Pomačkané plechy automobilů, chaos při odbočování, kolony v dopravních špičkách na jedné ze silnic.
Tak ještě před měsícem často vypadala dopravní situace na trojramenné křižovatce ulic Dělnická, Fryštátská a Kpt. Jasioka v Havířově – Prostřední Suché.
Vedení města proto prosadilo malou okružní křižovatku, když stavbu obvyklých rozměrů znemožnil blízký bytový dům, byť zchátralý. „Zatím jsme spokojení, protože opatření splnilo naše očekávání. Doprava je mnohem plynulejší a například fronty automobilů na Fryštátské ulici takřka vymizely,“ zhodnotil havířovský náměstek Bohuslav Niemiec.
Upozornil však, že provoz na místě sledují a jsou si vědomi některých neduhů velikosti kruhového objezdu. „V dopravních špičkách se objezd rychle zaplní a funguje na principu zipu. Zvyknout si na jiné najíždění museli řidiči kamionů i autobusů. Situace se jistě zlepší poté, co odstraníme zbytky původního vodorovného značení, které některé řidiče mate,“ nastínil Niemiec.
MF DNES tamní novou dopravní situaci sledovala opakovaně. Jediným vážnějším incidentem při redakční kontrole byl omyl řidičky, která málem vyjela z okružní křižovatky do protisměru.
Nový Jičín směřuje k završení desítky rondelů
Havířov ještě uvažuje o okružní křižovatce na ulici Marie Pujmanové v části Šumbark.
Nový Jičín, kterému se po zprovoznění pěti kruhových objezdů na necelých dvou kilometrech silničního průtahu městem občas přezdívalo Rondel City, v těchto stavbách pokračoval.
Snad ještě letos přibude objezd na křižovatce u Čedoku, a jak uvedl místostarosta Václav Dobrozemský, rozhoduje se o možnosti kruhového objezdu na křížení ulic K Nemocnici, Pod Skalkou a B. Martinů. Tím by se tamní počet kruhových objezdů dostal na deset.
Také další města se chystají na obdobné úpravy dopravně problémových míst.
V Ostravě plánují obří okružní křižovatku ulic Místecká a Hornopolní, další pak na křížení ulic Hornopolní a Senovážná.
Další stavby se už chystají
Stavět se už začalo v obvodu Poruba u Jilemnického náměstí. „Výrazné zvýšení bezpečnosti i zlepšení průjezdnosti má přinést čtyřramenná okružní křižovatka,“ konstatovala ostravská mluvčí Gabriela Pokorná. V Kopřivnici budují okružní křižovatku na ulici Obránců míru, v Opavě vznikne hned několik takových staveb v připravované západní části severního obchvatu města.
„Okružní křižovatky se snažíme prosadit na křížení severovýchodního obchvatu města s Petrovickou a Hlubčickou ulicí a dále na křížení komunikace I/57 s lokalitou Červený dvůr. Ani jednu však neočekáváme v nejbližších čtyřech letech,“ připojil se starosta Krnova Tomáš Hradil.
Ve Frýdku-Místku má kruhový objezd vzniknout v křížení Hlavní třídy a Slezské ulice.
Dvoupruhových okruhů se řidiči obávají
Vhodnost okružních křižovatek potvrdil Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava. Podle něj umožňují řešení plynulosti a bezpečnosti dopravy současně. „Kouzlem rondelu navíc je, že na něm všechna vozidla zpravidla dosahují stejné rychlosti, na rozdíl od jiných typů komunikací.“
Upozornil však, že mnoho řidičů neumí po objezdech jezdit, zvláště pak když jsou dvoupruhové.
„Pro bezpečný průjezd platí včas a dobře se zorientovat, správně použít znamení o změně směru jízdy, a to hlavně při přejíždění z pruhu do pruhu,“ zmínil například fakt, že mnoho řidičů dává znamení o změně směru jízdy při vjetí na okružní křižovatku, což je zbytečné, ale pak zapomene totéž učinit při výjezdu.
Křižovatka v Havířově - Prostřední Suché dělala problémy, malý kruhový objezd většinu potíží řeší.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz