Na místo záchranného archeologického výzkumu před stavbou D35 loni zamířil k Rokytnu na Pardubicku ministr dopravy Dan Ťok

Na místo záchranného archeologického výzkumu před stavbou D35 loni zamířil k Rokytnu na Pardubicku ministr dopravy Dan Ťok | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Poslední pole pro dálnici D35 na Pardubicku jsou volná

  • 9
Zásadní pokrok nastal v přípravě stavby dálnice D35. Ředitelství silnic a dálnic získá po dlouhých jednáních pozemky u Rokytna, které mu jako jediné zbývaly vykoupit na úseku od Opatovic do Časů. Bude tak moci žádat o stavební povolení na celou trasu.

Na dohled od okrajové zástavby obce Rokytno lze spatřit dva lesy. Vedle nich se v polích rozprostírají pruhy, na které již před téměř rokem vyjela technika. Bagry připravily terén, který následně prozkoumali archeologové. Mezi lesy však zůstával pás, kam silničáři kvůli nedořešenému výkupu pozemků nesměli.

„Vstoupit tam nemůžeme. Vyvlastnění běží dlouho, jelikož jde o složitý případ. Jsou tam změny s právním zastupováním i průtahy s přebíráním dokumentů. Je tam jasná snaha protáhnout proces na co nejdelší dobu,“ popisoval loni v červenci šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Po více než pěti letech od doby, kdy ŘSD začalo oslovovat vlastníky s návrhy kupních smluv, je záležitost posledních chybějících parcel u konce. Šestice pozemků o rozloze téměř 13 tisíc metrů čtverečních patřila čtyřem členům jedné rodiny z pražských Řeporyjí. Po letitém vyjednávání silničáři nyní oznámili klíčovou zprávu.

„Dohodli jsme se,“ uvedla vedoucí úseku výstavby ŘSD Hana Jarolímová. Před pár dny tak začal běžet převod, který bude po uplynutí zákonné lhůty završen počátkem dubna.

Největší podíl stát vyvlastní

Změna vlastnictví se dle katastru nemovitostí sice týká jen dvou členů rodiny, jejichž podíly tvoří třetinu celkové rozlohy, ovšem ani to nemá být překážkou k dalšímu postupu přípravy. A to ani přesto, že na majitelku největšího podílu byl již dříve vydán exekuční příkaz.

„Nedokáže exekuce zrušit a bude vyvlastněna. Vyvlastnění bude tedy zúženo jen na její podíl. Počítá s tím a nebude se odvolávat,“ popsala podrobnosti Jarolímová.

Na dosud blokované polnosti tak mohou vyrazit stroje i „kopáči“ a dokončit průzkum, který má být hotový do srpna tohoto roku. „Všichni nám dali souhlas s prováděním archeologického výzkumu, takže jsme tam již archeology mohli pustit,“ dodala Jarolímová.

Získáním posledních pozemků se silničářům otevřela cesta k žádosti o stavební povolení na celou 12,6 kilometrů dlouhou trasu od opatovické křižovatky do Časů. Doposud mají pravomocně vydané povolení na část úseku z Opatovic po Újezd u Sezemic a větší mosty včetně kilometr dlouhé estakády přes řeku Labe. Kvůli problematickým jednáním s majiteli u Rokytna stavební řízení rozdělili na části.

Na ukončení výběrového řízení si musí silničáři počkat

Výstavbu chtěli silničáři zahájit tento měsíc se startem nové stavební sezony, ovšem stále nemají uzavřenou smlouvu se zhotoviteli, kteří vybudují oba úseky, tedy i ten druhý od Časů dále k Ostrovu. Vlekoucí se výběrové řízení zpozdily námitky uchazečů vůči výsledkům tendru. Na řadě je tak nyní Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Úřad vede ohledně D35 v současné době tři správní řízení. Dvě se týkají úseku Časy-Ostrov, jedno úseku Opatovice-Časy. Ve všech třech řízeních bylo nařízeno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Na definitivní ukončení výběrového řízení si tak musí silničáři počkat. Podle jejich odhadu se začátek výstavby v součtu více než 27 kilometrů dlouhé dálnice posune o několik dalších měsíců.

„Úřad má obecně na vydání rozhodnutí zákonnou lhůtu 60 dnů, ta však může být za určitých okolností přerušována. Proti prvostupňovému rozhodnutí Úřadu je pak samozřejmě možné ještě podat rozklad,“ naznačil další průtahy Švanda.