Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

  11:41aktualizováno  11:41
Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali, jaké to je, když nové vozy „stávkují“. Část řidičů je chválí, jiní s nimi odmítají jezdit. A cestující, kteří v létě při zkušebních jízdách ocenili klimatizaci, teď nadávají na závady.

Nové tramvaje v Ostravě | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Porucha nového vozu zastavila tramvajovou dopravu na páteřní trase od křižovatky u vodárny přes Svinovské mosty do Poruby. Tramvaje stojí déle než půl hodiny. Sice přijel nějaký mechanik, ale jen se podíval a nic neopravil, ani vůz neodtáhli,“ telefonovala například v pondělí kolem páté odpoledne MF DNES naštvaná čtenářka.

Zastavení dopravy na desítky minut a ještě déle trvající zpoždění spojů lidé hned komentovali na sociálních sítích. 

„Beztak Stadlerka, ale na ostravské podmínky by měla být připravená a každá porucha se nemůže pořád omlouvat, když kvůli tomu novému šrotu stojí celá Poruba,“ napsal na facebookové stránce MHD-Ostrava Jiří Slušný.

„Naše krásná nová tramvaj. V pátek ráno taky porucha. To byl zase kup,“ přidala se Jana Konečná.

„Nejlepší byl pátek, kdy kvůli poruše Stadleru mělo zpoždění dalších x linek, které následně přijely, urazily dvě zastávky a pak řidič ohlásil konečnou se slovy, že nás musí vyhodit a fičet dál kvůli zpoždění. Hlavně že si můžeme nabíjet telefony,“ dodala Soňa Molatová.

Fotogalerie

Naštvaní jsou i někteří řidiči. „Kolegové z vozovny Křivá se na konferenci dílenské organizace dohodli, že s tramvajemi jezdit nebudou, dokud se nevyřeší problém se zpětnými zrcátky,“ řekl předák největší odborové organizace Dopravního podniku Ostrava (DPO) Ivo Protivínský.

„Chráníme vlastní krky. Jde o bezpečnost. Podle zákona musíme ve zpětném zrcátku vidět, co se děje po stranách vozů. Jenže nevidíme. Kvůli dlouhé a do špice zkosené přední kapotě jsou zrcátka umístěna tak, že v levém nevidíme skoro nic, k pravému se musíme hodně vytáčet, což v provozu moc nejde, a zrcátko nasměrované do vozu úplně chybí. Dokud to podnik s firmou nevyřeší, se Stadlery jezdit nebudeme,“ potvrdil řidič z Křivé.

Lidé se poprvé svezli novou tramvají v Ostravě 13.8.2018

Nové vozy dosud vypravuje jen vozovna Poruba. „Já jsem s tramvají spokojený,“ říká jeden z tamních řidičů. I on ale vnímá zpětná zrcátka jako problém. A další potíž vidí v nedostatečném zaškolení řidičů.

Ne všechno je pravda, říká ředitel

„Stadlery řídí počítače. S tím máme málo zkušeností a jen krátké zaškolení, ne každý si proto poradí s resetováním hlášených poruch. Když to řidič nezvládne, musí přijet mechanik a buď to opravit na místě, nebo vůz odtáhnout. Jenže když ve vybavení vozu chybí speciální klíče, musí se pak shánět,“ líčí muž.

Právě to se stalo v pondělí. Mechanik z polského závodu firmy Stadler chtěl nechat porouchaný vůz odtáhnout, jenže nemohl odemknout plenty, jež kryjí spřáhlo potřebné ke spojení s jiným vozem.

„V servisní sadě, která patří k vybavení vozu, nedopatřením dodavatelské firmy chyběly speciální klíče. Šlo o výjimku, která už je napravená a neměla by se opakovat,“ řekl ředitel DPO Daniel Morys.

Přiznal, že vozy mají po zařazení do provozu počáteční problémy. „S tím jsme počítali, ale všechny jsou odstranitelné. Řešíme je s výrobcem. Připomínky řidičů bereme vážně. Řada lidí ale rozšiřuje informace, které nejsou pravdivé. Navíc řidiči z Křivé s nimi ještě vůbec nejezdili, cíleně jsme začali v Porubě. A například při zavádění tramvají typu Astra v roce 2001 byly problémy mnohem větší,“ líčí Morys.

Školení řidičů bude podle něj probíhat v menších skupinách, aby si každý mohl tramvaj více osahat. Lepší výhled na levý bok vozu zajistí kamerový systém. „On už tam je, ale když se tramvaj rozjede, monitor zhasne. S firmou řešíme úpravu nastavení systému, ale i další možnosti,“ nastínil Morys. 

A dodal, že nové tramvaje jsou moderní, kvalitní, bezpečné, schválené Drážním úřadem, jen je potřeba vychytat nedostatky a získat zkušenosti.

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Nenapravitelný nestyda se zase obnažoval před dětmi, je ve vazbě

Ilustrační snímek

Asi si nemůže pomoct. Třiapadesátiletý muž, který se už v minulosti obnažoval před dětmi, nyní zase popustil uzdu své...

Termín odvozu jedovatých kalů z ostravských lagun zůstává nejistý

Ropné laguny jsou velkou ekologickou zátěží Ostravy. (14. listopadu 2017)

Všechny kaly a hlinky z ostravských ropných lagun společnosti Ostramo jsou podle společnosti AVE CZ zpracovány....

Rektor Ostravské univerzity navrhne odvolání děkana lékařské fakulty

Děkan lékařské fakulty Arnošt Martínek. (19. června 2019)

Rektor Ostravské univerzity Jan Lata navrhne Akademickému senátu univerzity odvolání děkana lékařské fakulty Arnošta...

Najdete na iDNES.cz