Typická situace. Poštovní doručovatelka nese důchodkyni třeba z pardubického sídliště Karlovina doporučený dopis. Po jeho předání však pobyt listonošky na prahu bytu nekončí. Nabídne jí životní pojištění nebo zavedení účtu.
Ta nejspíše zdvořile odmítne a celá akce skončí. Ovšem nemusela by. Pracovnice České pošty právě porušila vyhlášku krajského města, a za to její organizaci hrozí pokuta až 200 tisíc korun.
MF DNES se podařilo získat hlas doručovatelky, které se tlak na prodej produktů vůbec nelíbí. Nechce zveřejnit z obav o svou práci jméno, ale redakce ho zná.
„Je mi to osobně velmi nepříjemné tímto otravovat lidi. Navíc nás náš zaměstnavatel vlastně nutí porušovat vyhlášku města. Bohužel ten tlak ze strany České pošty na nabídky je veliký a těžko se mu můžeme bránit,“ uvedla listonoška.
Kdo by čekal, že se zástupci České pošty budou podobnému nařčení bránit, mýlí se. Mluvčí státní firmy Matyáš Vitík podobnou praxi potvrzuje. Ovšem tvrdí, že nejde o klasický podomní prodej.
„Není to tak, že by vám nějaký doručovatel jen tak zvonil na dveře, aby vám něco nabídl nebo prodal. Jde spíš o to, že když už je s někým v kontaktu, tak to využije a poskytne nabídku, která je od našich aliančních partnerů, jakými jsou třeba společnosti, které nabízejí finanční či pojišťovací služby,“ uvedl Matyáš Vitík.
Na doručovatele si zatím nikdo nestěžoval
To, co popisuje, je však v rozporu s platnou vyhláškou Pardubic i jiných měst.
„Podomní prodej znamená nabídku, prodej zboží a poskytování služeb (včetně jejich zprostředkování) mimo provozovnu určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím, provozované formou pochůzky bez prodejního zařízení,“ stojí v pardubické vyhlášce, která podomní prodej zakazuje.
Štěstí pro Českou poštu je v tom, že si zatím na počínání jejích zaměstnanců zatím nikdo v Pardubicích nestěžoval. Kdo by tak chtěl učinit, musel by se obrátit na policii, strážníky nebo obvodní radnici. „Zatím jsem nic podobného nezaregistroval. S Českou poštou problém nebyl,“ uvedl starosta prvního obvodu Jaroslav Menšík.
Podobné to bude v celém krajském městě. Dá se to vydedukovat ze slov šéfa odboru přestupků na magistrátu Leoše Staňka. U něj by totiž všechny stížnosti nakonec nejspíše skončily.
„Nikdy jsme nic podobného neřešili. Jinak vám k tomu nemůžu nic říct, protože nechci být někdy v budoucnu obviněn z podjatosti. Myslím si ale, že vyhláška mluví jasně,“ uvedl Staněk.
A tak zatím jediní, kdo jsou za zavedené praxe nešťastní, jsou sami doručovatelé. Na úspěšnosti při nabízení produktů je totiž vázaná část jejich platu. Kdo neprodává, bere méně.
„Už se staly případy, kdy kvůli neúspěšnosti při nabízení byla kolegům snížena variabilní složka platu. A to klidně o dvacet procent. Myslím si, že to je špatně. Primární práce listonoše je přece nosit poštu,“ uvedla doručovatelka.
Ostatně i mluvčí České pošty Vitík přiznává, že často u doručovatelů i oslovených potencionálních zákazníků zavedená praxe vyvolává rozporuplné emoce. „Je pravda, že ty reakce jsou rozdílné. Někdy nabídku oslovený využije, jindy ji třeba odmítne a může si i stěžovat. Je to ale podobné u přepážky, kde také zaměstnanec České pošty klientovi nabídne třeba losy nebo nějaký produkt,“ uvedl Vitík.
Pošta už však podle něho registrovala i negativní reakce samotných doručitelů. „Zatím však na této praxi neplánujeme něco měnit. Je to obvyklé i jinde v Evropě,“ dodal Vitík.
Pošta se prý nabídkami brání proti úbytku práce
Jeho předchůdkyně na pozici mluvčí České pošty Marta Selicharová navíc nedávno takový postup hájila tím, že jsou v dnešní době listovní služby na dramatickém ústupu, a společnost proto musí hledat pro své zaměstnance i další práci, pokud nechce například masově propouštět.
„Pošta při poskytování svých služeb vychází z toho, že je možné nařízením obce v souladu s ustanovením zákona o živnostenském podnikání zakázat pouze přímý prodej a přímé poskytování služeb. Pouhé poskytování informací o produktech, tedy zboží i službách, nelze podle zákonné úpravy omezit,“ uvedla Selicharová.
Ovšem ani toto odůvodnění zřejmě neobstojí. Alespoň podle Michala Kuka z organizace dTest, která hlídá práva spotřebitelů. „Specifický zákon či vyhláška konkrétního města jsou vždy nadřazené obecnému zákonu,“ uvedl Kuk.
To si v roce 2013 myslel i starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid, který nové služby pošťáků hlasitě kritizoval. „Je to obtěžující jednání. Jsem přesvědčený, že by státní podnik Česká pošta měl preferovat kvalitu svých primárních služeb, tedy doručování pošty,“ uvedl Necid.
Ten si dokonce stěžoval na vedení pošty. Neútočil na samotné listonoše, ale spíše na management státní firmy.
„Česká pošta je typický moloch jako třeba České dráhy. Zdá se mi, že způsob hospodaření managementu zase odnášejí ti na nejnižších pozicích, obyčejní pošťáci, kteří jsou nuceni k netradičním činnostem,“ dodal starosta.
Prodejci řádí dál, nabízejí hlavně energieVyhláška o zákazu podomního prodeje platí v Pardubicích už několik roků. Zdaleka to však neznamená, že by fenomén „nabízečů“ čehokoliv z ulic vymizel. Naopak v poslední době jsou podle strážníků obchodníci zase o něco aktivnější. „Především v květnu a v červnu jsme takových případů zaznamenali dost. Od začátku roku jsme řešili celkem 31 případů podomního prodeje, z toho 16 případů se týkalo nabízení energie, ve 12 případech se jednalo o pouliční prodej převážně kosmetického zboží. V jednom případě strážníci odhalili falešnou sbírku,“ uvedla mluvčí pardubických strážníků Lucie Klementová. Stejný fenomén potvrzuje i starosta prvního obvodu Jaroslav Menšík. „Poměrně často se nás hlavně starší lidé ptají, jak na takové nabídky mají reagovat. Říkáme jim, aby byli opatrní,“ uvedl Menšík. Strážníci většinou obchodníka obdarují pokutovým blokem v řádech stakorun. „Jde o fyzické osoby a u nich větší pokuta být nemůže,“ dodala mluvčí strážníků Klementová. |