Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Začala dostavba obchvatu Chrudimi, kvůli letišti má upravenou trasu

  8:14
Už za dva roky by se řidiči jedoucí po hlavním tahu z Vysočiny nebo od Pardubic měli zcela vyhnout Chrudimi a Slatiňanům. Silničáři zahájili stavbu dlouho očekávané silnice.
Na staveniště druhé části obchvatu Chrudimi vyjela po slavnostním zahájení...

Na staveniště druhé části obchvatu Chrudimi vyjela po slavnostním zahájení stavební technika. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

V pondělí uplynuly již čtyři roky od chvíle, kdy řidiči poprvé otestovali první část obchvatu Chrudimi. Od té doby je na dosavadním konci čeká prudká zatáčka a nájezd zpět na křižovatku s výpadovkou na Vysoké Mýto. 

Příprava finální části se protáhla, ale za betonovými svodidly se začal budovat druhý úsek dlouhý téměř 4,6 kilometru, který vyústí až za Slatiňany. Ke zprovoznění má podle smlouvy dojít za 24 měsíců.

„Pokud zůstane suchá zima, tak je to ideální pro zemní práce. Na skrývku ornice dojde v době, kdy je půda sice promrzlá, ale není nasátá vodou,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr při středečním slavnostním zahájení stavby.

Stavba není příliš náročná a složitá. Postaveno bude pět mostů, mezi něž patří třeba přemostění železniční trati spojující Pardubice a Havlíčkův Brod. Most překlene koleje nedaleko slatiňanského nádraží.

Silničáři stihli navrhnout lepší křižovatku

„Problém byl trochu s přistávací dráhou letiště, jelikož tam je naváděcí paprsek. Museli jsme proto trasu snížit, aby poté doprava nenarušovala provoz,“ upřesnil Vebr.

V průběhu přípravy projektanti mírně upravili původní plány, do kterých zahrnuli přímé napojení od Orle (ze silnice II/358) na trasu obchvatu směrem na Pardubice. Původně se mělo najíždět z druhé strany, čímž by však museli řidiči nebezpečně křížit hlavní trasu, a tak se plány raději překreslily.

„Počítali jsme s tou větví samostatně. Ale odsouváním realizace jsme ji stihli přidat do projektu, získat stavební povolení a je součástí stavby,“ řekl Vebr.

Závěrečná příprava šla silničářům celkem hladce. Výkupy pozemků dokončilo ŘSD letos v červnu. O měsíc později bylo vydáno stavební povolení. Soutěž na stavitele vypsalo ŘSD koncem srpna. V polovině října pak silničáři otevřeli obálky. Celkem se o stavbu ucházelo šest sdružení firem.

Centrální komise ministerstva dopravy z nabídek jako nejvýhodnější vyhodnotila tu, kterou předložily firmy M-Silnice a Eurovia, které za stavbu obdrží podle smlouvy bezmála 442 milionů korun bez DPH. Smlouvu podepsalo ŘSD s vítězem teprve tento měsíc. Původní propočty silničářů v zadání zakázky počítaly s tím, že obchvat vyjde na více než 570 milionů. Předtím však ŘSD dlouho odhadovalo cenu na 310 milionů.

Obchvat Chrudimi a Slatiňan

V této trase povede druhá část obchvatu Chrudimi.

Stavba 4 563 metrů dlouhé silnice I/37 navazuje na první část obchvatu Chrudimi, která byla otevřena v roce 2015. Po jejím dokončení se řidiči budou moci vyhnout městům Chrudim a Slatiňany po silnici dlouhé 10,5 kilometru. 

Nejde o složité dílo, délka mostů bude činit 207 metrů, na trase je jedna mimoúrovňová křižovatka u Slatiňan a tři protihlukové stěny. Cena stavby podle smlouvy činí 442 milionů korun bez DPH. Silnici  postaví sdružení firem M-Silnice a Eurovia. První auta po druhé části obchvatu by měla vyjet na konci roku 2021.

„Přepočítaly se ceny na současnou úroveň. Odpovídá to nynějším cenám na trhu,“ řekl již dříve Vebr. Podle něho během posledních dvou let vzrostly ceny materiálu a práce o zhruba dvacet procent.

Přínosy první části obchvatu již obyvatelé druhého největšího města v kraji pocítili. Podle sčítání dopravy z roku 2016 využívá novou silnici přes 8,5 tisíce aut, která by jinak dál projížděla ulicemi města.

Z tohoto počtu je bezmála 1500 kamionů. Ty cestu přes chrudimský obchvat hojně využívají i jako propojku mezi D35 a I/35 do doby, než se otevřou první úseky dálnice z Opatovic do Ostrova.

Zatímco šoféři kamionů se po sjezdu z první části obchvatu po silnici I/37 nadále proplétají městem, řidiči osobních aut si brzy našli rychlejší alternativu. Z křižovatky sjedou na silnici třetí třídy směrem na Tři Bubny, pak dále pokračují kolem Vlčnova do Slatiňan, nebo přes obce Orel a Kunčí zpět na I/37.

Autor:
  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...