U Srchu mohou jet vlaky rychlostí 120 km v hodině. Po zavedení zabezpečovacího systému ETCS pak bude rychlost ještě o 40 kilometrů vyšší. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dvě koleje u Stéblové zrychlí cestování, chybí už jen před Hradcem Králové

  • 5
Modernizace železniční trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou skončila. Úsek má dvě koleje, jeho součástí je i nový dvoukolejný most přes Labe. K úplnému zdvoukolejnění mezi Pardubicemi a Hradcem Králové chybí vybudovat poslední část u Březhradu, kde ale stavbu brzdí spor o zachování kaštanové aleje.

Nová nástupiště v Rosicích nad Labem a podchod, opravená zastávka Pardubice Semtín a zcela nová zastávka Stéblová obec. To jsou zatím hlavní výhody pro cestující na železniční trati mezi Pardubicemi a Stéblovou, jejíž modernizace v těchto dnech skončila.

„Hlavním přínosem dokončeného úseku je zkapacitnění trati, což přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz. Stanice a zastávky jsou kompletně bezbariérové, s moderním informačním systémem a pohodlným nastupováním do nízkopodlažních souprav,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

V květnu se s postupem modernizace pardubického uzlu začne jezdit dvoukolejně i mezi hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení ETCS jízdu moderních vlaků rychlostí až 160 km/h.

„Instalaci ETCS řešíme v rámci samostatné akce. Kompletní dokončení stavby a spuštění celého systému předpokládáme v první polovině příštího roku. Zavedení ETCS zajistí nejvyšší úroveň zabezpečení železničního provozu a přinese další podstatný benefit, a to zvýšení traťové rychlosti. Tuto trať budeme také využívat jako odklonovou při mimořádnostech na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou,“ uvedl generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Zdvoukolejnění této trati však má velký význam i pro cestující do Chrudimi. Při křižování vlaků od Pardubic zde pravidelně musely vlaky zastavovat, protože to nebylo možné jinak vyřešit. Nyní je vše plně komfortní.

Významnou součástí investice byla i stavba dvoukolejného mostu přes Labe s celkovou hmotností 1 350 tun, která probíhala ve třech fázích. Jeho opěry a pilíře jsou železobetonové a délka samotného přemostění přesahuje 140 metrů. Nový most zvyšuje kapacitu trati a svým řešením zajistí lepší splavnost řeky.

„Ten byl technicky nejnáročnější částí stavby. Nejprve jsme museli starý most odsunout do provizorní polohy a následně na jeho místě vybudovat nový dvoukolejný most,“ řekl projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner.

Druhá kolej není napojena na pardubické nádraží

Přes most zatím vlaky jezdí po jedné koleji, protože druhá není napojena na nádraží v Pardubicích, kde ještě pokračuje modernizace železničního uzlu. Letos Skanska dokončí terénní úpravy, vybourá mostní pilíř uprostřed Labe, který byl potřebný pro provizorní most.

Celkové náklady stavby přesahují tři miliardy korun. Projekt spolufinancuje Evropská unie z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021-2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Zatímco v Pardubickém kraji je zdvoukolejnění ukončené, u Březhradu se Správě železnic stále nedaří domluvit se se sdružením Kaštanka. „Jsem optimista, snad se to jednou podaří, je to napínavé,“ řekl Svoboda.

„My víme a máme ověřeno z odborných kruhů, že dvoukolejná trať do Opatovic a dvouřadá alej mohou existovat současně, a to i bez záboru soukromých pozemků,“ zdůraznil loni na podzim jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka Bohdan Samek.

20. června 2023