Vizualizace dopravního řešení napojení Nového Jičína na renovovanou silnici...

Vizualizace dopravního řešení napojení Nového Jičína na renovovanou silnici I/48. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

S poslední částí dálnice zmizí od Nového Jičína dvě pumpy i sjezd od Rybího

  • 5
Budoucí podobu chybějícího úseku dálnice D48 mezi Novým Jičínem a Rybím představilo veřejnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jedná se o čtyřkilometrový úsek, který zakončí přestavbu původní silnice I/48 mezi Bělotínem a Frýdkem-Místkem na dálnici. S prací by se mělo začít v roce 2025.

Už předloni v prosinci zprovoznilo ŘSD úsek Rybí–Rychaltice, v současnosti je ve výstavbě část mezi Bělotínem a Novým Jičínem. Po té by auta měla začít jezdit už v příštím roce.

„Je proto třeba co nejdříve postavit i novojičínskou část, aby se nestala slabým článkem mezi dálničními úseky, které na ni z obou stran navazují,“ vysvětlil Miroslav Mazal z tiskového oddělení ŘSD.

Plánovaný úsek přitom původně měl být součástí probíhající stavby dálnice od Bělotína až po Rybí. „Kvůli komplikacím s majetkovým vypořádáním byl celý projekt kvůli urychlení výstavby rozdělen na dvě etapy,“ připomněl Mazal.

Vizualizace dopravního řešení napojení Nového Jičína na renovovanou silnici...

Silnice má sice ve stávající podobě čtyři jízdní pruhy a křižovatky jsou mimoúrovňové, řada parametrů však neodpovídá současným požadavkům na bezpečnost provozu. „Jízdní směry jsou odděleny jen lanovým svodidlem, chybí dostatečně široký pruh pro nouzové odstavení vozidla a mimoúrovňová křížení mají nebezpečně krátké připojovací a odbočovací pruhy,“ vysvětlil Mazal.

Největší změnou bude podoba mimoúrovňového křížení Nový Jičín východ u současných benzinových pump. To nově umožní napojení na dálnici v obou jízdních směrech. „Mimoúrovňové křížení Nový Jičín východ nyní neumožňuje nájezd a sjezd v obou jízdních směrech, což komplikuje dopravní napojení blízkého průmyslového parku,“ uvedl mluvčí ŘSD. „Nově zde budou sjezdy v obou směrech, ty se budou na okolní silnice napojovat prostřednictvím dvou kruhových objezdů.“

Křižovatky pomohou centru města

To má přinést nejen lepší napojení přilehlého průmyslového parku, ale i nové centrální stanice hasičského záchranného sboru. A poblíž má brzy vzniknout i obdobné centrum pro výjezdy zdravotních záchranářů. Nové nájezdy pak uleví i centru Nového Jičína od části nákladní dopravy, kdy řada kamionů sjíždí od průmyslové zóny do města Propojovací a Suvorovovou ulicí.

„Od tranzitní dopravy nám ale definitivně uleví až dokončení Palačovské spojky, po jejímž zprovoznění máme přislíbeno, že se silnice 57 změní z první třídy na druhou, čímž se tranzitu zbaví nejen Nový Jičín, ale i Bludovice nebo Hodslavice,“ nastínil plány města do budoucna novojičínský starosta Stanislav Kopecký.

Celá křižovatka se plánovanými změnami posune směrem k Rybí. S tím však zmizí čerpací stanice, jež se v tomto úseku nacházejí. „Od jednoho z kruhových objezdů bude také připraveno napojení na plánovaný obchvat Šenova a Kunína,“ dodal starosta. Zcela zrušena bude rovněž současná křižovatka poblíž obce Rybí ve směru na Frýdek-Místek.

U křížení Nový Jičín západ, kde se budoucí dálnice kříží se silnicí mezi Novým Jičínem a Kunínem, pak dojde k úpravě nájezdů, které nově budou mít větší poloměr. „Kvůli tomu, že zde není možné vybudovat dostatečně dlouhý připojovací a odbočovací pruh, zde bude rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině,“ podotkl starosta.