Vytížená silnice na Šternberk patří k problematickým dopravním místům Olomoucka. (ilustrační snímek)

Vytížená silnice na Šternberk patří k problematickým dopravním místům Olomoucka. (ilustrační snímek) | foto: Libor Teichmann, MAFRA

Ochránci se odvolali proti razítku pro silnici mezi Olomoucí a Šternberkem

  • 9
Šumperská pobočka Českého svazu ochránců přírody se odvolala proti územnímu rozhodnutí na dlouho připravovanou stavbu přeložky hlavního silničního tahu I/46 mezi Týnečkem u Olomouce a Šternberkem. Nahradit má nynější dvouproudovou silnici a odklonit hustou dopravu z obytné zástavby.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje zahájení stavby více než sedm kilometrů dlouhé přeložky silnice I/46 mezi Týnečkem a Šternberkem v roce 2025, dokončena má být o dva roky později.

„Stávající komunikace I/46 v úseku Olomouc - Šternberk je extrémně zatížená. Mísí se zde doprava místní s dopravou dálkovou. Hlavním cílem stavby je v řešeném úseku oddělit dálkovou a místní dopravu. Zvýšením kapacity silnice se zvýší bezpečnost,“ uvedlo ŘSD.

Územní rozhodnutí ke stavbě přeložky silnice krajský úřad vydal 9. května. Podle předsedy šumperské pobočky ČSOP Slavomíra Bušiny ale nebyla do tohoto rozhodnutí zapracována ze závazných stanovisek například podmínka zakazující kácení dřevin v hnízdním období ptáků, chybí tam také návrh opatření k přirozenému navádění živočichů do propustků.

„Vzhledem k důležitosti tohoto zařízení z pohledu snížení mortality drobných živočichů vlivem silniční dopravy považujeme opomenutí této podmínky za vadu předmětného rozhodnutí,“ uvedl Bušina.

Na vytížené silnici často dochází k nehodám

V územním rozhodnutí podle Bušiny není ani podmínka pro stanovení druhu vysazovaných dřevin v úseku celé stavby nové silnice spojující Olomouc a Šternberk. Územní rozhodnutí podle něj postrádá také zmínku o odstranění betonového stupně v Trusovickém potoku pod silničním mostem a vytvoření například drsného skluzu.

Stavba přeložky silnice I/46 je plánována už dlouho, stanovisko EIA bylo vydáno v roce 2010. Automobily nyní po staré silnici projíždějí částí obce Dolany v těsné blízkosti rodinných domů.

Na frekventované komunikaci je mezi Olomoucí a Šternberkem velký počet křižovatek bez připojovacích a odbočovacích pruhů. Dlouhé rovné úseky svádí řidiče k rychlé jízdě a předjíždění, na silnici tak často dochází k nehodám.

Přeložka silnice I/46, jejíž stavba má stát zhruba 2,7 miliardy korun, naváže na chystaný východní obchvat Olomouce. Projekt přeložky počítá s vybudováním dvou mimoúrovňových křižovatek u Týnečka a Bohuňovic, za kterými pak nová komunikace povede dál po trase nynější silnice I/46. Před Šternberkem se napojí na jeho plánovaný obchvat.

,