Podepsaná smlouva platí pouze do roku 2025, pak by chtěl kraj mít novou, delší dohodu. Na té chce začít pracovat už v příštím roce.
„Mělo by jít o smlouvu, která by zajistila provozování čtyř dopravních oblastí na deset až patnáct let,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka. „Na přípravě takové dohody chceme začít pracovat v příštím roce, ještě v tomto volebním období bychom chtěli zpracovat zadání soutěže, nové zastupitelstvo by pak mělo řešit celou soutěž.“
Příští rok je podle Unucky nejzazším termínem, kdy je potřeba začít podobu železniční dopravy v dalších letech řešit.
„Předpokládáme, že rok se budou připravovat nabídky, rok se firmy budou hádat u ÚOHS a dva roky budou mít na dodání nových souprav. Takže rok 2025 je v tomto ohledu hodně blízko,“ řekl náměstek.
Součástí dohody s Českými drahami je i nákup pěti nových vlakových souprav, které budou následně nasazeny na trati mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm.
Moderní trať do pěti let
„Brzy podepíšeme smlouvu na výrobu těchto souprav, které navíc budou vznikat tady v Ostravě, ve společnosti Škoda Vagonka,“ řekl po podpisu smlouvy s krajem generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. „Výhodou těchto souprav je snadná změna trakce po plánované elektrizaci tratě. Koncept push-pull bude vycházet z nových vozů vyvinutých pro německé železnice pro provoz na vysokorychlostní trati Norimberk–Mnichov.“
Podle současných plánů by elektrifikace a zdvojkolejnění tratě mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem mohly být hotové do pěti let. „Pokud vše půjde hladce, mohly by na této trati jezdit elektrifikované vlaky po dvou kolejích v roce 2024,“ řekla Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC, která stavbu chystá.