a Rokycany je součástí Transevropské dopravní sítě. Je součástí železničního koridoru Praha – Plzeň – Cheb – Německo.

Náklady na samotnou stavbu jsou kolem pěti miliard korun

Celkové investiční náklady stavby včetně projektů, výkupu pozemků i stavby samotné jsou 6,78 miliardy korun, náklady na samotnou stavbu se pohybují kolem pěti miliard korun. Evropská dotace na železniční koridor mezi Plzní a Rokycany je 3,5 miliardy korun. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Metrostav a Subterra.

Na koridorové trati Cheb – Plzeň stavbaři pracují ještě na přestavbě plzeňského hlavního nádraží, jinak je celý úsek mezi Chebem a Berounem buď hotový, nebo před dokončením.

Problematickým zůstává úsek mezi Berounem a Prahou, kde se trať vesměs kroutí v údolí řeky Berounky. Protože tam už rychlost vlaků zvyšovat příliš nelze, projektanti počítají s více než dvacet kilometrů dlouhým tunelem.

Podle ministra dopravy Ťoka je důležité, aby experti na projektech pracovali a doufá, že tunel skutečně vznikne.

Dělníci při stavbě tunelu použili přes dvě tuny trhaviny (26. října 2015)

Autor:
  • Nejčtenější

Montovny se přesunou jinam, zůstane po nich pracovní síla bez vzdělání

V Plzeňském kraji přibývá mladých lidí bez vzdělání. Místo do škol raději přijmou nabídky montoven, které jsou lačné po...

Bývalý fotbalista Kolář: Mluvit o smrti by společnosti jedině prospělo

Před Vánoci to bude přesně pět let, co Daniel Kolář, nyní manažer mládeže ve fotbalové Viktorii Plzeň, přišel o...

Český koeficient padá dolů. Jak to bude s nasazením do poháru číslo tři

Vyřazení už i slávistických fotbalistů z evropských pohárů se nemile projeví na národním koeficientu, který rozhoduje o...

Za vraždu s kopáním a dupáním na obličej dostal 17 let vězení a vyhoštění

Za surovou vraždu bezdomovce v Chebu vyměřil Krajský soud v Plzni sedmadvacetiletému Vietnamci 17 let vězení. Podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První smrtelná nehoda na obchvatu u Rokycan, žena zemřela v nemocnici

Na nedávno otevřeném silničním obchvatu Rokycany - Hrádek se dopoledne stala první nehoda s tragickými následky. V...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Stavba obří střelnice rozděluje obyvatele Dobřan, bojí se zejména hluku

Plánovaná výstavba střelnice světových parametrů, která by měla vzniknout u Dobřan na Plzeňsku, vyvolává rozruch. Proti...

Šestkrát mu zakázali řídit, zdrogovaný muž ujížděl hlídce stošedesátkou

Rychlostí až 160 kilometrů v hodině ujížděl před policisty v centru Plzně třiadvacetiletý muž. Chybu udělal za výjezdem...

Plzeň plánuje čtyři nové parkovací domy, první by měl vyrůst u bazénu

Po letech plánování zařadila plzeňská radnice vyšší rychlostní stupeň přípravy staveb nových parkovacích domů. První by...

Krachující hutě Pilsen Steel koupí zájemce z oboru, chce část zaměstnanců

Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, které jsou od června v konkurzu, koupí strategický investor. Ve středu jej vybral...

Najdete na iDNES.cz