Auta v jednom směru i v protisměru, do toho odbočení vlevo na Šumbark i ze...

Auta v jednom směru i v protisměru, do toho odbočení vlevo na Šumbark i ze Šumbarku do Havířova - to je křižovatka před Havířovem. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Nebezpečná křižovatka před Havířovem se mění, rychlost vozidel pohlídá radar

  • 5
Jedno z rizikových dopravních míst v Moravskoslezském kraji se stane bezpečnějším. Začala totiž úprava křižovatky před Havířovem, kde se v minulosti stala řada závažných nehod.

Kompromisní řešení dopravní situace na křižovatce před velkým kruhovým objezdem na silnici I/11 mezi Ostravou a Havířovem se od pondělí naplňuje. Nebezpečné místo se totiž upravuje, a to tak, že poté nebude možné odbočovat od havířovské části Šumbark vlevo k okružní křižovatce.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně chtělo zahradit i odbočení vlevo od Ostravy na Šumbark, což se Havířovu podařilo zvrátit.

„V rámci přestavby křižovatky bude provedena úprava středového dělícího pásu a změní se také vodorovné a svislé dopravní značení. Instalována budou i betonová svodidla,“ uvedl za ŘSD Miroslav Mazal. 

Upozornil, že práce za 1,8 milionu korun bez DPH mají skončit ještě před vánočními svátky, což však závisí na přízni počasí. „Místo bylo vyhodnoceno jako jedno z nejrizikovějších v dopravě v Moravskoslezském kraji, současná úprava by měla počet dopravních nehod eliminovat,“ podotkl Mazal.

Město se u původního návrhu se zákazem odbočení i ze silnice I/11 na Šumbark obávalo zahlcení velkého kruhového objezdu, kde už dříve kvůli velkému počtu vozidel začaly dopravu řídit semafory.

„Zákazem levého odbočení od Ostravy na Šumbark by vozy totiž musely pokračovat na rondel, kde by vznikaly kolony,“ vysvětlil náměstek primátora Bohuslav Niemiec.

Padesátku moc řidičů nedodržuje

Havířov také poukazoval na to, že tragické nehody se stávaly takřka výhradně při odbočení vozidel od Šumbarku vlevo k rondelu, nikoliv ve směru od Ostravy na Šumbark.

Jakmile dal soud městu zapravdu, podařilo se najít kompromisní řešení. Pomohl havířovský návrh, že místo pohlídají radary měřící rychlost automobilů směřujících od Havířova na Ostravu.

Když město na místo umístilo informativně radary letos v únoru a v březnu, tak zjistilo, že tři čtvrtiny všech vozidel naberou od velkého okružního objezdu po řešenou křižovatku značně vyšší rychlost než povolenou padesátku.

A dokonce se údajně objevil případ s více než dvousetkilometrovou rychlostí.

Čekali, čekali... a pak to risknuli

Minulý týden radar měřil rychlost v místě zkušebně a také prokázal stovky porušení maximální rychlosti denně.

Měření s dopadem na peněženky řidičů však nejspíše začne až s dokončením rekonstrukce křižovatky, protože po dobu prací je v obou směrech uzavřen levý pruh a dočasně se jezdí v jednom pruhu.

Už mnohokrát křižovatkou před Havířovem projel Tomáš Hradil. Úpravy považuje za rozumné.

„Mnozí řidiči jedoucí od Šumbarku k Havířovu nevydrželi čekat a začali odbočovat, kdy to bylo jen trochu možné. Jenže auta jedoucí od rondelu už nabrala velkou rychlost a nehody byly fatální,“ popsal největší slabinu místa, kterou současné úpravy odstraní.

Křižovatka leží před Havířovem, poblíž velkého okružního objezdu.

Křižovatka leží před Havířovem, poblíž velkého okružního objezdu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz