Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

ŘSD odmítá využití kolejí při stavbě D35 okolo Vysokého Mýta

  10:12
Při stavbě dálnice kolem Vysokého Mýta k Litomyšli by se mohlo částečně zabránit poškození silnic, na které si kvůli těžkým kamionům dlouhodobě stěžuje Pardubický kraj. Návoz materiálu na stavbu D35 po málo využívané železniční trati ale ŘSD neplánuje.
D35 povede vpravo od koryta Blahovského potoka, který protéká zeleným pásem v...

D35 povede vpravo od koryta Blahovského potoka, který protéká zeleným pásem v polích. | foto: iDNES.cz

U přejezdu sem tam přibrzdí auto či motorka. Závory tu nejsou, jen zářící výstražný kříž na rezivějícím sloupku. Pár desítek metrů od kolejí má přitom už v příštím roce začít stavba dalšího úseku dálnice D35 mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem.

Právě kousek od liduprázdné zastávky u Džbánova vyroste mimoúrovňová dálniční křižovatka, z níž povede sjezd i přes jednokolejnou lokálku spojující Mýto a Litomyšl.

Tu denně využívá každým směrem jen sedm spojů. Na přilehlé dálniční staveniště přitom budou jezdit stovky náklaďáků. Proto se nabízí možnost, že by se část materiálu mohla dopravovat po trati, která směrem ke Džbánovu a Hrušové budoucí trasu D35 téměř kopíruje.

„Využití železnice pro dopravu materiálu na stavbu dálnice D35 kolem Vysokého Mýta považuji za zajímavou. Neponičily by se tolik silnice a pravděpodobně by to přineslo i nějaké úspory. Na druhou stranu by to mělo svoje provozní limity, které by mohly způsobit, že se stavba zpozdí. Například koordinace dodávek by byla určitě logisticky náročná,“ uvedl starosta Mýta František Jiraský. Mýtem už nyní projíždí denně přes šest tisíc kamionů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu připravuje, ovšem s využitím železniční přepravy nepočítá. „V současné době je železnice velmi vytížená a hlavně železniční trať není zavedena do většiny lomů. Navíc by se v místě nádraží stejně musel kámen překládat na nákladní vozidla, která by ho dovezla na místo stavby, a vzhledem k objemům potřebným na jeden dálniční úsek, což je cca 2 až 4 tisíce tun denně, to není možné kapacitně zajistit,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Je pravdou, že při stavbě dálnice tvoří největší objem materiálu vytěžená zemina a naopak písek, kamenivo a další materiály potřebné pro podkladní vrstvy tělesa. Na stavbu mostů, kterých má být na úseku 11, jsou ale potřeba desítky tun železa do výztuží či dřevo na bednění.

Na mosty se také využívají již hotové prefabrikované díly. Stavba spotřebuje i značné množství kanalizačních trubek či betonových žlabů. Později je nutné dopravit panely do výplní protihlukových stěn či ocelová svodidla. To vše by mohly ke stavbě přivézt nákladní vlaky.

„Vzhledem k tomu, že zmíněné materiály netvoří ani 1 % z objemu dováženého materiálu na stavbu, je z tohoto pohledu zcela neefektivní se tím zabývat. Více než 99 % objemu tvoří právě materiály pro zemní těleso,“ dodal Studecký.

Vlastníky lomů využívaných pro získání materiálů jsou často společnosti, které patří mezi nejvýznamnější firmy na stavebním trhu a o zakázku na stavbu D35 budou usilovat. Je pravdou, že většina lomů v Pardubickém kraji leží mimo železnici. Najdou se ale místa, kde mají společnosti železniční vlečky zavedené přímo do lomu. Jde například o kamenolom Šubířov patřící společnosti Eurovia Kamenolomy.

Chystá se výběrové řízení

Tamní dobývací prostor se nachází hned vedle málo využívané trati z Chornice do Dzbele, kde funguje jen víkendový provoz osobních vlaků. Svoji vlečku má také kamenolom Zárubka na Skutečsku, který patří firmě Skanska. Firmě M-Silnice pak patří lom u Mistrovic poblíž Jablonného nad Orlicí, kolem něhož prochází elektrifikovaná trať z Ústí do Králík. Zde však lom vlastní odbočnou kolej nemá.

ŘSD je nyní ve fázi, kdy se chystá vypsat výběrové řízení na stavitele. Využití ekologičtějšího způsobu přepravy materiálů po železnici ale do zadávacího řízení nijak zapracovávat nebude.

Přesun nákladů po kolejích by přitom ulevil stávajícím silnicím, na jejichž zhoršující se stav kvůli stavbě D35 pravidelně upozorňuje Pardubický kraj. Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS PK) Miroslava Němce by některé firmy mohly využití železnice nabídnout, pokud budou mít u tratí dostupné zdroje.

„Rozhodně bychom nepodceňovali kreační schopnost zhotovitelů, kteří, pokud bude železnice výhodnější, ji použijí. Rozhodně nekonkurenceschopná by byla přeprava automobil – železnice – automobil,“ uvedl Němec.

Žádné podmínky ohledně povinnosti využití železnice ale krajská SÚS vůči státnímu ŘSD vznášet nebude a spoléhá na dohodu se stavebníky. Ti budou muset v případě poškození silnice dát tyto komunikace do původního stavu.

„Pardubický kraj jde jinou cestou. Bude uzavírat smlouvy se stavebníky, kde dopředu bude vymezen postup a plnění při odstraňování nadměrného opotřebení silnic. Zákon o pozemních komunikacích na toto pamatuje, když říká, že stavebník velkých staveb, těžební nebo důlní činnosti, zemních prací vyžadující stavební povolení je povinen na očekávanou dopravní zátěž použité komunikace vyztužit,“ popsal Němec.

Autor:
  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

Řidič se ženou a dítětem uháněl i stočtyřicítkou, ve slepé ulici prchl na střechu

10. května 2024  17:01

Až stočtyřicetikilometrovou rychlostí ujížděl klikatými silnicemi na Orlickoústecku řidič Škody...

Zemřel vítěz Velké pardubické Petr Vozáb, najednou ukočíroval dvaadvacet koní

10. května 2024  13:59

Ve věku 68 let zemřel ve čtvrtek Petr Vozáb, vítěz Velké pardubické z roku 1985 s Festivalem. Po...

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...