„Byli jsme tu už v pondělí jenom přinést nějaké papíry. Narodilo se nám dítě, ale byla tu taková fronta, že bylo jasné, že se do zavíračky na řadu nedostaneme. Takže jsme to rovnou vzdali a přišli až dnes. I tak jsme čekali. Ale už ne tolik,“ popsal svou čerstvou zkušenost z čekání na úřadu práce ve Frýdku-Místku Štěpán Šnajdr.
Fronty nebývají na úřadech práce výjimkou, v poslední době, po nedávném zkrácení úředních hodin, se ale ještě více rozšířily. „To zkrácení úředních hodin je teprve krátce, takže se nedá moc srovnávat, ale už dříve tu byly fronty hlavně na konci a začátku měsíců. To hlavně proto, že se výpovědi dávají k poslednímu dni měsíce,“ popsal situaci na úřadě jeden z jeho zaměstnanců.
Na úřady práce ale nemíří jen nezaměstnaní. Jejich zaměstnanci pomáhají lidem vyřizovat i další druhy pomoci.
O dávky lze žádat elektronicky
„V současné době zajišťujeme dvaadvacet nepojistných sociálních dávek, které procházejí řadou změn v návaznosti například na změnu limitů nákladů. V praxi to znamená zvýšený tlak ze strany klientů,“ konstatovala Kateřina Beránková, mluvčí Úřadu práce ČR. „Počet klientů roste také v souvislosti s energetickou krizí a válkou na Ukrajině. Žádají o dávky, v maximální možné míře jim poskytujeme pomoc poradenství,“ dodala.
Fronty na úřadech se i tak mohou zdát žadatelům delší, než skutečně jsou.„Lidé dostanou po příchodu lístek, na kterém je napsán počet čekajících před nimi. Když je jich hodně, zahodí jej a odejdou. Přitom ten počet nemusí souhlasit, protože to samé mohlo udělat hodně lidí před nimi,“ vysvětlil jeden ze zaměstnanců úřadu práce.
V tom frýdecko-místeckém se jen příspěvky na bydlení řeší na jedenácti kontaktních místech. „Pomáhá nám i postupná elektronizace, kdy si lidé mohou požádat o dávky elektronicky. Nefunguje to vždy, systém není nastaven na vše, ale v těch mainstreamových záležitostech elektronická komunikace funguje,“ popsal situaci na úřadě Vladimír Patáčik, ředitel kontaktního pracoviště Frýdek-Místek.