Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hledáme jiné financování, říká o zrušení obřích nákupů šéf dopravního podniku

  14:32
Během týdne oznámil Dopravní podnik Ostrava zrušení dvou plánovaných nákupů v součtu za několik miliard korun, a to pořízení nových tramvají a stavby vodíkové plničky. Podle generálního ředitele Daniela Moryse jde však jen o náhodnou časovou shodu.

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Oznámili jste zrušení dvou velkých tendrů. Jde o souběh okolností, nebo větší problém?
Nic většího bych v tom nehledal, za zrušením výběrového řízení na nákup tramvají je přesně to, co jsme napsali v tiskové zprávě.

V té jste ale skoro nic neřekli.
Změnila se situace jak na finančních, tak na energetických trzích. To vstoupilo jak do cen výrobků, tak do ceny peněz. A není nic neobvyklého, když se z tak velkých tendrů odstupuje. Prostředí se mění a my na to musíme reagovat.

A co se tedy změnilo? Zlevnilo, zdražilo?
Jednak se zdražilo...

Teď se ale zlevňuje...
No to je právě ono. Během tendru zdražilo zboží. Zdražila logistika, zdražily energie, zvýšila se cena peněz. My tyto investice můžeme financovat z několika zdrojů. Prvním jsou vlastní prostředky, pak jsou tady třeba dotace, které jsou, nebo nejsou k dispozici. A v aktuálním dotačním období je těžké získat peníze na obnovu vozidel.

Vy jste nevěděli, když jste vypisovali miliardovou zakázku, jak ji budete financovat?
Ne, ty podmínky jsme dopředu neznali.

To mi přijde jako dost velký risk.
Je to standardní postup. Tím dalším možným zdrojem je úvěr. A když se bavíme o úvěrech, tak každý ví, jak se úroková míra pohybovala, a my věříme, že s poklesem inflace se budou pohybovat i úroky, že se cena peněz změní.

Dopravní podnik Ostrava chtěl vyrábět vodík, kvůli cenám energií teď váhá

Vy jste v tiskové zprávě psali, že se chcete zbavit „závislosti na dotacích“. To znamená co? Jak je toto ekonomicky výhodné?
Ta otázka takto neleží...

Takto jste to napsali.
Všechny dopravní podniky v republice už nebudou mít dotace. Dotace končí a my na to musíme reagovat. Když máte postavený plán obnovy na dotacích a dopravní podniky na ně nedosáhnou, tak se musíme v našich plánech zbavit očekávání, že dotace budou. Reálně nebudou, nebudeme s to splnit požadované parametry. Třeba na snižování CO2 a podobně.

To jste přece dělali celou dobu.
Ano, ale jak můžete snížit CO2, když měníte tramvaj za tramvaj? To jde třeba u dieselového autobusu, když jej měníte za elektřinu.

Odkdy víte, že ty dotace nebudou?
Dozvěděli jsme se to v průběhu tendru.

Ptám se, kdy konkrétně. Řízení běželo zhruba rok, vy jste to před rokem nevěděli?
Z hlavy to samozřejmě nevím, ale šlo by to spárovat s dotační výzvou. Bylo to v průběhu tendru. Když jsme to zjistili, prověřovali jsme všechny jiné možnosti, jak to provést.

Jaké to jsou?
Jsou tady vlastní prostředky, bankovní i nebankovní úvěry a podobně. My tu investici potřebujeme realizovat. Tendr je poplatný době, kdy vznikl, nějakou dobu se připravuje, odpovídá tomu, co se tehdy dělo. A každý ví, co se za poslední dva roky událo. Nebankovní úvěry nám mohou nabídnout třeba dodavatelé...

V Moravskoslezském kraji jezdí 40 procent ze všech elektrobusů v republice

To vám nějací nabídli?
Nenabídli. Ale z obecných informací z trhu víme, že i toto je cesta, i toto je v nabídce.

Co tedy bylo hlavním důvodem zrušení tendru?
Podmínky, které jsme definovali, nám neumožnily využít nejlepší způsoby financování, jež jsou dosažitelné.

A které to jsou?
Rozhodně je lepší si třeba půjčit v eurech než v korunách, je lepší přizpůsobit parametry financování třeba nebankovnímu financování...

Ale tady vám zase mohou hrozit kurzové rozdíly v případě pohybu koruny.
Tady by si půjčoval v eurech třeba výrobce, my bychom platili v korunách. Z našeho průzkumu víme, že by to mohlo být zajímavé.

Kolik tak chcete ušetřit?
Může to být i deset procent. Ale dává nám to znovu prostor podívat se i na kontext celého dopravního parku, i dalších vozů.

Jak dlouho ještě můžete provozovat tramvaje, které měly být nahrazeny?
Je to v řádu několika let, ještě máme čas.

Jak se na zrušení projevila cena, která vyšla v tendru?
V zásadě byly při rozhodování o zrušení obě nabídky irelevantní, obě ceny jsme považovali za atraktivní. Jeden výrobce nabízel dražší vozy a levnější servis, druhý naopak.

Hovořilo se i o tom, že je druhý uchazeč znevýhodněn v rámci požadovaných oprav tím, že jste Škodě prodali dílny Ekova.
To podle mě nehraje roli, těch možností oprav je více. Údržbu lze provádět i v našich prostorech.

Firma Stadler se vás na to ptala?
Ano. A odpověděli jsme kladně, byť se to týkalo výrobků, které nebyly součástí tendru.

A vešly by se ty velkokapacitní tramvaje do vašich prostor?
Určitě.

Dokdy chcete znát výsledek dalšího výběrového řízení?
Chceme znát plán kompletní dlouhodobé obnovy našeho vozového parku, tedy nejen tramvají. Ten chceme mít zpracován v květnu.

„Ušetříme desítky milionů“

Kolik vás ten tendr stál? O kolik jste přišli?
Administrace tendru vyšla na částku v nižších statisících korun. Nicméně věříme, že opakováním tendru ty prostředky získáme zpět.

Kolik chcete ušetřit po novém tendru?
Jsem přesvědčen, že ušetříme desítky milionů korun, především na financování projektu.

To budou ale spíše jen procenta ze současných více než dvou miliard.
Ale díky tomu budeme moci ten tendr vypsat lépe a přesněji. Nejsme schopni predikovat pořizovací hodnoty, jen u financování. U těch dalších to dnes neumíme říct.

Zrušili jste i tendr na stavbu vodíkové plničky a nákup vodíkových autobusů. Je to konec vodíku v Ostravě?
Není to konec, vodík stále sledujeme. Pro nás je vodíková mobilita stále něco, co nás zajímá, čemu věříme. Ale je to i o správném načasování. Myslíme, že odkladem získáme čas a zlevní jak plnicí systém, tak autobusy samé.

Jan Světlík to komentoval, že v přípravě bylo mnoho chyb, hovoří o „nesmyslné rychlosti plnění, megalomanské kapacitě“. A že na to upozorňoval.
To není pravda. Zvažovali jsme spoustu aspektů, navíc jsme ty kritizované připomínky změnili. Ani po změkčení požadavků jsme se ale nedostali do smysluplných kritérií. Má smysl počkat, až dodavatelé získají více zkušeností a cena klesne.

16. září 2023

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ploty, vytrhané podlahy i hádky. Boj mezi firmami z Vítkovic se vyostřil

19. dubna 2024  16:06

Jako prokleté musí připadat dlouholetým zaměstnancům někdejšího vítkovického závodu 6 tamní haly...

Že došly síly? Vůbec. Třinec svede v neděli bitvu o pátý titul v řadě

27. dubna 2024  8:57

Kdepak. třinečtí hokejisté mají dost sil i na třetí sérii play off na sedm zápasů. Vždyť oni se jen...

Je to finále, jedeme nadoraz, tvrdí útočník třineckých hokejistů Hrehorčák

27. dubna 2024  7:59

V základní části nastřílel pět gólů v padesáti zápasech. V nynějších dvaceti v play off se trefil...

Retro věci mizely, ztrácely se telefony, foťáky i slabikáře. Teď muzeum střeží kamery

27. dubna 2024  7:37

V kuchyni kachlová kamna a starý kredenc. Obývací pokoj s dobovou rodinnou fotkou i jedním z...

Opavští obhájci titulu v sérii s Ostravou snížili a odvrátili vyřazení

26. dubna 2024  20:42,  aktualizováno  22:21

Opavští basketbalisté udrželi naději na obhajobu ligového titulu. V pátém čtvrtfinále play off doma...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...