Nové centrum ukáže, jak funguje chytré veřejné osvětlení nebo parkování

  9:00aktualizováno  9:00
Možnosti, jak využít moderní technologie a zlepšit kvalitu života, nabízí nové centrum Smart city polygon v Plzni. Představuje aplikace, které ušetří peníze za veřejné osvětlení, parkování nebo ostrahu objektů.

Smart city polygon, kde si zájemci mohou vyzkoušet, jak fungují chytrá města. (16. 10. 2017) | foto: Martin Polívka, MF DNES

„Byl bych rád, aby nebyl daleko den, kdy starosta chytrého města zaparkuje na chytrém parkovišti, dá si do zásuvky svůj elektromobil a během dvaceti minut, než se mu nabije baterie, posedí na chytré solární lavičce. Na ní se připojí k internetu a podívá se, jak mu svítí veřejné osvětlení v obci,“ nastínil svůj sen Lukáš Svoboda z firmy E. ON, která společně s firmou Omexom GA vybudovala v Bolevci Energo polygon za 15 milionů korun.

Starostové, kteří chtějí uspořit, si zde mohou prohlédnout třeba takzvané chytré veřejné osvětlení. Generální ředitel Omexom GA Energo Zdeněk Židek uvedl, že toto osvětlení uspoří osmdesát procent elektrické energie a návratnost investice je do pěti let zaručena.

„Systém šetří i životní prostředí, protože poruchy spánku jsou způsobené nadmírou světla. V oblasti takzvaného světelného smogu se špatně žije i zvířatům,“ připomněl Židek.

„Proč máme nadávat na to, že nás oslňují lampy, když můžeme instalovat osvětlení, které se před přibližujícím se chodcem rozsvítí a zase pomalu zhasne, aby neoslňovalo a zároveň šetřilo elektrickou energii,“ vysvětlil Židek.

Jednatel české pobočky firmy E. ON Martin Záklasník připomněl, že energetika prochází naprosto zásadními změnami. „Za deset let ji nepoznáme,“ konstatoval s tím, že polygon má pomoci obcím zpracovat vlastní strategii své energetické či dopravní budoucnosti.

„Obce nemají dostatek odborníků, jsme připraveni jim pomoci,“ připomněl Židek. Pokud totiž takzvanou smart city strategii nebudou mít obce zpracovanou, nebudou moci žádat o speciální dotační peníze určené třeba na smart parkování. I to se dá totiž na polygonu vyzkoušet.

Budoucností chytrých měst jsou vozidla na elektropohon

U každého tamního parkovacího místa je terčík, který svítí buď zeleně, nebo červeně, pokud je místo obsazené. Na centrální počítač pak putuje informace o volných či obsazených místech.

„Jako turista budu ve městě hledat místo k parkování a v aplikaci chytrého telefonu se mi ukáže, kde místo je. Dá se tím ve městě optimalizovat doprava, aby auta na benzin či naftu zbytečně nekroužila centrem a nevytvářela smog,“ popsal Svoboda.

„Navíc na placených parkovištích budeme vědět, jak dlouho zde konkrétní auto stojí a nebude potřeba, aby městská policie obcházela jedno vozidlo za druhým a dívala se na lístečky za oknem. Bude to mít v informačním systému buď na radnici nebo na pobočce městské policie,“ přiblížil Svoboda.

Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus odhadl, že chytré parkování umístěné nejen v parkovacích domech, ale i přímo na ulicích, bude v Plzni otázkou několika let.

Budoucností chytrých měst jsou podle Svobody vozidla na elektropohon: „Poptávka po budování rychlonabíjecích stanic roste velmi rychle, protože to zatraktivní město. Turista nechá auto nabíjet a jde se podívat za památkami,“ nastínil Svoboda.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Nejčtenější

Umlátit vás lopatou, píší lidé ženě, která vyhrála soud nad Babišem

Demonstrantka Jana Filipová, která žaluje premiéra Babiše za výrok, že...

Nadávkám a výhrůžkám čelí Jana Filipová z Domažlicka, která nedávno uspěla se žalobou na Andreje Babiše. Vadí jí...

Kupa gólů i bitek. Sparta na úvod přetlačila Plzeň v prodloužení

Útočník Sparty Michal Řepík překonává Dominika Frodla v brance Plzně.

Divácky atraktivnější start sezony 2019/20 si nemohla hokejová Tipsport extraliga snad ani přát. Předehrávka 1. kola...

KOMENTÁŘ: Cesta proti hokejovému času. Takhle ne! mělo znít rázněji

Bitka mezi plzeňským Michalem Houdkem a sparťanským Janem Piskáčkem.

Žádná zákopová válka. Žádné opatrné couvání. Naopak! Byla to pozoruhodná podívaná. Klidně mohlo padnout víc než třináct...

Strojaři se při majálesu strefovali do soudruhů, univerzita je vyloučila

Areál Západočeské univerzity v Plzni

Jedna z velkých změn, kterou přinesl listopad 1989 pro školství v Plzeňském kraji, bylo založení Západočeské univerzity...

Nemáme moc rozdílových hráčů v extralize ani v NHL, říká Vlasák

Tomáš Vlasák (vpravo) se vrátil do Plzně, aby se stal sportovním ředitelem HC...

Ač nemají tolik peněz, tak patří z dlouhodobého hlediska do extraligové špičky. Sportovní manažer Tomáš Vlasák vypráví,...

Další z rubriky

Oprava Slovanské třídy v Plzni se chýlí ke konci, volná bude od prosince

Opravy Slovanské třídy v Plzni, jedné z nejfrekventovanějších silnic ve městě,...

Půl roku je kvůli rozsáhlým opravám rozkopaná Slovanská třída v Plzni. Od pondělí navíc začne další uzavírka od...

Soud uvěřil muži, který přepadl benzínku, že se napraví. Dostal podmínku

Jednadvacetiletý muž se přiznal, že přepadl letos v červnu benzínku v Losiné na...

„Vše vrátím a změním svůj život,“ sliboval u soudu jednadvacetiletý Václav Paleček, který letos v červnu přepadl...

Za pobodání domnělého milence vdané přítelkyně dostal muž pět let vězení

Františku Bourovi hrozí za pokus o vraždu až 18 let vězení. Poškozeného podle...

Na pět let poslal Krajský soud v Plzni do vězení invalidního důchodce Františka Bouru z Mariánskolázeňska. Ten je...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz