Řidiči se museli loni obejít bez hřebečského tunelu na nejfrekventovanější silnici I/35 Pardubického kraje půl roku. Potíže související s problémovým tunelem tím neskončily. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zajistit svah při výjezdu z tunelu a tvrdí, že s loňskou opravou tyto práce zkoordinovat nešly.
„Oprava tunelu v loňském roce byla samostatná stavba, která byla připravována a realizována oddělením tunelů GŘ Praha. Akci Stabilizace násypu řeší samostatně Správa Pardubice. Práce na obou akcích nebylo možné skloubit kvůli omezením, která by z realizací obou zároveň vyplynula,“ uvedla mluvčí pardubické Správy ŘSD Petra Drkulová.
Zpráva nepotěší zejména řidiče, kteří pojedou od Mohelnice ve směru na Hradec Králové. Stavba rozdělená na tři etapy zkomplikuje těmto řidičům cestování od 11. dubna do 12. června, kdy budou opět muset absolvovat objížďku po staré silnici plné serpentin.
Ovšem ani cesta na Moravu nebude bez komplikací. Na zhruba druhou polovinu června se tunel uzavře úplně.
V roce 1997, kdy tehdejší ministr dopravy Martin Říman stavbu mezi Svitavami a Moravskou Třebovou otevřel, šlo o nejširší tunel ve střední Evropě se sklonem 6,2 procenta. Po čtvrtstoletí provozu by tunel mohl aspirovat na jiný přívlastek: nejčastěji uzavřený.
„Ten tunel nebude nikdy v pořádku, to se vědělo, už když ho stavěli v devadesátých letech. Minulý rok ho opravovali uvnitř, letos mají zpevňovat terén kolem portálu,“ sdělil starosta Moravské Třebové Pavel Charvát.
Tunel od počátku ohrožují sesuvy půdy
Komplikovaná byla už samotná výstavba hřebečského tunelu. V nestabilním podloží nastalo při stavbě celkem šest sesuvů – od menších až po velké skalní zřícení.
Kdy bude zavřený tunel v Hřebči:1. etapa: 11. 4. nastane úplná uzavírka tunelu; provoz bude obousměrně veden po staré silnici 2. etapa: 11. 4. - 11. 6. (začátek etapy bude v odpoledních hodinách po dokončení úpravy svodidel a dopravního značení) částečná uzavírka tunelu, kdy provoz ze směru Svitavy bude veden pouze v jednom jízdním pruhu; provoz ze směru Moravská Třebová bude veden objízdnou trasou 3. etapa: 12. 6. - 30. 6. úplná uzavírka tunelu; provoz bude obousměrně veden po staré silnici. Zdroj: ŘSD |
„V dubnu 1995 došlo na východním portálu ke zřícení zhruba 8 000 m3 zeminy. Naštěstí se to obešlo bez zranění osob i větších škod,“ popsal během otevření tunelu stavbyvedoucí Petr Homolka jeden z největších sesuvů, který stavbu zdržel o 17 měsíců.
Mnohem horší situace se opakovala v roce 2006, kdy se na stejném místě sesunulo o dva tisíce kubíků zeminy víc. Odstraňování sto metrů širokého pásu hlíny a kamení trvalo tři měsíce. Potom se tunel otevřel alespoň v jednom směru.
Původně mělo být všechno jinak. Hřebečovský hřbet totiž žádný tunel protnout neměl. Silniční tah měl být veden hlubokým zářezem, což by si vyžádalo demolici celé osady Hřebeč včetně ikonického kostelíka. Proti záměru se však na začátku 90. let postavil projektant a navrhl variantu s prodlouženým, částečně raženým a částečně hloubeným tunelem s monolitickým ostěním.
Silniční odborníci už v té době věděli, že zvětralé skalní stěny nikdy nebudou dělat dobrotu. Nestabilitu svahu od roku 2006 nepřetržitě pomocí geotechnického monitoringu s automatickými čidly hlídá Ředitelství silnic a dálnic. Přestože po velkém sesuvu proběhla náročná sanace skalní stěny, která spočívala ve vybudování přitěžovací štěrkové lavice zvyšující stabilitu a bránící sesuvům, až nyní chtějí silničáři zajistit geologicky nestabilní prostředí v násypu stávajícího silničního tělesa.
„Sanace spočívá ve zpevnění svahu u východního portálu pilotovou stěnou s monolitickou železobetonovou převázkou, která bude tvořit železobetonovou římsu. Do římsy bude ukotveno svodidlové zábradlí. Zároveň dojde k výměně vozovkového souvrství v tloušťce 100 mm v úseku cca 55 m,“ uvedlo k investici za téměř 14 milionů korun ŘSD. Stavbaři vybudují pilotové stěny provázané železobetonovým trámem, který bude plnit současně funkci opěrné zdi pod silnicí.
Kvůli stavebním pracím je úplná uzavírka tunelu naplánovaná na druhou polovinu června. „Dojde k ní 12. června v 8 hodin a potrvá do 30. června 18 hodin. Zároveň bude tato uzavírka využita pro komplexní zkoušky požární ochrany a cvičení IZS Pardubického kraje,“ sdělila mluvčí pardubické Správy ŘSD Petra Drkulová.
V plánu jsou i další opravy
Dopravní komplikace na přetížené „pětatřicítce“ nezpůsobí jen uzavřený tunel. Silničáři totiž na letošek naplánovali obnovu asfaltových koberců od křižovatky v Lačnově až na Hřebeč. Při té příležitosti u Koclířova vybudují okružní křižovatku, která bude bezpečnější.
Další, na letošní rok připravovanou rekonstrukci hlavního tahu od tunelu směrem na Moravskou Třebovou silničáři raději odložili na rok 2024.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz