Nové tramvaje v Ostravě

Nové tramvaje v Ostravě | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

  • 156
Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali, jaké to je, když nové vozy „stávkují“. Část řidičů je chválí, jiní s nimi odmítají jezdit. A cestující, kteří v létě při zkušebních jízdách ocenili klimatizaci, teď nadávají na závady.

„Porucha nového vozu zastavila tramvajovou dopravu na páteřní trase od křižovatky u vodárny přes Svinovské mosty do Poruby. Tramvaje stojí déle než půl hodiny. Sice přijel nějaký mechanik, ale jen se podíval a nic neopravil, ani vůz neodtáhli,“ telefonovala například v pondělí kolem páté odpoledne MF DNES naštvaná čtenářka.

Zastavení dopravy na desítky minut a ještě déle trvající zpoždění spojů lidé hned komentovali na sociálních sítích. 

„Beztak Stadlerka, ale na ostravské podmínky by měla být připravená a každá porucha se nemůže pořád omlouvat, když kvůli tomu novému šrotu stojí celá Poruba,“ napsal na facebookové stránce MHD-Ostrava Jiří Slušný.

„Naše krásná nová tramvaj. V pátek ráno taky porucha. To byl zase kup,“ přidala se Jana Konečná.

„Nejlepší byl pátek, kdy kvůli poruše Stadleru mělo zpoždění dalších x linek, které následně přijely, urazily dvě zastávky a pak řidič ohlásil konečnou se slovy, že nás musí vyhodit a fičet dál kvůli zpoždění. Hlavně že si můžeme nabíjet telefony,“ dodala Soňa Molatová.

Naštvaní jsou i někteří řidiči. „Kolegové z vozovny Křivá se na konferenci dílenské organizace dohodli, že s tramvajemi jezdit nebudou, dokud se nevyřeší problém se zpětnými zrcátky,“ řekl předák největší odborové organizace Dopravního podniku Ostrava (DPO) Ivo Protivínský.

„Chráníme vlastní krky. Jde o bezpečnost. Podle zákona musíme ve zpětném zrcátku vidět, co se děje po stranách vozů. Jenže nevidíme. Kvůli dlouhé a do špice zkosené přední kapotě jsou zrcátka umístěna tak, že v levém nevidíme skoro nic, k pravému se musíme hodně vytáčet, což v provozu moc nejde, a zrcátko nasměrované do vozu úplně chybí. Dokud to podnik s firmou nevyřeší, se Stadlery jezdit nebudeme,“ potvrdil řidič z Křivé.

Lidé se poprvé svezli novou tramvají v Ostravě 13.8.2018

Nové vozy dosud vypravuje jen vozovna Poruba. „Já jsem s tramvají spokojený,“ říká jeden z tamních řidičů. I on ale vnímá zpětná zrcátka jako problém. A další potíž vidí v nedostatečném zaškolení řidičů.

Ne všechno je pravda, říká ředitel

„Stadlery řídí počítače. S tím máme málo zkušeností a jen krátké zaškolení, ne každý si proto poradí s resetováním hlášených poruch. Když to řidič nezvládne, musí přijet mechanik a buď to opravit na místě, nebo vůz odtáhnout. Jenže když ve vybavení vozu chybí speciální klíče, musí se pak shánět,“ líčí muž.

Právě to se stalo v pondělí. Mechanik z polského závodu firmy Stadler chtěl nechat porouchaný vůz odtáhnout, jenže nemohl odemknout plenty, jež kryjí spřáhlo potřebné ke spojení s jiným vozem.

„V servisní sadě, která patří k vybavení vozu, nedopatřením dodavatelské firmy chyběly speciální klíče. Šlo o výjimku, která už je napravená a neměla by se opakovat,“ řekl ředitel DPO Daniel Morys.

Přiznal, že vozy mají po zařazení do provozu počáteční problémy. „S tím jsme počítali, ale všechny jsou odstranitelné. Řešíme je s výrobcem. Připomínky řidičů bereme vážně. Řada lidí ale rozšiřuje informace, které nejsou pravdivé. Navíc řidiči z Křivé s nimi ještě vůbec nejezdili, cíleně jsme začali v Porubě. A například při zavádění tramvají typu Astra v roce 2001 byly problémy mnohem větší,“ líčí Morys.

Školení řidičů bude podle něj probíhat v menších skupinách, aby si každý mohl tramvaj více osahat. Lepší výhled na levý bok vozu zajistí kamerový systém. „On už tam je, ale když se tramvaj rozjede, monitor zhasne. S firmou řešíme úpravu nastavení systému, ale i další možnosti,“ nastínil Morys. 

A dodal, že nové tramvaje jsou moderní, kvalitní, bezpečné, schválené Drážním úřadem, jen je potřeba vychytat nedostatky a získat zkušenosti.