Nový jízdní řád nutí cestující být déle na cestě, nebo si připlatit

  8:28
Začátek prosince není zrovna příjemným obdobím pro cestující regionální dopravy s návazností na hlavní trať. S platností nového jízdního řádu si obvykle připomínají heslo „líp už bylo“. Nejinak je tomu i nyní. Podle řady cestujících se zanedlouho dopravní obslužnost vlaky zhorší.

Nový jízdní řád ještě neplatí, ale cestující si už stěžují. To se týká například těch, kteří dojíždějí za prací do Pardubic z Letohradska a Králicka a přestupují v Ústí nad Orlicí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Mnohem víc než ten českotřebovský je pro cestující ze severovýchodu kraje důležitý železniční uzel v Ústí nad Orlicí. Tam přijíždějí od Králík a Letohradu, aby při cestě do školy či za prací přestoupili na hlavní trať a zamířili například do sídla svého kraje. Jenomže ani České dráhy, ani kraj nemají pro pravidelně dojíždějící lidi s traťovou jízdenkou moc pochopení.

„Povinně místenkový vlak před šestou ráno způsobí to, že strávím měsíčně 40 hodin navíc ve vlaku, anebo zaplatím ročně navíc sedm tisíc korun. Mám tedy na vybranou. Taková je dnes lákavá nabídka Českých drah od prosincového nového jízdního řádu. Z hlediska dopravní obslužnosti jsem občanem Pardubického kraje čtvrté kategorie,“ říká úředník Antonín Nykles který dojíždí do Pardubic ze stanice Dolní Dobrouč na trati Ústí nad Orlicí - Lichkov.

Loni cestující s novým řádem zjistili, že přišli o ranní spoj IC 542 pravidelně zastavující v železniční stanici Ústí nad Orlicí. Tím se citelně zhoršila dopravní obslužnost ze zmíněných oblastí. Přimluvil se i hejtman, diskutované zrušení „ícéčka“ se podařilo zvrátit.

V návrhu nového jízdního řádu sice pojede ve stejném čase spoj Ex 546 z Bohumína, ale ten má pro pravidelné cestující jedno veliké mínus - je povinně místenkový. Zatímco při koupi běžné jízdenky přes e-shop ČD a pro držitele aplikace IN 100 jako doplňková služba přes e-shop je místenka zdarma, držitele traťové jízdenky stojí místenka 35 korun.

České dráhy jedou na komerční riziko

„Takový spoj je pro každodenní používání téměř nepoužitelný. Pokud cestující vydá ročně za traťové jízdenky na trati Lichkov - Pardubice 13 až 20 tisíc korun, těžko bude při zhruba dvou stovkách jízd věnovat dalších minimálně 7 tisíc korun na místenku na ranní spoj Ústí nad Orlicí - Pardubice,“ řekl další z pravidelných cestujících do Pardubic Vladimír Římánek z Letohradu.

Mluvčí Českých drah Monika Bezuchová vysvětluje toto zpřísnění podmínek pro cestující komerčním zaměřením její firmy.

„Pokud si držitel traťové jízdenky vybere k dojíždění tento komerční povinně místenkový spoj, tak pro něj cesta bude dražší. U expresu 546 Ostravan není primárním účelem zajišťování regionální dopravní obslužnosti v rámci jednoho kraje, ale obslužnosti dálkové. Jde o vlak provozovaný na takzvané komerční riziko, ve kterém musíme nabízet služby srovnatelné s konkurencí,“ uvedla mluvčí a odkázala na jiné ranní spoje na hlavní trati.

Jenomže ty zase nenavazují a musí se na ně čekat, anebo pomalou jízdou působí problémy cestujícím, kteří už řadu let míří do Pardubic za prací nebo do škol. Tisková mluvčí zdůrazňuje u povinných místenek benefit nákupu zdarma přes e-shop. Jenže s traťovou jízdenkou se tento benefit nenabízí.

„Copak my nejsme zákazníci Českých drah? Copak z našeho pravidelného cestování nemají benefity srovnatelné s cestujícími, kteří platí za jednotlivou jízdu více, ale zato jezdí jednou za čas?“ stěžuje si Vladimír Římánek.

Osobní vlaky jedou do cíle dlouho, oblíbené spěšné vlaky vymizely. Ještě před třemi lety byla osou dopravní obslužnosti Pardubického kraje trať Pardubice-Lichkov a ráno jezdily z Lichkova do Pardubic dva přímé spěšné spoje a odpoledne z Pardubice do Lichkova dokonce čtyři.

V mezičase mezi normálními rychlíky jezdily „spěšňáky“ dostatečně. Pak jim v regionu odzvonilo s argumentem, že diskriminují malé obce, kde nestavěly a že se na hlavní trať už víc vlaků nevejde.

„Někdy nám připadá, že se úpravy v jízdních řádech dělají podle pravidla, co funguje, je třeba změnit. Cestující je pak nucen měnit zavedený životní styl, když musí vstávat v jinou hodinu, vrací se později z práce, nebo začne jezdit do práce autem místo vlakem,“ dodal projektový manažer Vladimír Římánek.

Když jedu autem, tak nikde netrčím

Jeho slova by mohla podepsat úřednice Markéta Mlynářová, která přestala dojíždět do Pardubic z Králík hned po zavedení současného jízdního řádu.

„Od letoška jezdím autem, už to nebylo únosné. Neustálé přesedání a opakované výluky byly nepříjemné. Přitom jsem si nikdy nemyslela, že se s vlaky rozloučím,“ řekla žena, která si v předchozích letech kupovala roční jízdenku a připlatila si první třídu.

„Ale přišlo mi, že za ty peníze nedostanu to, co jsme si předplatila. Já jsem jezdila vlakem hlavně proto, že jsem tu dobu skoro dvě hodiny využívala k práci nebo se věnovala něčemu jinému. Ale když musíte hromadně přestupovat a chybí předpokládaný komfort, co mě může ve vlacích udržet? Teď nikdy nezůstanu trčet, netlačím se, když přistaví méně vagónů - už nejsem ve věku, kdy vydržím dlouho stát,“ dodává Markéta Mlynářová.

České dráhy by měly podle ní myslet hlavně na každodenní cestující a také na to, aby předešli „martýriu“, jak říká, spojenému s pátečním odpoledním cestováním v namačkaných vagónech mezi Ústím nad Orlicí a Králíky. Ale zhoršila se i rána.

„Kdysi jsem ráno nastoupila v Lichkově do Elefantu a jela jsem pohodlně až do Pardubic. Dokud jsem si myslela, že budu jezdit tímto způsobem, vydržela jsem a platila první třídu, i když jsem ji při všech těch dlouhých výlukách nemohla používat,“ dodala žena pracující v Pardubicích.

O úspěch při jednání o změně jízdního řádu se snaží i starosta Letohradu Petr Fiala, který již jednal s obchodním ředitelem Českých drah pro Pardubický kraj. A nejen o tom, aby Ostravan nebyl povinně místenkový, ale i aby se o rok později objevily v jízdních řádech alespoň dva páry spěšných vlaků, které by na hlavním tahu zastavily pouze v Chocni.

Zájem o zastavování „spěšňáků“ ovšem budou mít v případě jeho obnovení i cestující z města Brandýs nad Orlicí, kteří se před několika lety ozvali proti nevyhovujícímu novému jízdnímu řádu dokonce peticí.

Nejčtenější

Kometa - Pardubice 7:4. Domácí extáze, ve finále je srovnáno. Ilomäki dal čtyři góly

Nezapomenutelný souboj plný branek, zvratů a velkých individuálních výkonů přinesl čtvrtý duel extraligového finále. Kometa Brno zdolala Pardubice 7:4 a v sérii vyrovnala na 2:2. Domácí Arttu Ilomäki...

Pardubice - Kometa 2:4. Hosté mají mečbol, o výhru se ale strachovali

Jednu výhru potřebují hokejisté Komety Brno k zisku mistrovského titulu. V pátém finálovém utkání porazili Pardubice 4:2 a mají mečbol. Po trefách Konečného, Zohorny a Kollára vedli 3:0, ale nakonec...

Kvůli uzavírce tahu na Moravu si řidiči zajedou. Obce se bojí dopravního kolapsu

Velké komplikace čekají řidiče od 5. května na silnici I/35. Kvůli opravě před Mohelnickým kopcem bude silnice mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí uzavřena na více než měsíc. Auta si nejspíš začnou...

Kometa - Pardubice 1:4. Třetí finále plné soubojů, hosté se ujímají vedení v sérii

Finálová série hokejové extraligy se přesunula do Brna. Kometa však domácí prostředí nevyužila a s Pardubicemi prohrála 1:4. Dva góly hosté vstřelili ve druhé třetině, domácí ve třetí části snížili,...

Policejní zásah pod nejvyšším panelákem v Pardubicích. Našli tam mrtvého muže

V pardubických Polabinách zasahovali ve středu dopoledne policisté i ostatní složky IZS. Pod místním osmnáctipatrovým domem leželo tělo mrtvého člověka.

Slovácko - Pardubice 1:0, hosté mají jistou baráž, parádní trefou rozhodl Havlík

Pardubičtí fotbalisté nevyužili možnost zajistit si přímou záchranu v Chance lize. V nadstavbové části skupiny o udržení podlehli Slovácku na jeho hřišti 0:1, soupeře tak už na 13. místě nemůžou...

26. dubna 2025  15:30,  aktualizováno  18:24

Kometa se lekla špatné sirény. A pískot na Pospíšila? Bere na sebe špínu, je pak lepší

Z kabiny brněnských hokejistů se po třetí výhře (4:2) nesla proslulá skladba Raketou na Mars. Kometa letí za titulem, chybí jí poslední bod. „Je možné, že nám to sváže ruce, ale budeme hrát pořád...

26. dubna 2025  14:30

Třaskavý souboj provokatérů. Jak Pospíšil hledá cestu do hlavy Sedláka

Zase tak často na sebe nenarazí. Když už se ale potkají, vyplatí se na ně během střídání upnout pozornost. Lukáš Sedlák z řad Pardubic, Kristián Pospíšil za Kometu. Dva provokatéři, žalobníci a...

26. dubna 2025  9:34

Jedna silnice, dvě různé ceny za pozemky. Obchvat Lanškrouna může vyvolat spory

Lanškroun by se do šesti let mohl díky plánovanému obchvatu zbavit tranzitní dopravy. Kromě silnice I/43 vznikne u Albrechtic i krajský přivaděč, který zrychlí cestu do hor. Investice kraje může...

26. dubna 2025  8:29

Zohorna před třetím gólem zasáhl Sedláka do rozkroku. Vůbec o tom nevím, reagoval

K pátému finálovému utkání v Pardubicích nastupoval v dresu Komety za vyrovnaného stavu už před třinácti lety. Hynek Zohorna tehdy zažil přestřelku, ale odcházel z klíčového extraligového duelu s...

26. dubna 2025  7:09

Tým byl úplně bez energie, smutnil Kousal. Všechno špatně, přitvrdil pardubický kouč

Brněnská Kometa v pátém finále uplatila vzorec z úvodního zápasu série se Spartou: z prvních šesti střel dala tři góly a domů se vrací s mečbolem. Dynamu nepomohlo ani celkových 71 střeleckých...

25. dubna 2025  22:30

Pardubice - Kometa 2:4. Hosté mají mečbol, o výhru se ale strachovali

Jednu výhru potřebují hokejisté Komety Brno k zisku mistrovského titulu. V pátém finálovém utkání porazili Pardubice 4:2 a mají mečbol. Po trefách Konečného, Zohorny a Kollára vedli 3:0, ale nakonec...

25. dubna 2025  17:45,  aktualizováno  20:49

Replika Blériotu po 115 letech připomněla aviatika Kašpara, let ztěžoval vítr

Z letiště v Kuněticích na Pardubicku v pátek dopoledne odstartovala replika slavného letounu Blériot, s nímž aviatik Jan Kašpar před více než sto lety přeletěl z Pardubic do Prahy. Akce byla zároveň...

25. dubna 2025  15:42

Řidič elektrické multikáry se střetl s dodávkou, náraz ho vymrštil ven z vozu

Záchranáři a hasiči spěchali ve čtvrtek odpoledne ke srážce elektrické multikáry a dodávky v Hlinsku. Vážně zraněného řidiče multikáry, kterého náraz katapultoval mimo vozidlo, transportoval do...

25. dubna 2025  11:28

Sedm fíků, finálová rarita. Jak může nálož zamávat s brankářem? Will ukáže

Premium

Hluboko v hokejové historii najdete obdobný případ. Musíte zabrousit až do roku 1996, kdy litvínovský Petr Franěk schytal rovnou osm gólů od Vsetína. Nepřekvapí, že titul slavili na Moravě.

25. dubna 2025

Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a
Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a

Zápisy do prvních tříd se nezadržitelně blíží. Víte, že na některých školách si rodiče mohou dopředu zarezervovat konkrétní čas, kdy se s budoucím...

Kvůli uzavírce tahu na Moravu si řidiči zajedou. Obce se bojí dopravního kolapsu

Velké komplikace čekají řidiče od 5. května na silnici I/35. Kvůli opravě před Mohelnickým kopcem bude silnice mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí uzavřena na více než měsíc. Auta si nejspíš začnou...

24. dubna 2025  16:30

VIDEO: Čapí hnízdo zažilo noční drama. Výr zaútočil na spící pár a unesl samce

Nečekaný noční návštěvník způsobil pořádné pozdvižení na čapím hnízdě v Ronově nad Doubravou na Chrudimsku. Výr velký se ze tmy neslyšně snesl na samce čápa, kterého bez váhání chytil pařáty za krk a...

24. dubna 2025  15:55
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.