Vizualizace části nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě.

Vizualizace části nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě. | foto: Magistrát města Ostravy

Kraj svolal jednání o stavbě trati, odpůrci podali stížnost na čas i místo

  • 4
O kontroverzním plánu výstavby tramvajové trati v Ostravě-Porubě sice nebylo delší dobu moc slyšet, ale napětí mezi příznivci a odpůrci nijak nepolevilo. Znovu se projevilo ve chvíli, kdy krajský úřad po téměř dvou letech svolal na 13. hodinu ve čtvrtek 19. května do Domu techniky Ostrava pokračování veřejného projednání stavby.

Spolek, který vystupuje za odpůrce trati, hned podal stížnost. „Zvolený čas veřejného projednání ani vybrané místo neodpovídá významu záměru. Neumožňuje účast veřejnosti,“ shrnula podstatu výhrad Markéta Vysloužilová, radní spolku Prosíme, přemýšlejme.

Veřejné projednání je povinnou součástí procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), kde mohou zájemci osobně vyjádřit své připomínky. Na poslední akci jich měli tolik, že organizátoři museli akci pozdě večer přerušit. Pokračování brzdila epidemie covidu i podněty odpůrců, které musely řešit nadřízené orgány.

„Na jednání čekáme a chceme tam být. Ale vadí nám, že kraj ho svolal v době, kdy je většina lidí ještě v práci,“ řekla Vysloužilová.

Kritizovaný termín zůstává

Podle ní kraj nevhodně zvolil i místo, neboť prostory nejsou zcela bezbariérové a lidé se tentokrát nemají sejít v Porubě, ale v Mariánských Horách. „To znamená, že obyvatelé Poruby, Pustkovce i Martinova, kterých se stavba tramvajové tratě týká nejvíc, budou muset na místo setkání cestovat asi třicet minut. Chtějí, aby tam přišlo co nejméně lidí. Proto žádáme změnu času i místa jednání,“ dodala Vysloužilová.

Trasa nové tramvajové trati.

Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová ale sdělila, že původní termín, čas i místo jednání platí a měnit se nebude. „Krajský úřad vyhodnotil stížnost dle obsahu jako připomínku podanou v rámci probíhajícího procesu EIA a ta bude vypořádána v závěrečném závazném stanovisku,“ řekla.

Podle zástupců kraje se záměr týká dopravní dostupnosti a napojení na dopravní centrum, tedy všech obyvatel města. „Jednání začne dříve, aby se stihlo dokončit. Připomínky ke stavbě lze v rámci veřejného projednání podat i písemně,“ dodala mluvčí Birklenová.

Vysloužilová oponuje, že zákon připouští ve veřejném projednání EIA jen ústní připomínky. „Obrátíme se ještě na jiný orgán veřejné moci, který by mohl zasáhnout,“ nastínila.