Sobota 4. prosince 2021, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. prosince 2021 Barbora

Podporou Baníku hlásíme, kam patříme, vysvětluje ředitel Vagónky Ostrava

  17:55
Novou práci na několik let by měla mít zajištěnou společnost Škoda Vagonka vyrábějící v Ostravě vagony a vlakové soupravy nejen pro český, ale i pro německý nebo litevský trh. Firma, kterou si Ostravané s městem příliš nespojují, se navíc nově stala sponzorem Baníku.

Ředitel Vagónky Ostrava Martin Bednarz ve vyráběném vagónu. Firma se nyní výrazně zviditelnila uzavřením sponzorské smlouvy s Baníkem Ostrava. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle ředitele Martina Bednarze chce společnost zvýšit povědomí obyvatel regionu o své existenci. Do Ostravy se výroba železničních souprav a vagonů přesunula už v roce 2001.

Působil jste postupně na nejvyšších postech v kopřivnické Tatře, společnosti Vítkovice Heavy Machinery, teď jste ve Vagonce. Je to náhoda? Co vás tady láká?
Řekl bych, že to je jen čistá shoda okolností, že se potřetí vracím na Moravu. Dostal jsem zajímavou nabídku, ta mě oslovila, tak jsem ji přijal.

Jak se pozná zajímavá nabídka?
Mohl jsem vytvořit výrobní strategii, dostat ji na vyšší úroveň, udržet kompletní výrobu.

Co to znamená, že jste mohl udržet kompletní výrobu?
Byly tady úvahy, že by se ostravská Vagonka mohla věnovat jen svařování rámů, jakési hrubé stavbě vozu, zbytek výroby by se přenesl jinam. Nám se naštěstí na jaře povedlo dohodnout v rámci konsorcia Škoda - Siemens montáž padesáti osobních vozů pro České dráhy, což je taková ne přímo záchrana firmy, ale udržení kompletní výroby vagonů v Ostravě.

Jinak by tady výroba vagonů skončila?
Neskončila by úplně, minimálně by tu zůstala klíčová kompetence, to je svařování hliníku, vyráběly by se tu hrubé stavby vozů.

Fotogalerie

Co by to znamenalo pro zaměstnanost?
To, že se nám podařilo udržet kompletní výrobu, znamená, že udržíme všech zhruba 500 pracovních míst, které tady v současnosti máme. A hlavně díky tomu můžeme udržet rozmanitost profesí. S přechodem na výrobu hrubých staveb vozů by se možná zvýšilo množství vyráběných kusů, možná bychom potřebovali více svářečů, ale už bychom pak nepotřebovali tolik montážních pracovníků v oborech, jako je podlahář, linoleář, truhlář nebo elektrikář.

K čemu jsou dnes potřeba při stavbě vlaků truhláři?
I v současných vagonech i soupravách je stále dost dřevěných dílů, ať už se například obložení nebo třeba podlah týče. A ty musí někdo umět vyrobit, přizpůsobit.

Nyní máte zakázku na výrobu padesáti vozů, na jak dlouho vám práce vydrží?
Těch padesát vozů jsme schopni vyrobit za rok, ale pokračují další tendry, které bychom chtěli získat.

Které tendry to jsou?
Zajímavý je třeba tendr na dodávku push-pull souprav pro trať do Frýdku-Místku, jsme aktivní v tendru na dalších devadesát jednotek pro konsorcium Škoda – Siemens, jsme hodně blízko úspěchu v Lotyšsku, je toho víc.

Pro Frýdek-Místek se už vybírají vlakové soupravy? Ještě přece není rozhodnuto, kdy tam bude dokončena elektrifikace trati.
To není zase takový velký problém, nejprve tam mohou jezdit motorové vozy, které se později nahradí. Jednáme s Českými drahami i o alternativních pohonech, jako jsou například bateriové a podobně.

Ty by se ale asi vyvíjely v Plzni nebo v Praze.
My máme vlastní vývoj, do jisté míry jsme flexibilní. Samozřejmě, že kooperujeme ve skupině s dalšími středisky, jedni dělají jednu část, další jinou a tak dál.

Co vlastně zdejší projektanti vyvíjejí?
Pracují na projektech, se kterými se hlásíme do tendrů. Například už zmiňovaný Frýdek-Místek, spolupracujeme na jednotkách pro Slovensko.

Čili budoucí soupravy pro trať do Frýdku-Místku vznikají právě tady?
Ty vznikají z velké části tady v Ostravě, jsou tady ale také otázky elektrického vybavení, podvozku a tak dále, podílí se na tom celá skupina. Ale podstatná část vzniká u nás. Stejně jako bude případná souprava vznikat tady, motory ale třeba vzniknou jinde.

Jak se projektují dnešní vlakové soupravy? Předpokládám, že se na nějaký stejný základ jen doplňují detaily. Nebo je to tak, že pro každého zákazníka navrhujete nový vlak?
Soupravy vychází z požadavků dopravců, rozhodující je, co si řekne zákazník. Vychází se ze základního modelu, který se doplňuje.

Co je dnes v „módě“ při stavbě vlaků?
Jsou to například dětská oddělení, samozřejmostí už bývá například wi-fi připojení, klimatizace nebo třeba oddělení pro nepohyblivé cestující.

Říká se, že na každé pracovní místo ve velké firmě jsou navázána minimálně dvě v menších firmách. Platí to i ve vašem případě?
Samozřejmě, že spolupracujeme s dalšími firmami, často tady z regionu. Nakupujeme od nich třeba sedačky, různé díly interiéru, jsou tu lakovny a podobně. Jen tak z hlavy si vzpomenu na deset dodavatelů z Moravskoslezského kraje. Kdyby měl každý třeba stovku zaměstnanců, tak už jsme na tisícovce dalších lidí.

Jak se vám shání zaměstnanci? Spousta firem nejen v kraji si stěžuje, že s tím má velké problémy.
Nejsme úplně v klidu, ovšem výrazné problémy s tím nemáme. Máme trochu i štěstí, že vyrábíme vlaky, to je pro hodně lidí srdeční záležitost.

Asi jste pro ně zajímavější než nějaká „no name“ výroba.
Ano. Na konci naší výroby je vlaková souprava, vagon. Je tam ten výsledek vidět. A třeba máme stále zhruba pětinu zaměstnanců ze Studénky, kteří sem dojíždí. Ta hrdost na výrobek tady stále je.

Vy jste nyní oznámili spolupráci s ostravským Baníkem. Co vás k ní vedlo?
Chceme ukázat, že jsme tady, prezentovat firmu. Jsme v Ostravě od roku 2001, ale spousta lidí si Vagonku stále spojuje se Studénkou. To chceme změnit.

Máte nějaké podmínky pro spolupráci s Baníkem? Co byste chtěli dokázat?
Víte, jak to zpívá Nohavica? Jak má sen, že Baník poráží Barcelonu... To by bylo pěkné, že?

  • Nejčtenější

Obrovský dárek místo stromku zakryl kašnu, emoce budí na náměstí i sítích

Snad žádná vánoční výzdoba města nevzbudila tolik rozdílných emocí jako obří dárkový balík, který dočasně skryl kašnu...

Soud schválil dohodu o doživotí pro žháře z Bohumína. Zavinil smrt 11 lidí

Doživotí bez hlavního líčení. V naprosto mimořádném jednání Krajský soud v Ostravě schválil dohodu státního zástupce s...

Perla Ostravy ožívá, začíná obnova módního domu Ostravica

Po bývalých městských jatkách, kde už finišuje přestavba na centrum moderního umění, čeká vzkříšení i další památkově...

První prohřešek, druhý, třetí a čtvrtý. Řidič v Opavě udivil i strážníky

Velmi rychle se navršila různá provinění třicetiletému řidiči z Brněnska, který se vypravil do Opavy. Jakmile v centru...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pád ze schodů po skoku štěněte. Mikulášek si poranil hlavu a zlomil nohu

Stačilo pár dnů a plány se zcela sesypaly. Nejdřív MMA zápasník Václav Mikulášek těžce kousal, že kvůli pandemické...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

V Ostravě chybí kvůli nemoci pětina řidičů MHD, některé spoje nejezdí

Zatímco v listopadu si Dopravní podnik Ostrava (DPO) najal za nemocné řidiče trolejbusů externisty od jiného dopravce i...

Slezská Ostrava i Polský dům. Aplikace ukazuje polské stopy v Ostravě

Pomocí jednoduché aplikace stažené v mobilu mohou zájemci v Ostravě absolvovat komentovanou prohlídku města zaměřenou...

Domů z intenzivní péče se zatím nevrátil nikdo, hlásí lékaři z Ostravy

Na závěry je brzy, ale protiepidemická opatření se zřejmě začínají projevovat. Kraj už tak možná překonal vrchol této...

Ve Frýdku-Místku bude méně kolon, sjezdy u Polárky jsou otevřené

Řidičům ve Frýdku-Místku a Českém Těšíně se na začátku prosince výrazně uleví. Končí totiž dvě stavby, které...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...