Téměř dva roky trvající úbytek cestujících i tržeb v souvislosti s koronavirem a naopak nárůst mzdových i provozních nákladů dostává provozovatele dopravy do stále složitější ekonomické situace.
Názory na její řešení se ale různí. Zatímco Frýdek-Místek se rozhodl zdražit, Ostrava zachová letošní ceny, Opava a kraj ještě nerozhodly.
Mluvčí Frýdku-Místku Jana Musálková Jeckelová nastínila, že ve městě uvažují o dvojnásobném zdražení jednotlivého jízdného: z 10 na 20 korun. „Mělo by to ročně přinést asi pět až sedm milionů v tržbách navíc. O tuto částku se sníží ztráta z provozu MHD, která činí každý rok přibližně 130 milionů korun,“ řekla Jeckelová.
Pokud to radní za týden schválí, zdražení se dotkne asi pětiny cestujících, kteří jezdí autobusem po městě jen výjimečně a nevyužívají MHD zdarma. „Všichni obyvatelé kraje mají stále možnost vyřídit si kartu ODIS a na ni nahrát roční tarif za jednu korunu,“ dodala mluvčí.
Jasno zatím není v Opavě. Manažeři Městského dopravního podniku Opava (MDPO) navrhli zdražení. „Měli by se tím zabývat radní i zastupitelé,“ řekl ředitel MDPO Pavel Gebauer. Mluvčí magistrátu Roman Konečný ale v úterý sdělil: „Zatím se žádné zdražení nepřipravuje.“
Stejně stručná byla i mluvčí kraje Nikola Birklenová. „Ke změnám dojde, ale teprve se jedná, proto je zatím nebudeme specifikovat.“
Ostrava jízdné nezvýší, pomůže město
Navýšení jízdného bylo jednou z variant i v Dopravním podniku Ostrava. Vedení města ale rozhodlo jinak. „Jízdné v městské hromadné dopravě zvyšovat nebudeme,“ sdělila mluvčí města Gabriela Pokorná.
Vzhledem k tomu, že DPO nemá zafixované ceny energií, zaplatí za ně mnohem víc. V tom případě buď omezí služby, nebo získá vyšší provozní dotace od města, které už teď činí 1,57 miliardy ročně. A příští rok bude město muset přidat přibližně dalších 200 milionů.
„Spolu s vedením města hledáme nejvhodnější řešení. O omezování spojů ale neuvažujeme. Je pro nás prioritou zachovat provoz na vysoké úrovni, jak jsou cestující zvyklí,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.
„Počítáme s tím, že ekonomický dopad růstu provozních nákladů na veřejnou dopravu v roce 2022 pokryje město,“ slíbil primátor Tomáš Macura. „Neplánujeme zdražování ani omezení přepravních výkonů. Dlouhodobě usilujeme, aby MHD byla výhodnější alternativa individuální automobilové dopravy,“ dodal primátor.