Nesmysl, říkají na studii starostové. Kanálu Labe - Odra - Dunaj nevěří

  18:57aktualizováno  18:57
Starosty a ochránce přírody udivil výsledek dva roky trvající studie proveditelnosti propojení řeky Odry s Dunajem a Labem, která projekt označila za ekonomicky výhodný. I přes tento závěr starostové považují spojení řek za nesmyslné, podle nich by regionu přineslo více škody než užitku.

Krajina Poodří, kudy by měla vést severní větev kanálu Dunaj - Odra - Labe. | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Výsledky ukázaly, že největší smysl má splavnění a propojení Dunaje a Odry. Labská větev koridoru z důvodu vysokých investičních nákladů v podobě dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu,“ komentoval ministr dopravy Dan Ťok.

Zmínil, že varianta Odra–Dunaj s využitím řeky Moravy předběžně přijde na 281 miliard korun.

„Podivné. Moc ekonomické výhodnosti projektu nevěřím. Musím výsledky studie ještě podrobněji prostudovat,“ reagoval ředitel Správy Chráněné krajinné oblasti Poodří Jan Klečka.

Ze čtyř variant trasy vodního kanálu nyní ministerstvo podporuje nejjižnější, která se odklání od nejcennější přírody v Poodří, ale současně se blíží mošnovskému letišti.

Čtyřicet metrů široké koryto by se poté mělo táhnout jižně od Bartošovic a mezi Kunínem a Šenovem u Nového Jičína dále na jih. V severní části kraje, tedy mezi Bohumínem a Ostravou, by vodní cesta měla většinou kopírovat Odru.

„I když se kanál vzdálí od nejcennějších částí Poodří, tak region a krajinu velmi nepříznivě ovlivní. Změní se například tahové cesty ptactva, obávám se vyschnutí pramenišť. Je s tím spojeno mnohem více problémů,“ varoval Klečka.

Starostové obcí podél zatím pomyslného kanálu jsou v hodnocení projektu ještě radikálnější.

„Jednoznačně utopie, jinak to nelze nazvat,“ konstatoval starosta Petřvaldu na Novojičínsku Václav Kološ. Zprávy související s plánovanou dopravní cestou sice sleduje, ale nevěří, že se v dohledné době do takové stavby někdo pustí.

„Řešíme sucho a oni chtějí naplnit kanál pro velké lodě“

„Kde chtějí vzít vodu? Ani Odra jí už moc nemá, právě naopak. Řešíme sucho a oni chtějí naplnit kanál, kudy by pluly velké lodě. A vodní kanál vedle letiště? To je přeci nesmysl,“ podivuje se starosta.

Starostka Bartošovic Kateřina Křenková se domnívá, že alespoň část stavby může být reálnou.

„Sdruží se nějaké finanční prostředky, přispět může Evropská unie. Určitě bych si nemyslela, že se něco nestane,“ poznamenala starostka, která obec vede už od roku 1998 a bude pokračovat další čtyři roky.

Jižní varianta trasování je pro Bartošovice vlídnější. V dosavadním směru platila v části obce stavební uzávěra, což by při změně nebylo nutné.

„Kanál by pak asi vedl přes bývalý vojenský areál, ale to není zatím jisté,“ zmínila Křenková s tím, že i Mikroregion Poodří sdružující obce v této lokalitě několikrát vydal s projektem nesouhlasné stanovisko. „A není důvod to měnit,“ konstatovala.

Další postiženou obcí by byl i Kunín. „Jsem přesvědčená, že se stavba neuskuteční. Akutně řešíme sucho a najednou budeme stavět vodní kanál?“ zopakovala pochybnosti starostka Dagmar Novosadová.

Kanál dříve propagoval Baťa, nyní Zeman

V regionu ale také zaznívají hlasy podporující kanál Labe–Odra–Dunaj, a to s ohledem na rozvoj průmyslu a pracovní místa při jeho stavbě. Navíc u mošnovského letiště by podle plánů mohlo vzniknout přístavní překladiště.

Fotogalerie

„Kanál by měl ale také sloužit pro turistiku a rekreaci. Pro Ostravsko by to mohlo znamenat vznik úplně nového průmyslu. Lodního průmyslu,“ řekl už dříve Českému rozhlasu Ostrava Pavel Santarius, projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

Dodal, že první etapa, tedy splavnění Odry od Ostravy k polským hranicím, by mohla být hotová do deseti let.

Spojit Labe s Odrou a Dunajem je touhou mnohých už několik staletí, ale doposud tomu bránila stavební náročnost a obrovské finanční náklady.

Propagátorem kanálu byl ve 30. letech i známý průmyslník Tomáš Baťa, nyní projekt opakovaně podporuje zejména prezident Miloš Zeman, mimo jiné i v souvislosti s čínskou pomocí při výstavbě.

Autor:

Nejčtenější

Smrt tři lidí u Opavy zavinilo předjíždění v zatáčce, stav dítěte se lepší

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

Vážně zraněná pětiletá holčička, která jediná přežila čtvrteční nehodu na Opavsku, se podle lékařů dostala z...

Blesk v Beskydech zasáhl pětici převážně mladých turistů, jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

Skupinu turistů v Beskydech zasáhl odpoledne blesk. Jeden z nich je popálený, další utrpěli otřes a poranění způsobená...

Při srážce aut na Opavsku zemřeli tři lidé a těžce se zranilo dítě

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

U Neplachovic na Opavsku odpoledne při srážce osobních aut zemřeli tři lidé. Nehoda se stala na silnici I/11. Dva lidé...

Špotáková nebyla v závodním transu, Ogrodníková netušila, co se děje

Oštěpařka Barbora Špotáková na mítinku Zlatá tretra v OStravě.

Barbora Špotáková kdysi přirovnala ostravskou Zlatou tretru k pohřebišti. Ačkoliv je dvojnásobnou olympijskou vítězkou...

Smělý plán: Karvinsko s Ostravou má po letech zase propojit tramvajová trať

Takto by v roce 2017 mohla projíždět tramvaj třídou 17. listopadu v Karviné.

Moravskoslezský kraj začal připravovat tramvajovou rychlodráhu mezi Karvinou, Havířovem a Ostravou. Do roka by chtěl...

Další z rubriky

Recesisté v Ostravě oblékli zimní bundy a vyrazili na běžkách do ulic

V Ostravě - Hrabové se v sobotu utkali na běžkách.

Zatímco slunce žhavilo v sobotu asfalt, v Ostravě-Hrabové závodili běžkaři. Všichni závodníci od nejmenších až po...

Smrt tři lidí u Opavy zavinilo předjíždění v zatáčce, stav dítěte se lepší

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

Vážně zraněná pětiletá holčička, která jediná přežila čtvrteční nehodu na Opavsku, se podle lékařů dostala z...

Bakala OKD zničil už vyčleněním bytů a dopravy, tvrdí správci pohledávek

Uhlobaron Zdeněk Bakala.

Vyčlenění bytů OKD, dopravy, včetně železniční, a dalších činností nesouvisejících přímo s těžbou černého uhlí mělo...

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?

Najdete na iDNES.cz